Centrum Unijnych Projektów TransportowychDrukuj

Prawie rok temu utworzono nową instytucję ministerialną Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Dokładnie miesiąc temu zatrudniono w niej nowego dyrektora, który natychmiast przystąpił do działania czyli dzielenia unijnych pieniędzy min. na żeglugę śródlądową.

Nawiązując do zamieszczonych przez kpt. Andrzeja Podgórskiego artykułów pt. "Tsunami po włocławsku" oraz "Żegluga - ny o potędze" chciałem zwrócić uwagę, że w planach realizacji przedsięwzięć dotyczących polskiej żeglugi śródlądowej nie ma słowa o Wiśle i zaporze włocławskiej, ale jest za to dużo o Odrze.... Jednak o rozpoczętej budowie stopnia wodnego w Malczycach również zapomniano.

Nie jest to oczywiście winą nowej Pani dyrektor. Winę za to ponoszą ci sami od lat zasiadający w Centralnych Urzędach pracownicy, którzy podsunęli do podpisania ten właśnie projekt. Śmiesznym jest nazywanie III klasą drogi wodnej "najwyższym standardem szlaków tego typu". Niemniej jednak dobrze, że takie nowe Centrum powstało. (Link)

Kpt. ż.ś. Józef Węgrzyn


Dyrektorem CUPT została dr. Teresa Małecka urodzona we Wrocławiu. Jest absolwentką Wydziału Handlu Zagranicznego dawnej Szkoły Planowania i Stastyki (obecnie Szkoła Główna Handlowa) w Warszawie. Po wygranym w sierpniu 2007 r. konkursie objęła stanowisko dyrektora CUPT.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zostało utworzone na mocy Zarządzenia Nr 5 Ministra Transportu z dnia 29 marca 2007 roku. Dyrektora Centrum zatrudniono 7 lutego 2008 r. Działalność Centrum Unijnych Projektów Transportowych jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach pomocy technicznej Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Struktura organizacyjna CUPT opiera się na departamentach merytorycznych, biurze organizacyjnym i wydziałach.

W latach 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" (PO IiŚ) na drogi i kolej, tabor kolejowy pasażerski do przewozów międzynarodowych i międzyregionalnych, porty lotnicze, porty morskie oraz drogi śródlądowe, transport miejski oraz transport intermodalny zostanie przeznaczonych około 27 mld euro.

Celem przedsięwzięć dotyczących transportu morskiego jest zwiększenie konkurencyjności polskich portów morskich. Inwestycjami objęte będą cztery porty o kluczowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście wchodzące w skład sieci TEN-T, jak również cztery porty spoza sieci: Police, Elbląg, Darłowo i Kołobrzeg.

Przewidziano także dofinansowanie inwestycji w górnej i środkowej Odrze. Dzięki tym inwestycjom powstrzymany zostanie regres polskiej żeglugi śródlądowej. Do 2015 roku planowana jest modernizacja 370 km dróg wodnych, co przyczyni się do poprawy się warunki żeglugowe na Odrze.

#1 | Apis dnia 08.03.2008 10:38
Do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęła w dniu 28.02.2008 na posiedzeniu nr 9 Sejmu RP interpelacja nr 1220 w sprawie budowy stopnia wodnego Malczyce podpisana przez posłów PiS (Zbigniew Kozak i Jolanta Szczypińska).

I n t e r p e l a c j a (nr 1220)
do ministra infrastruktury w sprawie budowy stopnia wodnego Malczyce

Szanowny Panie Ministrze! W Polsce infrastruktura żeglugowa nie zmieniła się od długich lat i w większości jest poniemiecka. Podejmowane są jednak choćby niewielkie działania w celu utrzymania i rozwoju żeglugi śródlądowej. Między innymi stworzono program o nazwie "Program dla Odry - 2006", na podstawie którego priorytetową inwestycją realizującą rozwój żeglugi śródlądowej miała być budowa stopnia wodnego Malczyce.

Inwestorem bezpośrednim został Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Całkowity koszt inwestycji miał wynieść 418 mln zł. Budowa początkowo finansowana była ze środków celowych "Programu dla Odry - 2006" oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Budowa stopnia wodnego została rozpoczęta w roku 1997, a jej zakończenie przewidziane było na rok 2009. Niestety od kilku lat inwestycja ta została wstrzymana. Nie jest znany dokładny stopień zaawansowania dotychczasowych prac, według niepotwierdzonych informacji ich zaawansowanie można ocenić na ok. 75%. Jednakże to, co zostało zbudowane, ulega zniszczeniu (korozja stali).

Biorąc pod uwagę, iż planowana inwestycja miała służyć mieszkańcom całej Polski, zwracamy się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. W jaki sposób ministerstwo mogłoby wspomóc upadającą inwestycję? Czy mogłyby być przewidziane środki na realizację wskazanego przedsięwzięcia?

2. Czy stworzony jest program przewidujący rozwój infrastruktury żeglugowej? Jeśli tak, jakie są jego główne założenia (planowane inwestycje) i z jakich środków mają być pokryte zaplanowane inwestycje?

Posłowie Zbigniew Kozak
i Jolanta Szczypińska


Ciekaw jestem dlaczego posłowie PiS nie składali takiej interpelacji wcześniej SWOJEMU ministrowi w czasie, gdy ICH rząd odpowiadał za realizacje programu "Odra 2006" i w dużej mierze jest odpowiedzialny za wstrzymanie robót w Malczycach lekceważąc między innymi głosy naszego środowiska.

W polskiej rzeczywistości rzeczowe argumenty służą do wygrania wyborów, a potem idą w odstawkę, aż do momentu kiedy argumentujący stają sie opozycją. Wówczas znów "macha się szabelką" w rodzaju śluzy Malczyce i wołających o pomstę do nieba zaniedbań w tej inwestycji aby wygrać wybory i.... znów nic nie robić. Bo dieta taka sama.... Oto Polska właśnie.
#2 | Marand dnia 08.03.2008 17:53
Kapitanie,wszak powszechnie wiadomo,ze poprzedni minister bardziej zainteresowany byl przekazywaniem infrastruktury i srodkow na rzecz rozwoju duchowego w naszym kraju.Wiele wieksze znaczenie mial dla niego rozwoj pewnej torunskiej szkoly(srodki i tereny portowe)anizeli kontynuowanie budowy najwazniejszej chyba dla zeglugi srodladowej w Polsce sluzy Malczyce.
Nie sadze,ze Pani Szczypinska wiedziala wtedy,ze taka wlasnie sluza powstaje,a nawet gdyby to przeciez rozwoj szkoly medialnej w Toruniu byl dla PiS o wiele bardziej oplacalny anizeli jakas tam zegluga srodladowa.
Osobiscie ubolewam,ze w naszym kraju za taka "gospodarke" nie stawia sie do odpowiedzialnosci.
#3 | jacek bozym dnia 08.03.2008 18:59
Czasami ,jak czlowiek czyta to wszystko i slucha w mediach tego jazgotu tych politykierow,widzi jak pluja na siebie wykorzystujac argumenty spraw ,tak waznych dla rozwoju kraju,to normalnie glowa peka i szlag czlowieka trafia.Ze ich ta hipoktyzja i zaklamanie normalnie nie zezre...A najgorsze jest to ,ze sa calkowicie bezkarni,a my dalej bedziemy chodzic i wybierac....Moze raz olac wybory!!!Niech glosuja sami....
#4 | Apis dnia 08.03.2008 21:12
Jacku - to się sami znów wybiorą! Nie wolno im dać do ręki takiego narzędzia. Trzeba im patrzeć na łapy i pilnować na każdym kroku!

Pani Poseł JS nie wyszedł mariaż z Jarkiem więc zobaczyła, że na świecie są inne rzeczy oprócz skradzionego księżyca....
#5 | jacek bozym dnia 08.03.2008 22:05
Andrzeju,napewno masz racje...Czasami nad zdrowa ocena sytuacji biora gore emocje.Ale dopuki nie zostanie stworzony odpowiedni system rozliczen z popelnianych przez nich bledow,tak dlugo bedo robili to ,co teraz i dalej beda czuli sie bezkarni.Trzeba "trabic"o tych matactwach i pokazywac ludziom te kretactwa i lawirowanie w realizacji nalozonych ,z tytulu zajmowanych stanowisk.zobowiazan w stosunku do Panstwa Polskiego.Ale tam ,w tych politycznych kregach,caly czas obowiazuje jedna zasada-stolek i "skok na kase",kase dla siebie.I to najbardziej czlowieka w ku....a,ze robia to na oczach calego narodu i niczego sie nie boja....Gdzie ta fundamentalna sprawiedliwosc?Ano chyba dalej w lesie....Pozdrawiam.
#6 | Misiek Vb71 dnia 08.03.2008 23:15
Panowie!
Czytając tą interpelację, przypuszczam, że jest to spełnienie obietnicy, danej jakiejś grupie wyborców. Być może, przyda się ona w statystykach zaangażowania obojga posłów, w sejmowych pracach. Na pytania zawarte w tej interpelacji, to ja im odpowiem. Pkt.1- nie może, nie będą, pkt 2- nie ma takiego programu, założeń, a wiadomo, że inwestycje są realizowane ze środków europejskich (w lwiej części). Założenia programu "Odra 2006",powstawały w innej epoce cen. Energii i materiałów budowlanych. Dziś to zupełnie inne koszty. Poza tym, czy jest choć jeden decydent dziś w RP, co uzna za potrzebne, wyłożenie kilku miliardów na skończenie śluzy Malczyce, by przez nią przepłynęło kilka statków w roku, w większości zagranicznych pasażerek. Kibice statkiem na stadiony nie będą przypływać. Reasumując- interpelacja dęta. Frown
#7 | jarek malibu dnia 09.03.2008 00:44
Przeczytałem sobie plany ministerstwa infrastruktury :Ci ludzie albo nie znają rzeczywistości albo się nie uczyli i piszą (czytaj planują ) andromedy.A jak czytam droga wodna III klasy jest najwyższą tego typu to pusty śmiech i przerażenie zarazem mnie ogarnia jakie nieuki i indolenci kierują naszym krajem .Jednym słowem zgroza , i brak nadziei .Powinni tak jak Józek Węgrzyn dobrze podpowiada zatrudnić Holendrów.
#8 | Adam Reszka dnia 10.03.2008 23:01
Pan Misiek-Tomaszewski dobrze odpowiedzial na postawione przez tych dwojga (p)osłów pytania. Panie Jarku Stypczyński - jeśli dojdzie do wymarzonych budów hydrotechnicznych, to będą to robić Holendrzy, bo nasze rodzime, dobre firmy budownictwa hydrotechnicznego już za chwilę znikną. Właśnie PBW Tczew wyprzedaje się doszczętnie! Sad

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet