Czat

Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

Piotrzw
24.12.2020
Na radosny czas Świąt Bożego Narodzenia na wszystkie dni Nowego Roku 2021 najlepsze życzenia dla Kapitana i załogi.

Seehund
20.12.2020

tiktak
07.12.2020

Seehund
24.11.2020

Seehund
22.11.2020
Wiemy, gdzie dobrych doradców może znaleźć. .....ale czy szansę wykorzysta?

Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0"Drukuj

Żegluga pasażerska bez wsparcia w ramach "Tarczy 2.0" 
Zlikwidowano ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, więc nikt już nie upomniał się o pasażerską żeglugę śródlądową jako branżę, która od początku roku ponosi olbrzymie straty. Premier Morawiecki w swojej kolejnej tarczy pominął całkowicie śródlądowe przewozy pasażerskie. Wsparcie uzyskają jedynie przewozy pasażerskie "lądowe" (autokarowe) - listę branż możemy prześledzić tu: biznes.wprost.pl.

Przewozy pasażerskie statkami śródlądowymi dla premiera i jego ministrów nie istnieją - dla szanownych osób z dawnego MGMiŻŚ, które znalazły pracę w Ministerstwie Infrastruktury również, bo premierowi o nich nie wspomnieli. Ale to już przerabialiśmy - wiemy, że to ministerstwo miało i ma żeglugę śródlądową w głębokim (choć bardziej pasuje słowo "płytkim" jak drogi wodne) poważaniu...

Armatorzy śródlądowi pływający wyłącznie w Polsce to obecnie w większości żegluga pasażerska. Jak podaje CEIDG - CENTRALNA EWIDENCJA I INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ - transportem wodnym śródlądowym pasażerskim (PKD 50.30.Z) zajmuje się 8478 podmiotów, a transportem wodnym śródlądowym towarów (PKD 50.40.Z ) - 5355.

Praktycznie od początku sezonu właściciele rzecznych jednostek pasażerskich nie mają dla swych statków zajęcia. Przychody w stosunku do roku poprzedniego spadły im o 70%. Pierwsza fala pandemii wykluczyła z kalendarza rejsów najlepsze miesiące sezonu: kwiecień, maj i czerwiec. Pierwsza tarcza covidowa i miesiące wakacyjne przy braku turystów zagranicznych tej zapaści nie poprawiły. Doszły do tego wezbrania (na Odrze) ograniczające lub uniemożliwiające normalną żeglugę. Sześciokrotnie w okresie czerwiec - październik przekroczone były stany WWŻ na wodowskazie w Miedoni - z czego trzykrotnie stany alarmowe.


Pozbawienie armatorów rzecznych statków pasażerskich wsparcia z najnowszej tarczy to skandal. Zatory w spłacaniu wierzytelności (kredytów, opłat za remonty czy odnowienie klasy) stawiają właścicieli statków pasażerskich w niezwykle trudnej sytuacji. Załogi nie mają prawa do postojowego, wielu pracowników zwolniło się lub zostało zwolnionych - inni zapewne odejdą jeśli armator nie będzie mógł chronić miejsc pracy.

Po raz kolejny jako środowisko boleśnie doświadczamy jak skutecznie likwiduje się resztki POLSKIEJ żeglugi śródlądowej. Wcześniej już wyprowadzono flotę, wyprzedano porty i stocznie rzeczne, zlikwidowano szkolnictwo, świetnych fachowców zmuszono do zarobkowej emigracji lub odejścia z zawodu. Teraz dobija się resztki rodzimej przedsiębiorczości, która po wcześniejszej "wyprzedaży" została. Pozostaną nam tylko różnego rodzaju "Kongresy", na których wmawia się nam jak jest wspaniale i - sądząc po ilości mundurów z kilometrami pasmanterii na rękawach i pagonach - żeglugową potęgą jesteśmy i basta!

(red)
foto: M. Banyś, infografika: Apis Studio

Komentarze

Komentarze widoczne dla zalogowanych

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.