Koncepcja budowy stopni wodnych "Niepołomice" i "Podwale" na Górnej WiśleDrukuj

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Niepołomickiej skierowało do KZGW i RZGW Kraków swoje stanowisko wobec "Projektu planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w Polsce - III tura konsultacji społecznych 22 grudnia 2008 - 22 czerwca 2009r.", w którym czytamy między innymi:

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Niepołomickiej przedkłada koncepcję budowy stopni wodnych "Niepołomice" i "Podwale". Zdaniem Stowarzyszenia nie należy zawężać funkcji w/w stopni wodnych do towarowej żeglugi śródlądowej wg koncepcji z lat 70-tych XX wieku. Również a może przede wszystkim trzeba mieć na uwadze wielofunkcyjność ich zastosowań w takich obszarach jak ekologia, energetyka i turystyka.

Stowarzyszenie proponuje śluzy żeglugowe o wymiarach 120x12m, głębokość na progu dolnym śluzy ok. 3,50m. Awanporty górne i dolne oraz śluzy zostały umiejscowione w międzywalu. Takie rozwiązanie z ekonomicznego punktu widzenia w dzisiejszych realiach społeczno-gospodarczych jest znacznie tańsze; brak wywłaszczeń pod budowę śluz i awanportów, które musiałyby nastąpić w przypadku realizacji projektów z lat 70 XX wieku. Parametry śluz wg nowej koncepcji spełniają wymagania dla IV klasy drogi wodnej.

Z całą pewnością po wbudowaniu w/w stopni wodnych poprawią się warunki bytowe dla wielu gatunków ptaków. Zostanie powstrzymana erozja denna oraz nastąpi zwiększenie retencji dolinowej rzeki Wisły na tym ważnym ze względu na położenie Puszczy Niepołomickiej odcinku. Wysokość piętrzenia tych stopni wodnych będzie mieściła się w obrębie dość głęboko wyerodowanych brzegów rzeki.

Ministerstwo Środowiska oraz Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie mogą zrealizować inwestycje budowy stopnia wodnego "Niepołomice" i stopnia wodnego "Podwale" w trybie na który zezwala ustawa z dnia 19 grudnia 2008 o partnerstwie publiczno-prywatnym (DZ.U. 2009r., Nr 19 poz. 100).

Podjęcie współpracy przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej z firmą zainteresowaną eksploatacją przyszłej elektrowni wodnej, pozwoli na osiągnięcie obopólnych korzyści zarówno w wymiarze celów przyrodniczych, społecznych, jak i komercyjnych tego przedsięwzięcia.
Z uwagi na tę możliwość Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Niepołomickiej wnioskuje realizację budowy stopnia wodnego "Niepołomice" oraz stopnia wodnego "Podwale" w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przy wsparciu finansowym ze środków Unii Europejskiej. Dodatkowo Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowuje programy pożyczkowe na zadania inwestycyjne z zakresu Odnawialnych Źródeł Energii.

Ponadto członkowie Stowarzyszenie uważają, że należy podjąć prace nad kompleksowym zagospodarowaniem rzeki Wisły w Małopolsce. Oczywiście wszystkie inwestycje na rzece muszą uwzględniać jej niezwykle ważne funkcje biologiczne i ochrony przyrody na terenach przyległych do rzeki.
Zbigniew Siedlarz


pobierz cały dokument
#1 | marek56 dnia 21.05.2009 15:57
Witam !
Ciekawe jaki będzie odzew ze strony KZGW. Czy coś się zmieniło na korzyść (żeglugi) czy dalej myślenie jest "po staremu". Przy okazji, mam pytanie czemu długość śluzy została przyjęta 120m ? Dąbie i Przewóz i tak nie puszczą dłuższych zestawów, a mają 85m. Może różnica w wymiarach nie jest aż tak duża ale koszty budowy powinny być trochę niższe, a to też należałoby brać pod uwagę. O ile oczywiście coś z tego wyjdzie. Miejmy nadzieję.
Pozdrawiam
marek56
#2 | koj dnia 21.05.2009 16:28
Dlaczego śluzy 120m?
Zestawy pchane jakie będą chodzić po Górnej Wiśle wg mnie nie będą przekraczać 115m długości. Trzeba się pożegnać na zawsze z marzeniami - Program Wisła 2000 gdzie zestawy pchane typu Bawół miały mieć wymiary 185m i 3500 ton ładowności.
Wykonano całkiem bez sensu trzy długie śluzy na 190m - Dwory, Smolice i Kościuszko. Wg "sławnego" Programu Wisła 2000 na stopniach wodnych do ujscia Dunajca nie miało być elektrowni wodnych - powód brak wody - takie miały być intensywne śluzowania.
Dziś to właśnie budowa elektrowni wodnych przy tych stopniach wodnych jest głównym argumentem za podjęciem się budowy kolejnych stopni wodnych.
Dodatkowo trzy śluzy - Borek Szlachecki, Dąbie, i Przewóz można bez przeszkód przedłużyć o 35m do długości 120m i mamy wtedy piękną drogę wodną IV klasy.
Najlepiej by było wybudować stopnie wodne do ujścia Dunajca.
Pozdrawiam
Zbyszek
#3 | Mariner76 dnia 21.05.2009 20:06
Witam!
A co miały by te zestawy pchane wozic? Oprócz kruszywa to
zostaje tylko węgiel a sensownym odbiorcą jest Połaniec.Więc sensowne było by skanalizowanie wisły do tej miejscowości.
#4 | marek56 dnia 22.05.2009 08:22
I tu własnie jest problem, że w ciągu najbliższych... może 50 lat przewozy towarowe Górnej Wiśle będą sporadyczne. O wydłużaniu istniejących ostatnich 3 śluz możemy chyba zapomnieć więc może zbudować kolejne śluzy o parametrach podobnych jak Dąbie czy Przewóz. Sądzę, że redukcja kosztów budowy stopni byłaby nie do pogardzenia.
A co do Dunajca - gdyby tak do Tarnowa zrobić drogę wodną przynajmniej I klasy (dla turystyki wodnej). Dobrze, że marzenia jeszcze nie są karalne.
Pozdrawiam
marek56
#5 | koj dnia 22.05.2009 09:20
Wg programu Wisła 2000 wszystkie śluzy na Górnej Wiśle miały mieć 190m dł. jednak dziś na tę rzekę nie wolno patrzyć wg tego programu. Myślę, że dobrym rozwiązaniem była by budowa stopni wodnych do ujścia Dunajca, następnie odbudowa i uzupelnienie zabudowy regulacyjnej, to powinno wystarczyć nawet na potrzeby towarowej żeglugi śródlądowej. Co do przewozow węgla...jeśli jest tym zainteresowana elektrownia Połaniec - to niech za tym "chodzi" ... Trzeba być świadomy, że dziś argument żeglugowy dla realizacji budowy stopni wodnych Niepołomice i Podwale jest najsłabszy - liczy się ekologia ( usychająca Puszcza Niepołomicka z powodu erozji dennej w rzece Wiśle) i Odnawialne Źródła Energii - elektrownie wodne o mocy ok 3MW każda.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet