O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0"

16.12.2020
Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0"


Zlikwidowano ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, więc nikt już nie upomniał się o pasażerską żeglugę śródlądową jako branżę, która od początku roku ponosi olbrzymie straty. Premier Morawiecki w swojej kolejnej tarczy pominął całkowicie śródlądowe przewozy pasażerskie. Wsparcie uzyskają jedynie przewozy pasażerskie "lądowe" (autokarowe).

Listę branż możemy prześledzić tu: biznes.wprost.pl.

Przewozy pasażerskie statkami śródlądowymi dla premiera i jego ministrów nie istnieją - dla szanownych osób z dawnego MGMiŻŚ, które znalazły pracę w Ministerstwie Infrastruktury również, bo premierowi o nich nie wspomnieli. Ale to już przerabialiśmy - wiemy, że to ministerstwo miało i ma żeglugę śródlądową w głębokim (choć bardziej pasuje słowo "płytkim" jak drogi wodne) poważaniu...

Armatorzy śródlądowi pływający wyłącznie w Polsce to obecnie w większości żegluga pasażerska. Jak podaje CEIDG - CENTRALNA EWIDENCJA I INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ - transportem wodnym śródlądowym pasażerskim (PKD 50.30.Z) zajmuje się 8478 podmiotów, a transportem wodnym śródlądowym towarów (PKD 50.40.Z ) - 5355.

Praktycznie od początku sezonu właściciele rzecznych jednostek pasażerskich nie mają dla swych statków zajęcia. Przychody w stosunku do roku poprzedniego spadły im o 70%. Pierwsza fala pandemii wykluczyła z kalendarza rejsów najlepsze miesiące sezonu: kwiecień, maj i czerwiec. Pierwsza tarcza covidowa i miesiące wakacyjne przy braku turystów zagranicznych tej zapaści nie poprawiły. Doszły do tego wezbrania (na Odrze) ograniczające lub uniemożliwiające normalną żeglugę. Sześciokrotnie w okresie czerwiec - październik przekroczone były stany WWŻ na wodowskazie w Miedoni - z czego trzykrotnie stany alarmowe.


Pozbawienie armatorów rzecznych statków pasażerskich wsparcia z najnowszej tarczy to skandal. Zatory w spłacaniu wierzytelności (kredytów, opłat za remonty czy odnowienie klasy) stawiają właścicieli statków pasażerskich w niezwykle trudnej sytuacji. Załogi nie mają prawa do postojowego, wielu pracowników zwolniło się lub zostało zwolnionych - inni zapewne odejdą jeśli armator nie będzie mógł chronić miejsc pracy.

Po raz kolejny jako środowisko boleśnie doświadczamy jak skutecznie likwiduje się resztki POLSKIEJ żeglugi śródlądowej. Wcześniej już wyprowadzono flotę, wyprzedano porty i stocznie rzeczne, zlikwidowano szkolnictwo, świetnych fachowców zmuszono do zarobkowej emigracji lub odejścia z zawodu. Teraz dobija się resztki rodzimej przedsiębiorczości, która po wcześniejszej "wyprzedaży" została. Pozostaną nam tylko różnego rodzaju "Kongresy", na których wmawia się nam jak jest wspaniale i - sądząc po ilości mundurów z kilometrami pasmanterii na rękawach i pagonach - żeglugową potęgą jesteśmy i basta!

(red)
foto: M. Banyś, infografika: Apis Studio
Apis 16.12.2020 1,135 2 komentarz 0 z 0 ocena

2 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • B
    bizon53
    Jaką władzę sobie wybraliśmy taką mamy. Polak zawsze mądry po szkodzie... niestety od wieków.
    - 17.12.2020 22:34
  • B
    budro2
    No tak, po stracie naszego ministerstwa totalny marazm. No ale trwają prace na Januszkowicach i Ratowicach, szykują się Krapkowice (wszystkie kl.5A). Są projektowane stopnie Lubiąż i Ścinawa. Nie traćmy ducha bo jak nie będziemy tupać to będzie jeszcze gorzej.
    - 23.03.2021 23:51
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

Pogoda i stany wód

Dzisiaj jest wtorek
15 czerwca 2021 roku
Mamy 45.140.391 unikalnych wizyt

Stany wód rzek Europy

Polska - Hydro Monitor
przegląd stacji wodowskazowych głównych rzek Polski - stan wód aktualizowany automatycznie co godzinę
Belgia
aktualizacja raz dziennie, 7 dni w tygodniu
Czechy
dorzecze Odry - stan wód aktualizowany automatycznie co godzinę
Holandia
aktualizacja raz dziennie, 7 dni w tygodniu
Rzeki Niemiec i Austrii (ELVIS)
aktualizacja raz dziennie, 7 dni w tygodniu

Komunikaty nawigacyjne