Port Koźle - czy mamy przyczółek?Drukuj

Dziś po osobistej, telefonicznej rozmowie z Prezydentem Miasta Kędzierzyna-Koźle - Wiesławem Fąfarą - kpt. ż.ś. Czesław Szarek otrzymał zapewnienie, że Port Koźle nigdy nie przestanie pełnić funkcji do jakiej został stworzony, a tym samym na pewno nie podzieli losu Popowic. Zapewnienie to ma dla nas - łodziarzy - olbrzymie znaczenie i... budzi pozytywne skojarzenia.

Pan Prezydent nie dość, że nosi identyczne nazwisko jak nasz współredaktor i wielki znawca problemu portów odrzańskich - Janusz Fąfara - to na dodatek jest absolwentem Technikum Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu. Trudno więc o lepszego niż On sojusznika w naszych bojach o żeglugę na Odrze i w Polsce.

Czesiu "Odrzak" jest zarówno mieszkańcem miasta jak i tutejszym pracodawcą, armatorem jednostek, których portem macierzystym jest Kędzierzyn-Koźle. Jako żywotnie zainteresowany przyszłością portu postanowił zapoznać się "u źródła" z planami dotyczącymi tego miejsca. Prezydent Fąfara przybliżył mu więc nieco sprawy związane z wszelkimi propozycjami jakie wpływały dotychczas do władz miasta. Większość z nich nie gwarantowała zachowania funkcji portu i nie zyskała przychylności. Kilka z nich związanych było z planami budowy kanału Odra-Dunaj i te zasługiwały na zainteresowanie. Niemniej palącym problemem jest zabezpieczenie terenu portu przed zakusami złomiarzy i innych "przedsiębiorczych" niebieskich ptaków. Przedstawiona Mu przez Czesia idea stworzenia w tej części Polski węzła drogowo-kolejowo-wodnego wraz z terminalem kontenerowym pokrywa się z ideą władz miasta. Korytarz CET-C, którego południowym krańcem w Polsce jest właśnie Port Koźle nie jest przecież koncepcją wziętą z księżyca i gwarantuje rozwój nie tylko samego Kędzierzyna-Koźla, ale całego regionu. Ponadto miasto świadome losu innej infrastruktury odrzańskiej nie zamierza popełnić błędu i zbyć portu. Dopuszczalna jest jedynie dzierżawa. Brawo!

Prezydent Fąfara zdeklarował się jako "jeden z nas", czyli oddany całym sercem idei przywrócenia Odrze i Portowi Koźle jego niegdysiejszej chwały. Zaprosił nas do rozmów i szeroko pojętej współpracy w działaniach na rzecz realizacji takiego celu. Byłby to dla nas znakomity przyczółek, aby "zdobyć" po kolei następne miasta: Zdzieszowice, Krapkowice, Opole, Brzeg i stworzyć na Opolszczyźnie coś na kształt tego, czego dokonały w turystycznym zagospodarowaniu Odry gminy lubuskie: Nowa Sól, Krosno Odrzańskie, Cigacice, Bytom Odrzański.

Tu korzyści byłyby bardziej ukierunkowane na gospodarkę i przemysł. Na tym odcinku Odry jest kilka portów i przystani: m.in. port Metalchemu, port cementowy w Opolu, nabrzeże PZZ w Brzegu. Perłami w koronie Górnej Odry są stocznia Damen w Koźlu i stocznia w Dobrzeniu Wielkim. To także atuty rewitalizacji szlaku. Kolejne dobrze ulokowane nabrzeże ma Oława. Wszystkie te punkty mają szansę zabawić sie "w te klocki" (kontenery). Stocznia w Dobrzeniu mogłaby zbudować do ich przewozu świetne barki pchane (budowała m.in. "bizonówki" z jedna ładownią), a Stocznia Malczyce statki z napędem dostosowane do parametrów górnej Odry (85 x 9m, ładownia 7,5m szerokości "na klocki")

Ale czyż nie fajnie byłoby także zaoferować rejsy pomiędzy tymi miastami statkiem pasażerskim? Pamiętamy doskonale "Trytona" w Opolu. Czy nie stać nas na zbudowanie dobrze wyposażonych marin dla turystów-wodniaków? Oczywiście MARIN, a nie apartamentowców nad wodą, jak słowo "marina" rozumie się we Wrocławiu i Szczecinie - miast przepędzających żeglugę i wodniaków w szuwary i bagna. Skoro Szczecin (ujście), Wrocław (środek) odwracają sie plecami od żeglugi - zacznijmy od tego miejsca, skąd cywilizować rzekę zaczęto. Marzyłoby się jeszcze odrestaurowanie Kanału Kłodnickiego jako zabytku techniki choćby tylko w części... Mozna byłoby zająć na początek się pierwszą śluzą od strony Odry i zrobić na kanale tuż za nią zaciszną przystań dla wodniaków z hangarami na lądzie, slipem, a z "Portowej" zrobić ... portową tawernę z prawdziwego zdarzenia.


PORT KOŹLE
- powierzchnia lądowa 250000 m2
- akwatoria 140000 m2
- długość nabrzeży przeładunkowych 3185 m
- długość nabrzeży postojowych 635 m
- place składowe nieutwardzone o pow. 63350 m2
- magazyny o powierzchni 800 m2
- elewator zbożowy - 10 tys. ton
- żurawie przeładunkowe 80kN - 2szt.
- żuraw przeładunkowy 100kN - 1szt.
- dźwigi samojezdne 160 - 200kN - 8szt.
- stacja paliw płynnych
#1 | Szafranek dnia 13.03.2008 01:00
Brawo Czesiu tak trzymać róbmy swoje .Pozdrawiam Serdecznie
SzafranekGrin

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 100% [1 głos]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet