Czat

Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

Piotrzw
24.12.2020
Na radosny czas Świąt Bożego Narodzenia na wszystkie dni Nowego Roku 2021 najlepsze życzenia dla Kapitana i załogi.

Seehund
20.12.2020

tiktak
07.12.2020

Seehund
24.11.2020

Seehund
22.11.2020
Wiemy, gdzie dobrych doradców może znaleźć. .....ale czy szansę wykorzysta?

Plon? konferencji w Szczecinie...Drukuj

Wszyscy czekamy na relację naszych przedstawicieli z Konferencji "Żegluga Śródlądowa w rozszerzonej Unii Europejskiej" jaka odbyła się w Szczecinie. Pierwsze - gorące wrażenia przkazał już w komentarzach do poprzedniej informacji o konferencji @gpspectrum, który był tam wolnym obserwatorem. Lada chwila spodziewamy się obszerniejszego sprawozdania od Waldemara Rybickiego - Prezesa Stowarzyszenia. Swój komentarz obiecał mi także Jerzy Hopfer, postać wielce zasłużona dla rozwoju naszej branży, poseł, absolwent TŻŚ, od spotkania z Waldkiem Rybickim już członek naszego Stowarzyszenia.

Na gorąco jednak nie mozna oprzeć się wrażeniu, że tak naprawdę wystąpiliśmy na tej konferencji jak "ubogi krewny" a ściślej "sierota śródlądowej Europy". To, co wieliokrotnie podkreślam - w komentarzach, na forum i w innych rozważaniach - jawi się z całą jaskrawością: jak długo nie zostanie stworzony resort żeglugi śródlądowej w odpowiednim ministerstwie, jak długo nie będzie osoby (lub zespołu) oddelegowanej do zajęcia się tą gałęzią gospodarki - tak długo nie będzie nas przy podziale funduszy unijnych przeznaczonych na rozwój szlaków rzecznych i infrastruktury (porty, nabrzeża, terminale kontenerowe itp.). Holendrzy przedstawili już w Eisenhuettenstadt swój pogląd na rozwój żeglugi śródlądowej, w którym w wielu miejscach wymienia się polskie drogi wodne jako element europejskiej sieci komunikacji intermodalnej. Nie będę w tej chwili przedstawiał szczegółowych opracowań (zrobimy to wkrótce), ale przedstawię "na obrazkach", że nasz kraj powinien w tym uczestniczyć aby nie zostać zepchniętym na margines transportowej rzeczywistości.

Mapka przedstawia obszary o szczególnym znaczeniu ekonomicznym leżące nad trasami śródlądowymi - sądzę, że komentarz jest zbędny - widać jak na dłoni, że jesteśmy w Unii postrzegani jako obszar o dość dużym znaczeniu.

Szlaki komunikacji rzeczno-kanałowej zestawione z najkrótszymi połączeniami morskimi. Może niezbyt dokładnie (ze względu na spore "zawężenie pola widzenia") widać, że transport czegokolwiek np. z Rotterdamu do Gdańska jest drogą morską o wiele dłuższy niż trasami śródlądowymi.

Ostatnia mapka pokazuje jak wielkie znaczenie dla Holendrów ma korytarz "rzeczny" w porównaniu z korytarzami drogowym i kolejowym. Chcą jego rozgałęzienia na wschód, co miałoby kolosalne znaczenie dla rozwoju wszystkich dróg wodnych położonych na wschód od Renu.

Czy więc warto? Czy mamy czekać z założonymi rękoma? Czas to zmieniać.... Najwyższy czas.

Komentarze

Komentarze widoczne dla zalogowanych

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.