Powracamy do tematu już na naszych łamach poruszanego w listopadzie ubiegłego roku.
W dniu 4.04.2009 - jak informuje POLSKA Gazeta Wrocławska - premier Donald Tusk złożył wizytę na wyspie Rędzińskiej. Tam budowany jest wielki most nad Odrą, w ramach autostradowej obwodnicy Wrocławia. Wizyta premiera trwała kwadrans. Następny punkt programu to Groblice w gminie Święta Katarzyna. Tutaj Donald Tusk oglądał odrzańskie wały przeciwpowodziowe. Po godzinie 16 w siedzibie Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się spotkanie premiera z wojewodami. Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami służb odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe podczas powodzi.
Jak się domyślamy - wizyta w Rędzinie miała na celu przekonanie premiera do podjęcia drastycznych działań przyspieszających mocno opóźnioną realizację jednej z inwestycji koniecznych dla "EURO-2012" - mostu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Opóxnienia powstawały także w wyniku unieważniania przetargów z powodu błahostek - czym pisalismy także: (link) Ruszyła budowa mostu Rędzińskiego. Przeprawa ma być gotowa już za dwa lata. To będzie najdłuższy w Polsce i jeden z najdłuższych w Europie mostów zawieszonych na jednym pylonie. Most Rędziński ma być częścią przyszłej autostradowej obwodnicy Wrocławia. Przeprawa będzie miała 612 metrów długości, a razem z dojazdowymi estakadami - prawie dwa kilometry. W każdym kierunku kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu.
Na razie robotnicy wbijają ogromne, kilkunastometrowe pale w miejscach, gdzie wybudowane będą dojazdy do przeprawy, m.in. od strony ul. Osobowickiej. Chodzi o to, by utwardzić podmokły teren - teraz są tam pola irygacyjne. Trzy tysiące sztywnych pali przebije grząską warstwę i osiądzie na tej twardej. Tym sposobem przyszła jezdnia będzie miała mocne podłoże.
Aby wybudować dojazd do mostu, wycięto już część drzew w pobliskim lesie Pilczyckim. Nad samą Odrą powstanie wkrótce most tymczasowy.
- To po nim będzie jeździł ciężki sprzęt, niezbędny do budowy mostu Rędzińskiego - tłumaczy dyrektor Jerzy Skowron z Mostostalu Warszawa, głównego wykonawcy. Przeprawa zaprojektowana przez prof. Jana Bliszczuka z Politechniki Wrocławskiej będzie prawdziwym gigantem. Skowron wylicza, że sam pylon, czyli ogromna podpora ustawiona na środku przeprawy, od której odchodzą grube liny utrzymujące cały most, ma mieć 122 metry wysokości. Będzie najwyższą taką konstrukcją w Polsce.
Inne liczby także robią wrażenie. By powstała przeprawa, trzeba zużyć 110 tysięcy metrów sześciennych betonu, a także 180 tysięcy ton stali. Szacuje się, że przy budowie giganta będzie pracowało aż 1500 robotników. Dla porównania - nowy most Warszawski wznosiło 300 osób.
Oprócz tego, że most będzie gigantyczny, zostanie również naszpikowany technicznymi nowinkami.
- Zostanie wyposażony w szereg czujników, które składać się będą na system całodobowego monitoringu. Będą to m. in. czujniki temperatury, odkształceń, a nawet opadów czy siły wiatru - wylicza Joanna Wąsiel z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora budowy.
Czujniki mają sprawić, że ewentualne uszkodzenia natychmiast zostaną wykryte. Przeprawa będzie przechodziła nad Odrą oraz nad całą Wyspą Rędzińską, przy której znajduje się zabytkowa śluza.
Most powinien być gotowy dokładnie za dwa lata. Stanie się częścią trasy, którą dojedziemy z okolic Kobierzyc, obok lotniska, aż do Długołęki. Koszt budowy przeprawy szacuje się na ponad pół miliarda złotych.
