Hydepark

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

mkrakowiak74
03.10.2019
ZARZĄDZENIE NR 1/2019 DYREKTORA U Ż Ś WE WROCŁAWIU http://edziennik.m
alopolska.uw.gov.p
l/WDU_K/2019/6873/
akt.pdf

mkrakowiak74
01.10.2019
Pracownicy Centrum Operacyjnego w Poznaniu stworzyli graficzną prezentację aktualnych warunków żeglugowych. http://www.poznan.
rzgw.gov.pl/szlaki
-zeglowne/aktualne
-warunki-zeglugowe

Ziomal
27.09.2019

mkrakowiak74
24.09.2019

Ziomal
20.09.2019

Zielone światło dla transportu kolejowego i wodnego w UEDrukuj

W dodatku promocyjnym do Dziennika - Gazety Prawnej nr 121/24.06.2011 ukazał się tekst, w którym czytamy jakie są kierunki rozwoju branży transportowej według Komisji Europejskiej. Po kilku latach prac koncepcyjnych Komisja Europejska ogłosiła strategię rozwoju branży transportowej w Europie. Dokument "Transport 2050" przyjął formę białej księgi. Realizacja głównych kierunków strategii doprowadzi do rewolucji nie mniejszej od unijnej polityki klimatycznej.

Dokument Komisji Europejskiej przewiduje radykalną transformację europejskiego transportu. Ma ona być skutkiem zastosowania nowych technologii i paliw odnawialnych, które będą stopniowo wypierać tradycyjne paliwa produkowane na bazie ropy naftowej. Celem projektowanej zmiany jest obniżenie przez cały system transportu emisji C02 o co najmniej 60 proc. do 2050 r. w stosunku do 1990 r. W ten sposób UE chce też osiągnąć cele pośrednie - poprawić unijne bezpieczeństwo energetyczne i uniezależnić się od zewnętrznych dostawców ropy.

Bodźce negatywne

Komisja Europejska wskazuje na konieczność stworzenia systemu bodźców negatywnych mających za podstawę zasadę "zanieczyszczający płaci". Wykreowane na mocy przepisów czynniki mają doprowadzić do poszukiwania alternatyw dla środków komunikacji, które obecnie są najmniej efektywne ekonomicznie i ekologicznie. Chodzi głownie o zastępowanie transportu samochodowego pojazdami szynowymi (koleją, tramwajami, metrem). Lepsza jakość szynowej komunikacji zbiorowej ma zapewnić, że już w 2030 r. liczba tradycyjnych samochodów jeżdżących po europejskich miastach będzie mniejsza o połowę, a w 2050 znikną one zupełnie z centrów miast! Już do 2030 r. co najmniej 30 proc. przewozów pasażerów i towarów na średnie odległości (ok. 300 km) ma zostać przesunięte z samochodów na pociągi, barki albo statki, a do 2050 roku - połowa.

Radykalizm strategii transportowej KE wynika z aktualnych danych, które odzwierciedlają obraz transportu w Europie. Na drogach w wypadkach samochodowych co roku ginie w Europie ponad 34 tys. osób. W Polsce, choć w latach 1998 - 2009 udało się zmniejszyć śmiertelność niemal o połowę, to obecny stan nadal jest trudny do zaakceptowania.

Priorytetowa kolej

W związku z realizacją unijnej polityki klimatycznej ostrości nabrał też inny aspekt branży transportowej - emisji spalin. Dziś sektor ten'zużywa 1/3 całkowitej energii w UE. Najwięcej, bo aż 83 proc. pochłania transport drogowy. Zarazem to on odpowiada za największe emisje C02, za straty czasu i możliwych przychodów użytkowników dróg z powodu przeciążenia sieci dróg lub. węzłowych punktów (korki), za wypadki drogowe. Wszystkie te koszty są szacowane na 7 proc. całego PKB Unii Europejskiej. Ich pokrycie spada na barki europejskich społeczeństw, a nie tylko na kierowców i pasażerów transportu samochodowego.

Konsekwencją wysokich kosztów tej formy transportu jest systematyczne zakłócanie konkurencji na rynku, szczególnie wobec innych form transportu - kolejowego i wodnego. Teraz Komisja Europejska chce przystąpić do stopniowego wdrażania w życie wyznaczonych kierunków zmian w transporcie oraz do promowania rozwoju transportu kolejowego i wodnego. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) już zaprotestowała przeciwko propozycjom KE.

Tadeusz Czopiński
#1 | Apis dnia 27.06.2011 10:59
Ciekaw jestem jak ma się niedawno "konsultowana społecznie" ta "polska" koncepcja rozwoju transportu do tej unijnej i co na ten temat powie teraz pan Podgajniak -
http://www.zeglug...admore=933

Może w końcu jednak znajdzie się bat na polskich urzędników administrujących drogami wodnym, które "drogami" są już tylko z nazwy, zaś blokującym wszystkie inwestycje "zielonym" wytrąci się z "talii argumentów" atutowego asa, bo okazuje się że popierają przez swoje protesty najbardziej zanieczyszczający środowisko transport drogowy. Bezinteresownie, czy też... http://www.zeglug...admore=724 ?
#2 | P2J dnia 30.06.2011 00:00
Opinia dostarczona Ministerstwu w ramach konsultacji "Białej Księgi 2011":

http://kwiatkowski.edu.pl/zbiory/Opinia_ws_EU_Transport_White_Paper_2011.pdf

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL