Odrzańska Droga Wodna - ocena, szanse, perspektywy...Drukuj

Rzeka Odra jest pierwszoplanową osią rozwojową województwa dolnośląskiego w aspekcie osadniczym, gospodarczym i kulturowym. Historia przewozów odrzańskich sięga średniowiecza; w XIII wieku we Wrocławiu istniały już składy rzeczne. Rzeka zawsze przyczyniała się do napływu ludności (rola miastotwórcza) i stymulowała rozwój gospodarczy. Jej istnienie także obecnie stanowi niewątpliwy atut regionu, który dysponuje szlakiem wodnym o korzystnym przebiegu, łączącym aglomeracje i porty w powiązaniach krajowych i międzynarodowych. Żegluga śródlądowa dzięki swoim licznym zaletom może zostać wykorzystana jako gałąź transportu alternatywna wobec transportu drogowego i kolejowego.

Odra jest najlepiej zagospodarowaną drogą wodną w Polsce, obsługującą 80% ładunków żeglugi śródlądowej w ruchu krajowym. Funkcja transportowa Odry wypełniana jest obecnie (z różnym natężeniem spowodowanym niezadowalającym stanem technicznym wielu jej odcinków) pomiędzy Szczecinem a Kędzierzynem-Koźle. Elementem Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW) są też Kanał Gliwicki i Kędzierzyński. Ewentualna realizacja planów budowy kanału Odra-Dunaj lub Odra-Wag dałaby możliwość znacznego przedłużenia połączenia wodnego do Austrii, Węgier i w kierunku Bałkanów. Planowane połączenie Odry z Dunajem jest także elementem ODW.

Szczegółową ocenę silnych i słabych punktów, szans i zagrożeń rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej zawiera dokument opracowany w sierpniu 2006 we Wrocławiu, stanowiący część globalnych opracowań strategii rozwoju regionu.
#1 | grundi68 dnia 21.10.2006 12:37
czy ktoś może wie ile jazów na ODW ma jeszcze zamknięcia iglicowe?
#2 | Apis dnia 26.10.2006 00:02
Na Odrze skanalizowanej wszystkie miały być przebudowane na sektorowe. Nie mam jednak pewności - dane zamieszczone powyżej mówią o istnieniu trzech w tym dwu "na trasie". Byc może ktoś z pływających po Górnej Odrze załóg powie jak jest naprawdę.
#3 | Ewka dnia 06.11.2006 19:24
Jazy iglicowe naliczyłam na ODW 3 : w Chróścicach, przy ujściu Nysy i na Psim Polu - odezwała się blondynka.
#4 | Ewka dnia 06.11.2006 19:51
Mam do Panów pytanie dotyczące czasu transportu ładunków drogą rzeczną oraz ich kosztów. Rozumiem, że w górnym biegu, gdzie droga wodna obfituje w śluzy będzie dużo wolniejszy, ale może uda się wielkości uśrednić np. xh/100km.
I cena - zależy na pewno min. od wielkości ładunku i odległości, ale załóżmy, że kontenery mieszczą się na jednej barce (prawdopodobnie więcej barek pchanych lub holowanych przez jeden holownik/pchacz to obniżenie kosztów tegoż holownika/pchacza). Na pewno da się to policzyć statystycznie.

PS
Wyróżniamy 3 rodzaje bzdur: bzdura, wierutna bzdura i statystyka Grin
#5 | 5 dnia 07.11.2006 07:44
Dzien dobry Ewka!
Ty jako prawnik stawiasz konkretne pytania i oczekujesz tez takich odpowiedzi.
Zgodnie z zaleceniami kpt.Apisa zapraszam Cie na Forum do dzialu:
"Odra i kanal Gliwicki".
Pozdrawiam Kiniol

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL