
10 grudnia 2021 roku już po raz 15-ty oddamy do Państwa rąk wodniackie kalendarze, tym razem na rok 2022. Jak w latach ubiegłych, autorami są Janusz Fąfara i Waldemar Danielewicz.
O tym, czego będzie dotyczyło najnowsze wydanie, najlepiej opowiedzą twórcy kalendarza.
Oddajmy głos Januszowi Fąfarze, felietoniście i fotografowi, absolwentowi wrocławskiego TŻŚ, długoletniemu kapitanowi i pracownikowi pionu eksploatacji ŻnO i Odratrans:
Tegoroczna edycja Kalendarza Odrzańskiego w zasadzie nie różni się tematycznie od poprzednich, chociaż wydaje mi się że jednak nieco odbiega od podstawowego szablonu, dzięki któremu mogłem wyrażać swój obraz przemijającego czasu, czasu zatrzymanego w kadrze obiektywu aparatu fotograficznego na przestrzeni lat, czasu pełnego wspaniałych zrealizowanych i tych nie do końca przemyślanych projektów.
To wszystko starałem się w bardziej lub mniej udanej formie przekazywać Wam. Tak, to wszystko zasługuje na zwrócenie Waszej uwagi aby obraz minionego czasu był ciekawszy i pełen odkrytych na nowo tajemnic. W dzisiejszych czasach tak właśnie trzeba to kreować, aby tamten czas był przez nas jasny i zrozumiały, aby można było cieszyć się każdą najdrobniejszą przeminioną chwilą. Jeśli nie będziemy posiadać tej umiejętności świat nasz będzie bez "obrazu w lusterku wstecznym", a co za tym idzie pozostanie dziurawy i niekompletny. Niestety, takich luk nie jesteśmy w stanie niczym załatać, zwłaszcza, że czas przemija i to bardzo szybko.
Mnogość treści o przemijaniu było publikowane na przestrzeni dziejów - od słynnego "vanitas vanitatum, et omnia vanitas", poprzez twórczość Naborowskiego i Sępa-Szarzyńskiego, po utwory opisujące rzeczywistość II wojny światowej. Temat przemijania jest więc niezwykle ważny dla nas i czasem warto się nad nim skupić.
Składając materiał do bieżącej edycji kalendarza myślami jestem przy Danusi, dzisiaj bowiem mija siódmy miesiąc od momentu, w którym zakończyła swą ziemską wędrówkę. To Ona była "motorem” inspirującym mnie do opracowywania kolejnych edycji kalendarza. Do tej pory doskonale pamiętam każdą najdrobniejszą emocję, jaka Jej towarzyszyła gdy prosiłem o najmniejszą pomoc w realizacji kolejnego projektu.
Dziś pędzący zawrotnym tempem czas i wielka niewiadoma co przyniesie jutro powodują, że temat przemijania stanowi myśl bardzo wyraźną i jakże ponadczasową. Wracając więc do początku, trzeba pamiętać i przypominać to co najpiękniejsze, to co stworzyły poprzednie pokolenia i dziękować im za każdy zrealizowany projekt, za to wszystko co nam zostawili w dobrej wierze, że będziemy ich dzieła kontynuować i ulepszać.
I właśnie ta edycja kalendarza poświęcona Odrzańskiej Drodze Wodnej z perspektywy lat niechaj da odpowiedź jak szanujemy i kontynuujemy dzieło - cel naszych poprzedników jakim było przeobrażenie dzikiej rzeki do służebnej roli dla współczesnej cywilizacji.
Janusz Fąfara - Wrocław
Kolejny z naszych autorów - Waldemar Danielewicz, kapitan żeglugi śródlądowej, historyk, autor książek i opracowań na temat historii żeglugi śródlądowej, określa tematykę kalendarza następująco:
To już piętnasty jubileuszowy kalendarz poświęcony tematyce żeglugi śródlądowej. Przedstawione są w nim statki „śródlądzia”, a mianowicie statki pasażerskie typu SPJD, czyli statek pasażerski jeziorowy duży. Po opracowaniu projektu i wdrożeniu do produkcji statku typu SP 150, Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu przystąpiło do projektowania statku pasażerskiego mogącego pływać po jeziorach mazurskich w żegludze portowej oraz wodach Zalewu Wiślanego i Szczecińskiego.
Postanowiono wykorzystać do tego projekt SP-150. Powstała dokumentacja statku, która jest wydłużoną odmiana SP 150. Wyróżnia się ona korzystniejszym położeniem sterówki, przez co pasażerowie nie zasłaniają widoczności sternikowi gdyż nie maja tam dostępu. Statek posiada też większą siłownię oraz pomieszczenia załogowe. Zwiększono też jego zanurzenie. Nowy projekt otrzymał oznaczenie SPJD, co oznacza statek pasażerski jeziorowy duży. Spotyka się też oznaczenie SJD. Budowę prototypu zlecono w 1963 roku Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie. W sumie wybudowano 13 statków tego typu z czego dwa dla ówczesnej Czechosłowacji. Statki budowały dwie stocznie: Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie i Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
Podstawowe dane techniczne:
- długość całkowita - 33,60 m
- długość między pionami - 31,50 m
- szerokość całkowita - 6,06 m
- szerokość na wodnicy - 5,48 m
- wysokość boczna - 1,55 m
- wysokość nierozbieralna - 3,60 m dla statków Żeglugi Mazurskiej i 4,05 dla statków Żeglugi Gdańskiej
- zanurzenie - 0,96 m
- prędkość - 17 km/godz.
