O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Pilotażowy program utrzymania szlaku żeglownego Drogi Wodnej Górnej Wisły od Oświęcimia do Sandomierza - kadry i jednostki pływające

22.09.2021
Pilotażowy program utrzymania szlaku żeglownego Drogi Wodnej Górnej Wisły od Oświęcimia do Sandomierza - kadry i jednostki pływające


Obecne składy osobowy grup wsparcia oraz posiadany sprzęt nie pozwala w sposób bezpieczny i dostateczny na wykonywanie czynności wymienionych w instrukcji utrzymania Śródlądowych Dróg Wodnych.

Grupy wsparcia w Nadzorach Wodnych, które mają utrzymywać szlak żeglowny są głównie zaangażowane w sprzątanie śmieci z rzek i potoków oraz usuwanie zatorów z cieków oraz usuwanie drzew zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia.

Skład osobowy grup wsparcia wchodzących w skład Nadzorów Wodnych wymaga zwiększenia o osoby, które muszą posiadać uprawnienia żeglugowe (kapitan, sternik/bosman z uprawnieniami motorzysty, marynarz) oraz należy doposażyć Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w następujący sprzęt pływający:

- statek do pchania (pchacza) o mocy silników do 300 kW, wyposażony w GPS, echosondę,
sonar z kompatybilnym komputerem, pomieszczenia socjalne dla 4 osób,

- barka pchana pełnopokładowa bez napędu, nośność 100 ton, wyposażona w dźwig hydrauliczny (HDS),

- szalanda bez napędu, nośność 100 ton,wyposażona w koparkę.
Statek w komplecie z barką lub szalandą stanowi zestaw pchany.

Szalanda – rodzaj statku rzecznego, jest to barka płaskodenna, która służy do przewozu urobku wydobywanego przez pogłębiarki/koparki. Jest wyposażona w klapy denne lub boczne, które umożliwiają szybkie wyrzucenie ładunku.

Zadania:
- inspekcyjno-kontrolne i pomiarowe,
- utrzymanie oznakowania nawigacyjnego,
- wykonywanie ciężkich prac na szlaku żeglownym (usuwanie namułów i mielizn),
- zapewnienie lepszej jakości prac przy utrzymaniu zabudowy regulacyjnej rzeki Wisły (utrzymanie ostróg i opasek brzegowych),
- sprawniejsze usuwanie przeszkód nawigacyjnych (powalonych drzew, konarów itp.).

Wszelkie prace związane z utrzymaniem szlaku żeglownego wykonywane będą z wykorzystaniem żurawia hydraulicznego zainstalowanego na barce i koparki zainstalowanej szalandzie.
Agregat hydrauliczny napędzający dźwig/koparkę zasilany będzie z agregatów prądotwórczych usytuowanych na barce i szalandzie oraz z zewnętrznego źródła energii.

Statek (pchacz) bez barki/szalandy służyć będzie natomiast do zadań inspekcyjno-kontrolnych
i pomiarowych oraz do lżejszych prac, nie wymagających używania dźwigu hydraulicznego lub koparki.

Nowoczesne jednostki pływające poprawią bezpieczeństwo wykonywaniu prac utrzymaniowo-modernizacyjnych na śródlądowej Drodze Wodnej Górnej Wisły. Jednostki te pełnić będą służbę publiczną w ramach zadań wykonywanych przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Przez doposażenie w sprzęt pływający i wzmocnienie zasobów ludzkich, prace nad utrzymaniem parametrów eksploatacyjnych szlaku żeglownego Drogi Wodnej Górnej Wisły przyniosą spodziewany efekt oraz jednocześnie uniezależni PGW WP Zarząd Zlewni w Krakowie od firm zewnętrznych.

W sprawie tej wystosowaliśmy pismo do Pani Poseł Urszuli Ruseckiej, którego treść zamieszczamy poniżej:

Szanowna Pani
Urszula Rusecka
Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Kopernika 7A, lokal nr 1
32-020 Wieliczka
e-mail: biuro@urszularusecka.pl


Szanowna Pani Poseł

W imieniu użytkowników portalu internetowego "Żegluga śródlądowa wczoraj, dziś, jutro", którzy tworzą środowisko osób zaangażowanych w modernizację śródlądowych dróg wodnych i rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce, pragnę Pani podziękować za wystosowanie do Ministra Infrastruktury interpelacji poselskiej w sprawie doposażenia Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w nowoczesne i wielofunkcyjne jednostki pływające do prowadzenia bieżących prac utrzymaniowych na rzekach w celu zwiększenia efektywności tych prac (interpelacja nr 25681 z dnia 27 lipca 2021 r.).

Szczególnie doceniamy Pani zaangażowanie w sprawy żeglugowe i podniesienie w interpelacji najistotniejszych dla żeglugi śródlądowej kwestii.

Pamiętając, że jest Pani Posłem na Sejm RP z Małopolski, rozumiemy, że reprezentując miejscowe środowiska gospodarcze, w tym żeglugowe, dąży Pani do tego, aby dzięki modernizacji, rozbudowie i utrzymaniu skanalizowanego odcinka Drogi Wodnej Górnej Wisły od stopnia wodnego Dwory nieopodal Oświęcimia do projektowanego stopnia wodnego Niepołomice, żegluga śródlądowa stała się elementem rozwoju transportu intermodalnego, przyczyniając się do wzrostu potencjału gospodarczego całego regionu.

Środowisko skupione wokół portalu internetowego "Żegluga śródlądowa wczoraj, dziś, jutro" liczy na to, że dzięki osobistemu zaangażowaniu Pani Poseł nowoczesne jednostki pływające wykonujące niezmiernie ważne dla żeglugi śródlądowej prace utrzymaniowe i modernizacyjne niebawem pojawią się w pierwszej kolejności na śródlądowej drodze wodnej Górnej Wisły jako projekt pilotażowy.

Oczekujemy również, że wnioskowane doposażenie w jednostki pływające umożliwi szkolenie i podnoszenie kwalifikacji osób wchodzących w skład załóg pływających w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie.

Bylibyśmy zaszczyceni, gdyby w kwestii powyższych działań przyjęła Pani naszą pomoc merytoryczną.

Opis pożądanych cech jednostki do realizacji ww. zadań:

PCHACZ:
dwa silniki, dwa pędniki (śruby), moc łączna min. 220-250 kW
agregat prądotwórczy 380/230 V, wydajna pompa wodna
opuszczana sterówka do przejścia pod niskimi mostami
pomieszczenia socjalne dla 4 osób - w tym kuchnia, WC i łazienka z prysznicem -
jednostka musi zapewniać załodze możliwość pracy w terenie przez kilka dni bez konieczności każdorazowego powrotu do bazy (delegacja), gdyż jedynie wtedy będzie mogła obsłużyć dłuższe odcinki drogi wodnej i skuteczniej wykonać prace utrzymaniowe

BARKA I:
pełnopokładowa, o nośności min.100 ton
hydrauliczny podnośnik (HDS)
winda kotwiczna i pozostały wymagany osprzęt nawigacyjny

SZALANDA (Barka II):
nośność min. 100 ton
koparka na pokładzie do usuwania przemiałów i wypłyceń na szlaku
klapy denne lub burtowe do opróżniania z urobku w miejscach przegłębień
winda kotwiczna i pozostały wymagany osprzęt nawigacyjny



Na ilustracji zestaw eksploatowany na Jeziorach Mazurskich (u góry) oraz pchacz Renifer, na bazie którego można byłoby zaprojektować opisaną wyżej jednostkę. Na rzeki potrzebny jest bowiem pchacz o innych parametrach niż na wody stojące (Jeziora Mazurskie).

redaktor naczelny
kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski

---

Do wiadomości otrzymują:

Szanowny Pan Jerzy Wcisła Senator RP
Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych
Biuro Spraw Senatorskich
ul. Wiejska 6/8, 00-902 Warszawa
e-mail: bss@senat.gov.pl

Szanowny Pan Marek Sawicki Poseł na Sejm RP
Przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (GMZ)
Kancelaria Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa
e-mail: listy@sejm.gov.pl

Szanowny Pan Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa
e-mail: kancelaria@mi.gov.pl

Szanowny Pan Przemysław Daca
Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
ul. Żelazna 59A, 00-848 Warszawa
e-mail: prezes@wody.gov.pl

Szanowny Pan Witold Kozłowski
Marszałek Województwa Małopolskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków
e-mail: marszalek@umwm.malopolska.pl

Szanowna Pani Małgorzata Sikora
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 22, 31-109 Kraków
e-mail: krakow@wody.gov.pl

Szanowny Pan Stanisław Wójcik
Dyrektor Delegatury w Krakowie
Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu
ul. Ujastek 7, 31-752 Kraków
e-mail: urzad@wroc.uzs.gov.pl

Szanowna Pani Agnieszka Kossakowska
Dyrektor Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte w Kędzierzynie-Koźlu
ul. Bohaterów Westerplatte 1, 47-200 Kędzierzyn-Koźle
e-mail: sekretariat@zegluga.edu.pl
Apis 22.09.2021 817 0 komentarz 0 z 0 ocena

0 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Żadne komentarze nie zostały dodane.

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

Pogoda i stany wód

Dzisiaj jest niedziela
17 października 2021 roku
Mamy 46.034.115 unikalnych wizyt

Stany wód rzek Europy

Polska - Hydro Monitor
przegląd stacji wodowskazowych głównych rzek Polski - stan wód aktualizowany automatycznie co godzinę
Belgia
aktualizacja raz dziennie, 7 dni w tygodniu
Czechy
dorzecze Odry - stan wód aktualizowany automatycznie co godzinę
Holandia
aktualizacja raz dziennie, 7 dni w tygodniu
Rzeki Niemiec i Austrii (ELVIS)
aktualizacja raz dziennie, 7 dni w tygodniu

Komunikaty nawigacyjne