"Nasze" ministerstwo to już przeszłośćDrukuj

"Nasze" ministerstwo to już przeszłośćW wyniku rekonstrukcji rządu liczba ministerstw zmniejszyła się z 20 do 14. Część resortów została zlikwidowana, a zakres ich kompetencji został podzielony na nowe lub istniejące resorty. W rządzie pojawiły się też nowe nazwiska, w tym: wicepremier Jarosław Kaczyński, Przemysław Czarnek i Grzegorz Puda.

Przed rekonstrukcją rządu Morawiecki kierował pracami 20 resortów. Według listy przekazanej PAP przez KPRM, w wyniku rekonstrukcji powstanie ich 14.

Zlikwidowane zatem zostaną: ministerstwo cyfryzacji (kierowany wcześniej przez Marka Zagórskiego), ministerstwo sportu (kierowany przez Danutę Dmowską-Andrzejuk), ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej (kierowane przez Marka Gróbarczyka), funduszy i polityki regionalnej (kierowane przez Małgorzatę Jarosińską-Jedynak) oraz resort środowiska (połączony z resortem klimatu), ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego.





Historia kołem się toczy a politycy niczym sie od siebie nie róznią. Nasze środowisko po raz kolejny zostało pozbawione złudzeń. Pierwszy raz nadzieję na poprawę Rzeczypospolitej Rzecznej odebrał nam po wyborach w 2007 roku Donald Tusk, likwidując dwa ministerstwa: gospodarki morskiej i transportu https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=262 . Strata to dla nas była niewielka, bo w żadnym z nich nie było jakiegokolwiek biura, komórki, departamentu do spraw żeglugi śródlądowej. Powstało w ich miejsce ministerstwo infrastruktury.

W tym ministerstwie powołano wprawdzie kpt.ż.w. Annę Wypych-Namiotko na stanowisko wiceministra z założeniem, że zajmować się będzie także żeglugą śródlądową https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=345 ale bardzo szybko sie okazało, że jest to tylko "atrapa" Departamentu ds żeglugi śródlądowej. Odbyłem osobiście kilka spotkań z Panią Wiceminister, przedstawiając główne problemy naszego środowiska https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=370 , Pani minister pięknie mówiła w wywiadach o planach powrotu transportu śródlądowego na polskie drogi wodne https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=387 po staremu jednak drogi wodne pozostawiono w gestii Ministerstwa środowiska - wybitnie nieprzyjaznego żegludze śródlądowej https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=547

W tamtym czasie podpisano też umowę o wzajemnym uznawaniu kwalifikacji, w wyniku której nas zdegradowano na międzynarodowych szlakach https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=450 oraz zaprzepaszczono szansę wpisania Odrzańskiej Drogi Wodnej do CETC https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=646 i TEN-T https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=1446 , https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=1495

Niestety - potem było już coraz gorzej i dopiero po wyborach w roku 2015 odżyły nasze nadzieje https://dziennikbaltycki.pl/po-drugie-autostrada-wodna-na-wisle-minister-daje-sobie-4-lata-na-ozywienie-transportu-rzecznego/ar/9190971 . Na krótko, bo poza oddaniem do użytku (choć połowicznie) stopnia wodnego Malczyce i przystąpieniu do konwencji AGN niczego więcej żegluga śródlądowa się nie doczekała. Całkowicie zamarły przewozy węgla z Gliwic do Wrocławia, a Zbiornik Racibórz - hucznie "otwarty" (nomen omen) - cały czas będzie otwarty i nie zgromadzi ani grama wody potrzebnej żegludze. Te prawie pięć lat istnienia resortu z żeglugą śródlądową w nazwie niczego istotnego dla żeglugi śródlądowej nie wniosły - nawet nie ma czego cytować...

AP
    
1
<
#1 | Apis dnia 01.10.2020 11:31
Do rzeczywistej troski o żeglugę śródlądową nie jest nam potrzebne żadne ministerstwo. Potrzebna jest Generalna Dyrekcja Dróg Wodnych i Żeglugi (wzorem czeskiego Ředitelství vodních cest - http://www.rvccr.cz/ czy niemieckiej Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt - https://www.gdws...._node.html
Byleby tylko nie podlegała Ministerstwu środowiska - to już przerabialiśmy...
2512
<
#2 | hydrogeo dnia 01.10.2020 18:30
No cóż - szkoda.
W mojej ocenie decyzja o likwidacji Ministerstwa była czysto polityczno-finansowa. Mając na uwadze fakt kryzysu, wyszło że w czasach Covidu Polski po prostu aktualnie nie stać na inwestycje w żeglugę śródlądową. Muszą one poczekać na lepsze czasy.

Niemniej, merytoryczne przesłanki do likwidacji też się niestety pojawiły... wystarczy porównać wypowiedzi z 2016/2017 r. w zakresie inwestycji na ODW a stan obecny.

Odrębną kwestią, która również mogła mieć duży wpływ na decyzję o likwidacji MGM jest zapaść w wydawaniu decyzji wodnoprawnych z którą MGMiŻŚ sobie w mojej ocenie nie poradziło. Wątpię, żeby celem Rządu było wydawanie pozwoleń wodnoprawnych przez Ministerstwo czy też PGW WP w 10 i więcej miesięcy, co obecnie jest normą (czyli ponad 8 miesięcy dłużej niż mówi o tym KPA). Jeszcze w 2019 było to ... "do pół roku" teraz jest do 10 miesięcy a za rok będzie.... Tak długie wydawanie decyzji było problemem dla wielu Inwestorów i inwestycji strategicznych, również tych Państwowych prowadzonych przez GDDKiA oraz PKP, którzy zmuszeni byli interweniować poprzez swoje znajomości polityczne czy też ministerstwa żeby przysłowiowo "popchnąć" temat.
Doszło również do tego, że inwestorzy szukają wiedzy i rozwiązań jak legalnie "obejść" konieczność uzyskania decyzji wp, co przełoży się na przyśpieszenie procedury uzyskania decyzji realizacyjnej.

Pytanie też czy i jeśli tak to jak zostanie podzielone PGW WP w sytuacji gdy żegluga śródlądowa ma iść pod Ministerstwo Infrastruktury a Gospodarka Wodna wraca pod skrzydła Ministerstwa Środowiska - czyżby wracał plan z 2017 r. związany z wydzieleniem z PGW WP zakresu dróg wodnych ?
https://www.teraz...-9300.html
4226
<
#3 | budro2 dnia 05.10.2020 07:52
No tak, wydawało się że statek stoi już pod parą i popłynie, a tu jak zwykle cała para poszła w gwizdek.
4226
<
#4 | budro2 dnia 05.10.2020 10:18
Podobno teraz ma być tak:
https://www.porta...zad-morski
Odłączenie żeglugi śródlądowej od morskiej i od WP bardzo źle wróży na przyszłość.
2512
<
#5 | hydrogeo dnia 05.10.2020 20:02
Aktualny raport NIK :-(
https://www.nik.g...dnych.html

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?


Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL