Dzisiaj mija 40 lat kiedy to, 15 października 1980 roku zginęła tragiczną śmiercią załoga kutra rybackiego ŚWI 3, staranowana na wodach Bałtyku przez niezidentyfikowaną jednostkę pływającą. Wśród załogi był również nasz kolega, absolwent Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu z klasy V c - rocznika 1972-1977 - Grzegorz CISZEK.
Jak poinformował w mediach społecznościowych prezes Wód Polskich - Zbiornik Racibórz rozpoczął w dniu 14.10.2020. przechwytywanie poważnego, kolejnego już w tym półroczu wezbrania Odry. Pozostaje pytanie czy w obliczu przekroczenia stanów alarmowych na niemal wszystkich sudeckich dopływach Odry nie należało tego zrobić wcześniej - zbiornik miał przecież chronić całe dorzecze a nie jakiś wybrany odcinek. Gdyby decyzje podjęto wcześniej - nie zostałoby zalanych tyle obszarów wzdłuż całej rzeki - nie tylko bulwary w Raciborzu.
Informujemy, że z dniem 30 września 2020 r. traci moc art. 568a ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r., poz. 875), zgodnie z którym podmioty wykonujące przewozy wodą były zwolnione z opłat i teraz ponownie będą ponosić należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa, usytuowanych na śródlądowych wodach powierzchniowych.
W środę Sąd Rejonowy Gdańsk-Południe uniewinnił kapitana "Danuty", stwierdzając, że wszystkie podjęte przez niego decyzje były prawidłowe. Wbrew wcześniejszym ustaleniom prokuratury sąd uznał, że kapitan na niebezpieczeństwo naraziłby pasażerów, próbując hamować - wówczas jednostka mogłaby zatrzymać się pod opadającą kładką. Według sądu zachowanie kapitana było "uzasadnione i prawidłowe".
Przypomnijmy, do zdarzenia doszło 25 lipca 2017 roku. W trakcie opuszczania ruchomej kładki dla pieszych przepłynął pod nią statek pasażerski "Danuta". Na pokładzie - poza załogą - znajdowało się 139 pasażerów.
W ostatnich latach wiele mówi się o renesansie żeglugi śródlądowej w naszym kraju. Pada wiele słów i deklaracji. Jednak w przypadku Odry jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, a przeciwności losu i tzw. "hamulcowych" jest co niemiara. Kapitan żeglugi śródlądowej i przedsiębiorca z Kędzierzyna-Koźla Czesław Szarek podkreśla strategiczne znaczenie węzła kozielskiego. To tu znajdują się stocznie oraz inne ważne przedsiębiorstwa, funkcjonuje Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej, jak również reaktywowany ma być port rzeczny, co nie należy do najłatwiejszych zadań, o czym dobitnie przekonał się inwestor.
Bardzo dobre wiadomości dotyczące przyszłorocznego sezonu żeglugi pasażerskiej po Odrze we Wrocławiu. Po wielu latach statki turystyczne ponownie w 2021 roku wrócą na niedostępną od wielu lat pętlę wokół śródmieścia stolicy Dolnego Śląska. Rejsy, które były kiedyś bardzo popularne tak wśród turystów jak i samych mieszkańców Wrocławia, będą mogły być realizowane dzięki remontowi Śluzy Opatowice, który ma się zakończyć jeszcze w tym miesiącu, a najpóźniej w listopadzie.
Pierwotnie prace miały się zakończyć w czerwcu 2020 roku, jednak na początku 2020 roku rozszerzono jeszcze o kilka punktów zakres robót. Koszt inwestycji wzrósł przez to z pierwotnych 6 mln zł do prawie 8 mln zł.
Podczas, gdy w krajach Unii Europejskiej rośnie rola przewozów wodnym transportem śródlądowym, w Polsce tendencja jest odwrotna. Wpływ na to ma m.in. zmniejszająca się długość śródlądowych dróg wodnych i wieloletnie zaniedbania inwestycyjne na nich.
Co prawda administracja publiczna podejmowała działania i inicjatywy na rzecz rozwoju dróg żeglownych, jednakże nie były one w pełni skuteczne, gdyż nie udało się wykonać wszystkich zaplanowanych w tym zakresie przedsięwzięć. Przede wszystkim nie udało się stworzyć systemu finansowania inwestycji dotyczących modernizacji śródlądowych dróg wodnych ani zakończyć prac nad wieloletnimi programami rozwoju tych dróg na Odrze i Wiśle.
Dziś rząd Republiki Czeskiej zatwierdził przygotowania do budowy pierwszej części korytarza wodnego Dunaj-Odra-Łaba na Odrze pomiędzy Ostrawą a polską granicą. Na Twitterze poinformował o tym Minister Transportu, Karel Havlíček (partia ANO). Pierwszy etap powinien kosztować około 15 miliardów koron. Państwo skupia się głównie na połączeniu Dunaju z Odrą - realizacja projektu do Łaby pozostaje w rezerwie. Budowa korytarza mogłaby rozpocząć się po roku 2030.
Odcinek maiłby rozpocząć się na Odrze w ostrawskiej dzielnicy Svinov i ciągnąć się do polskiej granicy. Tutaj powinien łączyć się z polską częścią, prowadzącą do miasta Koźle.
Około 400 pracowników żwirowni działających w czaszy zbiornika Racibórz Dolny może stracić pracę. Właściciele żwirowni, które na terenie zbiornika dzierżawią złoża ze żwirem otrzymali z Wód Polskich pisma o konieczności opuszczenia czaszy. 1 października otrzymaliśmy informację o tym, że przynajmniej w jednej z żwirowni, która dzierżawi tereny w zbiorniku Racibórz, spora część załogi otrzymała wypowiedzenia. Miało to być związane z decyzją Wód Polskich o odebraniu żwirowni terenów, które ta dzierżawiła właśnie w czaszy zbiornika. W podobnej sytuacji ma się znajdować kilka innych zakładów wydobywczych.
W wyniku rekonstrukcji rządu liczba ministerstw zmniejszyła się z 20 do 14. Część resortów została zlikwidowana, a zakres ich kompetencji został podzielony na nowe lub istniejące resorty. Zlikwidowane zatem zostaną: ministerstwo cyfryzacji (kierowany wcześniej przez Marka Zagórskiego), ministerstwo sportu (kierowany przez Danutę Dmowską-Andrzejuk), ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej (kierowane przez Marka Gróbarczyka), funduszy i polityki regionalnej (kierowane przez Małgorzatę Jarosińską-Jedynak) oraz resort środowiska (połączony z resortem klimatu), ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego.
Dwa lodołamacze liniowe, które powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding SA dla szczecińskich Wód Polskich coraz bliżej ukończenia. Na jednostkach realizowany jest kolejny etap prac, w tym próby szczelności czy zbrojenia na zbiornikach.
Ocelot i Tarpan to dwa nowe lodołamacze liniowe, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin jednostki biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku.
Wiele wskazuje na to, że lodołamacze dotrą do Szczecina na przełomie roku 2020/2021.
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.