Komercyjna premiera ultra-niskoemisyjnych silników dieselowsko-wodorowychDrukuj

Komercyjna premiera ultra-niskoemisyjnych silników dieselowsko-wodorowychZlecono budowę pierwszego w świecie holownika napędzanego wodorem, który będzie pływał w porcie Antwerpia. Ten wyjątkowy "Hydrotug" będzie napędzany przez silniki spalinowe spalające wodór w połączeniu z olejem napędowym. Silniki te spełniają najsurowszą normę - EU Stage V, co czyni je silnikami spalinowymi z najniższymi emisjami na rynku.

Na niedawnej prezentacji dla mediów, BeHydro, joint venture producenta silników średnioobrotowych - ABC z Gandawy i belgijskiego przedsiębiorstwa żeglugowego CMB, ogłosiło komercyjne wprowadzenie na rynek silników dwupaliwowych BeHydro do zastosowań morskich, kolejowych i dla elektrowni lądowych.

Jak utrzymuje BeHydro - dzięki wtryskowi i spalaniu wodoru, średnioobrotowe silniki BeHydro będą wydalać o 85 % mniej CO2 niż standardowy silnik wysokoprężny.

Pierwsze zamówienie na dwa takie silniki BeHydro zrealizuje właśnie z przezmaczniem na holownik Hydrotug przeznaczony dla portu w Antwerpii.

Celem BeHydro jest dalszy rozwój technologii dla silników średnioobrotowych większych mocy, co pozwoli na poszerzenie zakresu zastosowań na statkach.
W ciągu ostatnich trzech lat BeHydro opracowała, zbudowała i przetestowała prototypowy silnik dwupaliwowy o mocy 1 MW. Wspólne przedsięwzięcie ma zamiar rozwijać tę technologię i wyprodukować silniki o mocy do 10 MW. W pierwszej fazie joint venture będzie mogło produkować ok. 100 silników napędzanych wodorem rocznie.
Dodatkowo, BeHydro planuje wypuścić na rynek, do drugiego kwartału 2021 roku, silnik spalający jedynie wodór.

Holownik o bardzo niskiej emisji substancji szkodliwych budowany jest przez Compagnie Maritime Belge (CMB), pioniera w dziedzinie napędów wodorowych w żegludze. Dzięki temu pierwszemu w świecie holownikowi z napędem wodorowym Antwerpia zrobi ważny krok w kierunku osiągnięcia statusu zrównoważonego i neutralnego pod względem emisji CO2 portu.

Udzielając wsparcia tej obiecującej technologii, Port of Antwerp ma nadzieję, że branża żeglugowa pójdzie w jej ślady.
Port systematycznie realizuje politykę uczynienia całej swojej floty przyjazną dla środowiska poprzez zastosowanie najbardziej przyjaznych dla środowiska technologii dostępnych na rynku.

Połączenie tej technologii silnika dwu-paliwowego z najnowocześniejszym filtrem cząstek stałych i zaprojektowanym z myślą o spełnianiu najwyższych standardów katalizatorem zapewni, że Hydrotug będzie charakteryzował się bardzo niską emisją zanieczyszczeń.
Spalanie wodoru nie powoduje żadnej emisji CO2, a filtr cząstek stałych w połączeniu z katalizatorem spowoduje obniżenie do minimum emisji NOx i cząstek stałych.

Wkrótce rozpocznie się budowa i oczekuje się, że Hydrotug wejdzie do eksploatacji w ciągu dwóch lat.

Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny Port of Antwerp powiedział: "Nie do przecenienia jest rola, jaką przemysłowy port Antwerpia ma do odegrania w transformacji energetycznej. Pracujemy nad tym, aby stać się portem neutralnym pod względem emisji CO2".

CMB już w zeszłym roku zdobyła nagrodę zrównoważonego rozwoju dzięki swojemu promowi pasażerskiemu Hydroville, który również wykorzystuje technologię dwupaliwową z wodorem, jednak chatakteryzuje się ograniczoną pojemnością i mocą. Statek ten jest obecnie eksploatowany, jako środek zrównoważonego transportu pasażerskiego, na terenie portu.

Natomiast Hydrotug jest pierwszym statkiem o łącznej mocy napędy głównego rzędu 4000 kW zasilanym mieszanym paliwem wodorowo-dieselowskim.

Alexander Saverys, dyrektor generalny Compagnie Maritime Belge powiedział: "Jesteśmy przekonani o potencjale wodoru jako klucza do zrównoważonej żeglugi i urzeczywistnienia transformacji energetycznej. Wiedza, którą zdobędziemy dzięki holownikowi Hydrotug, pozwoli nam na dalszy rozwój technologii z wykorzystaniem wodoru jako paliwo okrętowe".

Pojawienie się i dostępność dwupaliwowego silnika średnioobrotowego pozwoli na spalanie wodoru przez większe statki morskie, co ma kluczowe znaczenie dla postępów w dekarbonizacji w sektorze żeglugi.

Alexander Saverys, dyrektor naczelny CMB, powiedział: "Teoretycznie każdy duży silnik wysokoprężny można zastąpić silnikiem BeHydro. Wodorowa przyszłość zaczyna się dziś."

CMB, właściciel zbiornikowców i masowców, kontenerowców i chemikaliowców, utworzył nastawiony na działania innowacyjne oddział CMB.Tech po przejęciu firmy Revolve Technologies w lipcu 2019 roku.
CMB.Tech koncentruje się na technologiach wodorowych i niskoemisyjnych, rozwiązaniach energooszczędnych, cyfrowym monitorowaniu wydajności floty i optymalizacji tras statków z uwzględnieniem pogody.
CMB.Tech współpracuje m.in. z japońską stocznią Tsuneishi Facilities & Craft przy budowie promu pasażerskiego napędzanego wodorem, który ma być przekazany do eksploatacji w 2021 roku.CMB opracowuje również wyposażony w napęd wodorowy statek do przewozów załóg (CTV - crew transfer vessel) Hydrocat 1 wraz z Windcat Workboats, spółką zależną amerykańskiego armatora serwisowców offshore (OSV) Seacor Marine.
CTV, podobnie, jak Hydrotug, będzie wyposażony w dwupaliwowy napęd wodorowo-dieselowski, z możliwością wykorzystania jako paliwa "zielonego wodoru" produkowanego w sektorze energii odnawialnej. Będzie to możliwe bez pogorszenia osiągów statku, a przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.
CMB jest również właścicielem wspomnianej wcześniej, pierwszej jednostki pasażerskiej z napędem dwupaliwowym, w tym na wodór, oddanej do użytku w 2017 roku, o nazwie Hydroville.

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?


Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL