Czat

Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

tiktak
07.04.2021

zbyszek1
02.04.2021
Wesołych, spokojnych oraz ZDROWYCH Świąt Kapitanowi i całej załodze życzy zbyszek1

tiktak
09.03.2021

Ziomal
07.03.2021
Nie dane mi było, poznać tak wspaniałego, legendarnego marynarza ŚP. Jerzy Onderko pokój twojej marynarskiej duszy...

tiktak
04.03.2021

Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0"Drukuj

Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0" 
Zlikwidowano ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, więc nikt już nie upomniał się o pasażerską żeglugę śródlądową jako branżę, która od początku roku ponosi olbrzymie straty. Premier Morawiecki w swojej kolejnej tarczy pominął całkowicie śródlądowe przewozy pasażerskie. Wsparcie uzyskają jedynie przewozy pasażerskie "lądowe" (autokarowe) - listę branż możemy prześledzić tu: biznes.wprost.pl.

Przewozy pasażerskie statkami śródlądowymi dla premiera i jego ministrów nie istnieją - dla szanownych osób z dawnego MGMiŻŚ, które znalazły pracę w Ministerstwie Infrastruktury również, bo premierowi o nich nie wspomnieli. Ale to już przerabialiśmy - wiemy, że to ministerstwo miało i ma żeglugę śródlądową w głębokim (choć bardziej pasuje słowo "płytkim" jak drogi wodne) poważaniu...

Armatorzy śródlądowi pływający wyłącznie w Polsce to obecnie w większości żegluga pasażerska. Jak podaje CEIDG - CENTRALNA EWIDENCJA I INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ - transportem wodnym śródlądowym pasażerskim (PKD 50.30.Z) zajmuje się 8478 podmiotów, a transportem wodnym śródlądowym towarów (PKD 50.40.Z ) - 5355.

Praktycznie od początku sezonu właściciele rzecznych jednostek pasażerskich nie mają dla swych statków zajęcia. Przychody w stosunku do roku poprzedniego spadły im o 70%. Pierwsza fala pandemii wykluczyła z kalendarza rejsów najlepsze miesiące sezonu: kwiecień, maj i czerwiec. Pierwsza tarcza covidowa i miesiące wakacyjne przy braku turystów zagranicznych tej zapaści nie poprawiły. Doszły do tego wezbrania (na Odrze) ograniczające lub uniemożliwiające normalną żeglugę. Sześciokrotnie w okresie czerwiec - październik przekroczone były stany WWŻ na wodowskazie w Miedoni - z czego trzykrotnie stany alarmowe.


Pozbawienie armatorów rzecznych statków pasażerskich wsparcia z najnowszej tarczy to skandal. Zatory w spłacaniu wierzytelności (kredytów, opłat za remonty czy odnowienie klasy) stawiają właścicieli statków pasażerskich w niezwykle trudnej sytuacji. Załogi nie mają prawa do postojowego, wielu pracowników zwolniło się lub zostało zwolnionych - inni zapewne odejdą jeśli armator nie będzie mógł chronić miejsc pracy.

Po raz kolejny jako środowisko boleśnie doświadczamy jak skutecznie likwiduje się resztki POLSKIEJ żeglugi śródlądowej. Wcześniej już wyprowadzono flotę, wyprzedano porty i stocznie rzeczne, zlikwidowano szkolnictwo, świetnych fachowców zmuszono do zarobkowej emigracji lub odejścia z zawodu. Teraz dobija się resztki rodzimej przedsiębiorczości, która po wcześniejszej "wyprzedaży" została. Pozostaną nam tylko różnego rodzaju "Kongresy", na których wmawia się nam jak jest wspaniale i - sądząc po ilości mundurów z kilometrami pasmanterii na rękawach i pagonach - żeglugową potęgą jesteśmy i basta!

(red)
foto: M. Banyś, infografika: Apis Studio

Komentarze

Komentarze widoczne dla zalogowanych

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies