Obie izby parlamentu przyłączyły się do inicjatywy Radnej Stanu Bazylei Evy Herzog. Umożliwia to szczególne promowanie żeglugi na Renie. Stowarzyszenie ds. Żeglugi i Zarządzania Portami (SVS) oraz szwajcarskie porty na Renie (SRH) chcą rozmawiać z Federalnym Urzędem Transportu, aby doradzić w sprawie odpowiednich środków.
Wraz z całkowitą rewizją ustawy o transporcie towarowym z 2015 r. porty na Renie i żegluga na Renie zostały po raz pierwszy postawione na równi z kolejowymi i drogowymi środkami transportu w transporcie kombinowanym. Od tego czasu, oprócz obiektów terminalowych, rząd federalny może również współfinansować infrastrukturę portową dla transportu kombinowanego, taką jak planowany basen portowy 3 w Bazylei.
Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) przekazało informacje na temat stanu prac nad „Master planem żeglugi rekreacyjnej”. Powinien ukazać się w kwietniu przyszłego roku. Masterplan nie będzie mieć charakteru prawnego, jak wynikałoby z nazwy. Treść nie jest zatem egzekwowalna, a przydział środków finansowych pozostaje niewiążący.
Nazwa „żegluga rekreacyjna” wywodzi się z faktu, że określenie „turystyka wodna” nie może być przypisane Ministerstwu Transportu, ponieważ turystyka jest zadaniem Ministerstwa Gospodarki.
Na początku grudnia odbyła się polsko-niemiecka narada zimowa pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie a Urzędem Dróg Wodnych i Żeglugi Odry i Haweli w Eberswalde.
W celu przeprowadzenia akcji lodołamania na wodach granicznych rzeki Odry i Odry Zachodniej oraz na terytorium Polski na odcinku od ujścia jeziora Dąbie w Szczecinie do km 704,1 rz. Odry strona niemiecka przewidziała udział 6 lodołamaczy natomiast strona polska udział 7 lodołamaczy.
Na podstawie art. 92 ust.l ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie jako zamawiający informuje, że w prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego postępowaniu o udzielenie zamówienia o nazwie: Wykonanie opracowania pt.: Analiza występowania zjawiska i skutków suszy na odcinku doliny rzeki Wisły pomiędzy Stopniem Wodnym Przewóz a ujściem Raby wraz ze wskazaniem technicznych działań mitygujących, ze szczególnym uwzględnieniem budowy Stopnia Wodnego Niepołomice do realizacji zamówienia wybrał ofertę złożoną przez firmę INTEGRATED ENGINEERING Sp. z O.O. ul. Farbiarska 7A, 02-862 Warszawa.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podpisało 3 grudnia 2020 r. umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie realizacji projektu „Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania – odcinek 1, 2 i 4”.
Inwestycja ma charakter transgraniczny i jest jednym z największych zadań realizowanych obecnie przez Wody Polskie. Przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest wykonanie modernizacji zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej, jest ujęte w umowie między rządem RP a rządem RFN o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim z 2015 r.
W dniu świętego Mikołaja flisacy i marynarze z górnej Wisły przesyłają pozdrowienia dla flisaków i marynarzy z dolnej Wisły.
W widłach Wisły i Rudawy jest klasztor sióstr Norbertanek. Codziennie o godzinie 21.00 bije tam dzwon dla tych, którzy utonęli w Wiśle. Na murze od strony wideł umieszczony jest posąg św. Mikołaja.
Od 1 grudnia przy tamie we Włocławku będzie stacjonowało sześć lodołamaczy: Orkan, Jaguar, Niedźwiedź, Lew, Sokół i Bawół. W razie potrzeby będą one kruszyły lód na Zbiorniku Włocławskim w środkowym biegu Wisły, płynąc w kierunku Płocka. Jednostki będą pozostawały w gotowości do 15 marca 2021 r.
Jak przekazała PAP Urszula Tomoń, rzecznik prasowa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie, "od 1 grudnia 2020 r. w porcie przy stopniu wodnym we Włocławku będą stacjonowały lodołamacze Orkan, Jaguar, Niedźwiedź, Lew, Sokół i Bawół". Zaznaczyła, że cztery z sześciu jednostek o mocy 1000 i 1200 KM przeznaczone są do czołowego kruszenia lodu wraz z obsługą rynny jego spływu, natomiast dwie inne o mocy 800 i 1000 KM służyć będą do zabezpieczenia ciągłości spływu lodu w rejonie tamy.
Straszliwy chaos zostaje opanowany: dzięki Bremie, Hesji i Dolnej Saksonii inne kraje związkowe złagodziły swoje przepisy dotyczące kwarantanny w żegludze śródlądowej.
Badenia-Wirtembergia i Bawaria zapoczątkowały ten proces, teraz coraz więcej krajów związkowych podąża za nimi i dostosowuje swoje przepisy Corona w znacznie „bardziej przyjazny dla żeglugi sposób”, jak donosi federalne stowarzyszenie BDB. W rzeczywistości oznacza to, że Brema, Hesja i Dolna Saksonia gwarantują całkowitą wolność od kwarantanny, jeśli nie było "zejścia na ląd". Meklemburgia-Pomorze Przednie stosuje się teraz również do przepisów wydanych już w Bawarii i zapewniających pełną swobodę przepływu personelu w sektorze transportu.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Marek Gróbarczyk uczestniczyli w wideokonferencji ministrów ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej (V4), która odbyła się 3 grudnia 2020 r. Spotkanie poświęcone było m.in. rozpoczętemu przez Komisję Europejską procesowi przeglądu i rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i zostało zorganizowane przez polską prezydencję w V4.
Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w UE. Sieć TEN-T składa się z infrastruktury transportu: kolejowego, wodnego śródlądowego, drogowego, morskiego, lotniczego i multimodalnego. Budowa transeuropejskiej sieci ma na celu zapewnienie dostępności i łączności wszystkim regionom w UE.
Po katastrofalnie niskim stanie wody w 2018 r. żegluga śródlądowa w Niemczech w zeszłym roku ponownie przewiozła więcej towarów. Niemieckimi rzekami i kanałami przetransportowano łącznie 205,1 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o 3,6% w stosunku do roku poprzedniego (197,9 mln t). Praca przewozowa wzrosła z 46,9 mld tkm (tonokilometrów) do 50,9 mld tkm (+ 8,6%).
Federalne Stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (BDB - Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt) stwierdza w swoich rocznych statystykach, że jest to wyraźny efekt ożywienia. Jednak wartości przewozów z 2017 r. (222,7 mln t; 55,5 mld tkm) nie zostały osiągnięte.
Żegluga śródlądowa jako klucz do Europejskiego Zielonego Ładu była tematem wideokonferencji ministrów ds. transportu UE, z udziałem unijnej komisarz ds. transportu, Adiny Vălean. W debatach zorganizowanych przez Prezydencję niemiecką 20 listopada 2020 r. wziął udział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Ministrowie dyskutowali o sposobach wykorzystania żeglugi śródlądowej do uczynienia transportu bardziej przyjaznym dla środowiska i klimatu.
W swoim wystąpieniu Minister Gróbarczyk przedstawił obecny wkład sektora żeglugi śródlądowej w łagodzenie zmian klimatu i ochronę środowiska w sektorze transportu, jak również prowadzone w Polsce prace na rzecz rozwoju tej gałęzi transportu.
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.