Statki te nazywane są popularnie „patelniami”. jednostki te sprawiają pewne trudności podczas manewrów dobijania głownie przy silnym wietrze gdzie ich długość, małe zanurzenie i niewystarczająca moc silnika powodują, że nie słuchają się sterów i zwłaszcza dobijanie do nabrzeża jest czasami odczuwalne przez pasażerów. Aby temu zaradzić armatorzy podczas remontów już w XXI w zamontowali na nich stery strumieniowe na dziobie oraz rufie co znacznie ułatwia manewry.
autorzy zdjęć: Waldemar Danielewicz, Filip Houdek, Krzysztof Kost, Janusz Miszewski i Michał Wicher.
zdjęcia archiwalne pochodzą ze zbiorów: Waldemara Danielewicza, Filipa Houdka i Janusza Miszewskiego.
oraz specjalne podziękowania dla Pawła Kopczyńskiego z Żeglugi Gdańskiej i Grzegorza Pająka z Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Giżycku za pomoc przy opracowywaniu kalendarza.
Waldemar Danielewicz Gdańsk. 05 listopada 2020 r.
Kalendarze wydane zostały na matowym papierze kredowym o gramaturze 300 g zawierają po 13 kartek formatu 33 cm x 48 cm, obustronnie zadrukowanych. Kalendarze, jak zawsze, pakowane są w ozdobne koperty z motywem zdjęciowym z kalendarzy.
Koszt kalendarza wynosi 40,00 zł
Koszty wysyłki:
Poczta Polska – wysyłka do 2 kalendarzy – 18,00
Kurier do 5 kalendarzy - 27,00
Wysyłka za pobraniem tylko kurierem – 31,00
Przy zamówieniach powyżej 5 kalendarzy koszty przesyłki będą ustalane indywidualnie.
Dane do przedpłaty przelewem bankowym
Multikop Sp. z o.o.
85-027 Bydgoszcz
Ul. Jagiellońska 97
Konto : BNP PARIBAS 83 2030 0045 1110 0000 0386 0860
Dane do przelewu bankowego lub pocztowego
Multikop Sp. z o.o.
85-027 Bydgoszcz
Ul. Jagiellońska 97
Konto : BGŻ BNP PARIBAS 83 2030 0045 1110 0000 0386 0860
Z uwagi na fakt, że nie ma obecnie możliwości wysyłania zamówień wprost ze strony (za pomocą formularza - jak było w latach poprzednich) - prosimy o składania zamówień poprzez e-mail kalendarze@multikop.pl. Prosimy podawać w treści takie dane jak:
- Imię i Nazwisko lub nazwa firmy
- adres do wysyłki
- telefon kontaktowy
- wyszczególnienie który kalendarz i ile sztuk
- wybór formy wysyłki i zapłaty
Kalendarze są również dostępne w siedzibie firmy Multikop w Bydgoszczy przy ulicy Jagiellońskiej 97. tel. 52 348 19 50 do 55
Podajemy dane do kontaktu ; Jerzy Misztal 604 264 391
e-mail : jerzy.misztal@multikop.pl , kalendarze@multikop.pl
Informacja:
Są jeszcze do kupienia egzemplarze archiwalne kalendarzy z lat ubiegłych w cenie 29 zł plus koszt wysyłki:
2008 – Bocznokołowce
2009 – Tylnokołowce
2010 – Holowniki Motorowe
2011 – Bydgoska Droga Wodna
2012 – Odrzańskie Holowniki Parowe
2013 – * 100 Lat Żeglugi Pasażerskiej na Kanale Elbląsko – Ostródzkim 1912-2012
* Odrzański Szlak Wodny
2014 - * Bydgoska Żegluga na Wiśle i na morzu
* Żegluga Odrzańska 1945 -1990 – lata nadziei
2015 – * Wiślane bocznokołowce – dawnych wspomnień czar
* Żegluga Odrzańska – lata 1997-2012
2016 - * Mazurska Biała Flota
* Dzieci Odry Herosi Odry
2017 - * Lodołamacze
* Żegluga Odrzańska – Odrzańskie Porty
2018 - * Flota Bydgoska od Bombowca do Solarowca
* Odrzańskie Stocznie
2019 - * Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939
*Z biegiem Odry
2020 - * Pływające Zabytki
*Odrzańska Flota
2021 - * Flota śródlądowa wczoraj i dziś
* Kalendarz Odrzański Sentymentalnie