We Wrocławiu są 94 mosty (dane Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta). Na palcach jednej ręki można policzyć wybudowane w ostatnim dziesięcioleciu. Najnowszymi przeprawami są most Milenijny oraz nowy most Warszawski.
Większość pozostałych to zabytki. W najbliższych latach czekać je będą gruntowne remonty. Mają je przejść m.in. mosty Pomorski, Chrobrego oraz Jagiellońskie. Na nowe przeprawy przyjdzie nam jeszcze poczekać. W planach jest m.in. most Wschodni (połączy Armii Krajowej z Biskupinem). Data jego budowy nie jest znana.
Marcin Torz - POLSKA Gazeta Wrocławska 5.11.2008
Jak się dowiedzieliśmy - istnieją zakusy na zasypanie komory śluzy Rędzin aby postawić podpory konstrukcyjne na czas budowania przęsła głównego. Opóźnienia w realizacji budowy powodują, że wykonawca chce wykonać kilka etapów jednocześnie i w tym celu chce podeprzeć konstrukcje przed wykonaniem odciągów z pylonu. Zapewne nie słyszał o sukcesywnym nasuwaniu wykonanych "na lądzie" segmentów przęsła.
Naszym zdaniem ten, kto zaprojektował lub wyraził zgodę na taka lokalizację mostu, że jest ona najdroższa i najtrudniejsza z możliwych powinien tymczasowo podpierać od spodu konstrukcję niczym antyczny Atlas - z tą różnicą, że powinien podpierać most swoją betonową głową, a nie (nomen omen) barkami...
Po raz kolejny (vide:
Most Milenijny ) nasuwa sie uwaga dlaczego nie zaprojektowano tej przeprawy kilkaset metrów dalej... Ze zdjęcia wynika, ze nie byłoby z tym najmniejszego problemu (żółta linia - zarówno na wschód jak i na zachód od Wyspy Rędzińskiej).
Co istotniejsze - taką lokalizację przewidziano już za czasów, gdy gospodarowali tutaj Niemcy co odzwierciedla układ dróg na zdjęciu satelitarnym. Budowanie mostu tak jak wskazuje to projekt "polski" jest szczytem bezmyślności i rozrzutności: most w najszerszym miejscu i skośnie - aby jak najdłuższy... No i budować most tymczasowy żeby zbudować most właściwy? .... O zasypywaniu śluzy nie wspomnę.
No cóż: wtedy nie byłoby "pomnika" i bicia wątpliwych rekordów za nasze pieniądze. Prof. Jana Bliszczuka z Politechniki Wrocławskiej zachęcam do zaprojektowania mostu... wzdłuż Odry z Koźla do Szczecina. Zapewne znajdzie się w naszym dziwnym kraju ktoś, kto taki projekt zatwierdzi. Szkoda, że to nie Matka-Odra, a Media Markt zarezerwował sobie dosadniejsze określenie na to, kogo nie dopuszczać w swoje pobliże...
Mówi się nam także o tym, że inne przeprowadzenie AOW w rejonie śluzy Rędzin musiałoby spowodować zmianę dopuszczalnych promieni łuków itp. Na powyższym rysunku w prawym dolnym rogu jest fragment A-4 w rejonie Bielan Wrocławskich z zaznaczonym łukiem. Fragment pochodzi z tej samej mapki i jest w tej samej skali. Gdyby więc poprowadzić AOW w rejonie Rędzina jeszcze bardziej w stronę Osobowic (bliżej koncepcjom niemieckim - por. wyżej plany niemieckie) - łuk nadal nie byłby taki "ostry" jak na Węźle Bielańskim.
"Polsko! lecz ciebie błyskotkami łudzą;
Pawiem narodów byłaś i papugą,
A teraz jesteś służebnicą cudzą"
(J. Słowacki - Grób Agamemnona)
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies
Oferty pracy
Praca dla bosmana,umowa niemiecka, rejon pływania Wezera mił...
Subkategoria: Za granicą
Autor: Rolf
Zobacz też: Szukam pracy
oraz: Kupię/sprzedam/usługi
Nasz sondaż