Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Jezioro Bodeńskie, 1928 Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Jezioro Bodeńskie, 1928
ms "Oesterreich" w pierwszych dniach eksploatacji.

Data: 15.08.2010
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 980 x 678 pikseli
Rozmiar pliku: 189.29kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 1004
#1 | miroslaw rajski dnia 25.02.2019 11:49
Motorowiec "Oesterreich" został zbudowany na stoczni w Korneuburgu na Dunaju. Jego rejs dziewiczy równoznaczny z oddaniem do eksploatacji odbył się 29 lipca 1928 roku.
Plany przebudowy od lat wycofanego z eksploatacji parowca "Bezau" na napęd spalinowy, z uwagi na ogromne koszty przedsięwzięcia, nie powiodły się. Zdecydowano więc zastąpić go eksperymentalnym, bo pierwszym na Jeziorze Bodeńskim dużym motorowcem.
Projekt "Oesterreich" powstał w biurach konstrukcyjnych DDSG (Erste Donau Dampfschiffahrtsgesellschaft) w Wiedniu. Stocznia w Korneuburgu (nieco powyżej Wiednia) zbudowała i zmontowała próbnie cały statek, następnie znowóż go rozłożyła na części. Koleją przetransportowano wszystkie elementy do Bregenz, gdzie we własnym suchym doku armatora, czyli Österreichische Bundesbahnen, ponownie poskładano wszystko w jedną całość.

Pierwsze elementy statku dotarły do Bregenz na początku lutego 1928. Już 20 - tego tegoż miesiąca rozpoczął się ich montaż i do końca marca "Oesterreich" został w całości zmontowany. Wodowanie - poprzez napełnienie doku wodą - nastąpiło 11 lipca. Foto Franz Dieth:

abload.de/img/nr1n3j1g.jpg

W połowie lipca 1928, podczas wszechstronnych prób zdawczych statek odwiedził port w Konstancji, wzbudzając wielkie zainteresowanie społeczeństwa. Co prawda na kominie brak jeszcze znaku armatora, czyli czerwono-biało-czerwonych obręczy ale za to w pełnej gali banderowej!

abload.de/img/nr2hpkpm.jpg

"Oesterreich" po brzegi wyładowany pasażerami opuszcza port we Friedrichshafen w roku 1929. Przy nabrzeżu z prawej wirttemberski parowiec "König Wilhelm" (r.bud. 1901):

abload.de/img/nr35tj4y.jpg

Wpadająca w oko zgrabna sylwetka nowego pasażera, zyskała od razu poklask szerokich gremiów. Z uwagi na swój wytworny i elegancki wystrój, uchodził "Oesterreich" za statek bardzo luksusowy. Co z początku wydawało się karkołomnym eksperymentem, okazało się trafną decyzją. Eksploatacja motorowca jest bardziej ekonomiczna niż parowego bocznokołowca, o czym z miejsca przekonała się załoga i personel lądowy. Poza tym natychmiastowa gotowość do ruchu statku z napędem spalinowym była nie do przebicia przez długie i mozolne przygotowywanie siłowni parowej.
Statek wyposażono w dwa sześciocylindrowe, czterosuwowe silniki wysokoprężne typu UHS 40/6, wyprodukowane przez Grazer Waggon- u. Maschinenfabrik AG. Miały moc 2 x 270 KM przy 330 obr/min (inne źródła podają 2 x 300 KM). Jako pędniki służyły dwie trzyskrzydłowe śruby o stałym skoku firmy Christiansen z Hamburga.

Maszynownia motorowca. Widok na obydwa silniki napędowe z zakładów w Grazu, które budowane wtedy w zasadzie na okręty podwodne:

abload.de/img/nr45fk4b.jpg

Późną jesienią 1928 powraca do macierzystego portu w Bregenz:

abload.de/img/nr5pukdn.jpg

Pierwszy duży motorowiec na Jeziorze Bodeńskim był rasowym pasażerem. Miał bardzo eleganckie linie kadłuba, z długim pokładem dziobowym i krążowniczą rufą. Jego salony z wielkimi oknami wpuszczone zostały w kadłub. Sylwetką przypominał oceaniczne liniowce z przełomu wieków, co podkreślały dwa wysokie maszty i wolnostojący komin.

abload.de/img/nr6keky4.jpg

Dane techniczne bodeńskiego motorowca "Oesterreich" w chwili wejścia do służby:

Długość całkowita.......................................................54,40 m
Długość na linii wodnej...............................................52,40 m
Szerokość całkowita....................................................7,40 m
Szerokość na wręgach................................................6,90 m
Wysokość boczna.......................................................3,35 m
Zanurzenie pusto/zał...................................................1,41/1,61 m
Wyporność pusto/zał....................................................246/294 t
Moc................................................................................540 KM
Prędkość.......................................................................25,4 km/h
Ilość pasażerów............................................................700

Podczas przerwy zimowej 1932/33 poszerzono boczne galerie dla polepszenia komfortu pasażerów i pracy załogi. Na obydwu brtach zamontowano stępki przechyłowe aby zwiększyć jego stateczność. Poprzez wyposażenie statku w nowoczesny sprzęt ratowniczy, obydwie tradycyjne łodzie ratunkowe stały się zbyteczne i zostały zdemontowane. Pozostała tylko niewielka łódź towarzysząca na rufie.
Po aneksji Austrii, Niemcy przejęły 18 marca 1938 wszystkie austriackie statki pasażerskie na Jeziorze Bodeńskim i wcielili do swojej floty. Zamiast tradycyjnych barw austriackich, nosił teraz „Oesterreich” na kominie czarno-biało-czerwone pierścienie statków Deutsche Reichsbahn. Na kolorowej widokówce z tego okresu widzimy statek pod nową flagą i z nowymi znakami armatora jak wypływa z portu w Lindau:

abload.de/img/nr7eojup.jpg

"Oesterreich" był do 1938 roku najlepiej wykorzystanym statkiem austriackiej flotylli Jeziora Bodeńskiego, a przy tym ulubieńcem pasażerów. Jego koszty eksploatacyjne leżały grubo poniżej kosztów porównywalnego parowego bocznokołowca. Z biegiem wojny coraz mniej ludzi myślało o wycieczkach po Jeziorze, a i z paliwem było coraz gorzej. Już w roku 1941 z tegoż powodu został odstawiony na sznurek.

Ms "Oesterreich" jako lodołamacz: https://www.zegluga-rzeczna.pl/photogallery.php?photo_id=2132

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL