Czat

Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

Seehund
24.11.2020

Seehund
22.11.2020
Wiemy, gdzie dobrych doradców może znaleźć. .....ale czy szansę wykorzysta?

Apis
22.11.2020
Gdyby miał dobrych doradców w swoim gabinecie... Ma szansę: triumwirat "WZŻ" się rozleciał. Grin

Seehund
22.11.2020

Apis
16.11.2020
@Ziomal - byłoby zapewne trochę lepiej gdyby nie "desant" z poprzedniej ekipy w MGMiŻŚ. Wnieśli swoje "nie da się" ale czy trzeba było ministerstwo likwidować aby się ich pozbyć?

Największe jezioro i kanał do Polski. Minister transportu Czech Karel Havlíček chce wskrzesić żeglugęDrukuj

Największe jezioro i kanał do Polski. Minister transportu Czech Karel  Havlíček chce wskrzesić żeglugęChociaż zapewnienie pełnej żeglowności na Łabie nadal utrudniają spory wokół stopnia wodnego Děčín, Ministerstwo Transportu przygotowuje parę wielokrotnie większych koncepcji. Pierwszą powinna być żeglowność Odry z Ostrawy do polskiego Koźla (Kędzierzyn-Koźle w województwie opolskim). Drugą - połączenie istniejących północno-czeskich jezior Milada i Most poprzez zalanie powierzchniowego obszaru po byłej kopalni armii czechosłowackiej.

- Żegluga na Odrze z Ostrawy, a nawet z Mošnova stworzy od 60 do 96 kilometrów nowej drogi wodnej. Jedna trzecia byłaby po stronie czeskiej, a dwie trzecie po stronie polskiej - powiedział Havlíček. Powstały w ten sposób obszar połączonych jezior oprócz celów rekreacyjnych byłby ważny dla energetyki.

Według szefa ministerstwa transportu i przemysłu Republiki Czeskiej koszty użeglowienia odcinka Odry, który jest częścią znacznie większego projektu, tzw. Kanału Dunaj-Odra-Łaba, to około 15 miliardach w Czechach i około 40 miliardów w Polsce (ceny w koronach czeskich - to ok. 6-7 mld złotych - przyp. tłum.).

Drugi z wymienionych projektów, dotyczący przekształcenia dawnych kopalń w system połączonych jezior po drugiej stronie rzeki Bíliny, kosztowałby około dziesięć miliardów koron.

- Jezioro Milada i jezioro Most są gotowe. Teraz musimy przejść do kluczowej decyzji dotyczącej rozwiązania problemu rekultywacji kopalni CSA - powiedział Havlíček.

Jeśli państwo podejmie bardziej zdecydowaną drogę, przekształcając kopalnię w jezioro o wyższym poziomie lustra wody tj. do wysokości 220 metrów npm, pozwoli to na naturalne połączenie tych jezior.

Ministerstwo zleciło zatem badanie, czy projekt, który stworzyłby zdecydowanie największą powierzchnię wód w Czechach, ma sens. Zalanie samej kopalni ČSA stworzyłoby zbiornik wodny zawierający 750 milionów metrów sześciennych wody, czyli dwa razy więcej niż tama Orlická. Oprócz strefy rekreacyjnej lub zbiornika wodnego na wypadek suszy - powstały projekt dałby szansę na budowę szeregu elektrowni wodnych lub pompowych.

Według Havlíčka w tym roku konieczne będzie podjęcie decyzji, czy połączenie jezior ma sens. Wydobycie w kopalni zakończy się najpóźniej do 2025 r. i konieczne będzie przystąpienie do jej rekultywacji. Na końcowy efekt trzeba będzie jednak poczekać. Samo napełnienie jeziora w miejscu obecnego kamieniołomu zajmie co najmniej dziesięć lat.

video: https://vod.idnes.cz/a/2006/17/VF200617_170343_flv_middle_jaha.mp4

Źródło: idnes.cz
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.