Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Seminarium o Odrze skanalizowanejDrukuj

Seminarium o Odrze skanalizowanej- Nasze działania skupiają się na inwestycjach infrastrukturalnych, które mają zapewnić optymalny dostęp do portu – podkreślił Jacek Cichocki, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otwierając seminarium ph. „Projekt badawczy w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry, zorganizowane w Szczecinie. – Chodzi o dostęp od strony lądu, morza, kolejowy i właśnie Odrzańską Drogą Wodną.

To właśnie przy ZMPSiŚ powołano Biuro ds. Odrzańskie Drogi Wodnej, koordynujące działania, których efektem finalnym będzie przywrócenia żeglowności tego międzynarodowego szlaku wodnego. Czwartkowe seminarium dotyczyło kwestii technicznych skanalizowanego odcinka ODW od Koźla do Brzegu Dolnego, choć w obszarze działań wspomnianego Biura jest cały odrzański szlak.

Monika Niemiec-Butryn, dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakomunikowała uczestnikom konferencji, iż w połowie przyszłego roku resort powinien dysponować analizami technicznymi, transportowymi, ekonomicznymi dotyczącymi ODW. – Przed nami też etap bardzo istotnych, trudnych konsultacji społecznych, kwestii oddziaływania projektowanych inwestycji na środowisko itd. – podkreśliła przedstawicielka MGMiŻŚ.

Analizą odcinka Odry skanalizowanej zajmowali się naukowcy Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Efektem tych prac jest wstępna koncepcja przestrzenno-techniczna, dostosowująca Odrę na tym odcinku do klasy Va żeglowności. Uczestnikom seminarium efekty analiz przybliżyli kierownik projektu prof. Stanisław Kostecki oraz dr Jerzy Machajski z Politechniki Wrocławskiej.

- Wykonane badania umożliwią sporządzenie dokumentacji projektowej przystosowującej ODW do klasy Va – podkreślił prof. Kostecki. Pozwolą też odpowiedzieć na zasadnicze kwestie, gdzie należy pogłębiać albo piętrzyć wodę, by uzyskać odpowiednie parametry głębokości toru i osiągnąć największą efektywność modernizacji, określić warunki nawigacyjne.

Dr Machajski przypomniał, iż na odcinku Odry skanalizowanej mamy 24 stopnie wodne.

- Wymagają modernizacji - mówił. – W wielu miejscach szlak wymaga pogłębienia, korygowania zakoli, budowania opasek brzegowych, poszerzenia, by mogły wymijać się dwie jednostki.

Dostosowanie szlaku wodnego do parametrów klasy międzynarodowej wiąże się również z koniecznością przebudowy mostów, by osiągnąć wymagany prześwit.

Koszty inwestycji?

– Trudno na tym etapie konkretyzować koszty modernizacji ODW – przyznała dyrektor Monika Niemiec-Butryn. – Tak naprawdę dopiero na etapie rozstrzygania przetargów okaże się, jakie to będą wielkości. Ostrożne szacunki dla Odry skanalizowanej, to ok. 12 md zł.

Czy to dużo?

Pani dyrektor zwraca uwagę, iż transport wodny jest najbardziej ekologicznym i najtańszym. – To nie jest więc właściwe postawione pytanie – mówi szefowa departamentu. – Musimy chronić środowisko, nasze otoczenie, zdrowie. Jeśli to jeszcze łączy się z ekonomią, odpowiedź nasuwa się automatycznie.

W założeniach do strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce o znaczeniu międzynarodowym (dokument zatwierdzony przez polski rząd) koszt modernizacji Odry, Wisły, Warty, Noteci na odcinkach stanowiących część międzynarodowych dróg wodnych (E30, E40, E70) wraz z budową Kanału Śląskiego szacuje się na ok. 70 md zł.

„Projekt badawczy w zakresie poprawy Żeglowności rzeki Odry” realizowany jest na zamówienie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Zakłady Chemiczne Police SA i Zakłady Azotowe Kędzierzyn SA z Grupy Azoty oraz Polskiej Żeglugi Morskiej.

polska-morska.pl
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL