Odra to priorytetDrukuj

  • mkrakowiak74
  • 12.12.2019 12:05:48
  • 629 czytań
  •  2 komentarze
Odra to priorytetO odbudowie „Odrzańskiej drogi wodnej”, obecnej sytuacji rzeki i koniecznych inwestycjach, czy o rozwoju edukacji morskiej w kontekście zachodniopomorskiego rynku pracy i potrzeb instytucji zajmujących się żeglugą śródlądową, dyskutowano na konferencji, która odbyła się 11 grudnia w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Obecni na Sali byli przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Urzędu Morskiego, Akademii Morskiej w Szczecinie oraz wielu innych znakomitych instytucji, którym los Odry nie jest obojętny. Udział w konferencji wzięło udział także Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Głos na konferencji zabrał dyrektor Marek Duklanowski, który opowiedział o planowanych przez naszą instytucję inwestycjach.

Zaczęto od rysu historycznego Odry przygotowanego przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, by skończyć na bardzo merytorycznej dyskusji na temat przyszłości i perspektyw Odry. Wnioski są następujące: inwestycje są potrzebne, bo mogą one sprawić, że Odra stanie się gospodarczym oknem na świat nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale i dla całej Polski. Odbudowana Odrzańska Droga Wodna to szansa rozwoju nie tylko portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dyrektor Marek Duklanowski podczas prezentacji wygłoszonej na konferencji przedstawił plan działania wód polskich oraz ambitne koncepcje inwestycyjne, które są obecnie przygotowywane do realizacji.

- To, co jest kluczowe związane z punktu widzenia żeglugi śródlądowej to plany inwestycyjne związane z przebudową mostów. Jest duże zadanie, które realizujemy, czyli prace modernizacyjne na Odrze Granicznej. Zamierzamy przebudować i odbudować zabudowę regulacyjną, która powstawała niemal sto lat temu. Stan tych ostróg nie jest dobry, w wielu sytuacjach po pięciu metrach od linii brzegowych one się kończą. Poprzez zawężenie koryta jesteśmy w stanie osiągnąć 180 centymetrów głębokości, nie będziemy prowadzić na tym odcinku prac bagrowniczych, ale dzięki działaniu naturalnemu liczymy na pogłębienie się Odry na tym odcinku – tłumaczył dyrektor Marek Duklanowski. – Wiosną zaczynamy bagrowanie przekopu Klucz – Ustowo, gdzie będziemy przesadzać roślinka po roślince Kotewkę Orzecha Wodnego, czyli ktoś będzie musiał zejść na dno, wyciągnąć roślinkę i zanieść ją w inne miejsce. Mamy do przebudowy i odbudowania 300 ostróg, uzupełnione zostaną braki, są też miejsca, które wymagają naprawy. Zamierzamy złożyć wniosek o dofinansowanie w 85% - mówił dyrektor Duklanowski.

Rozmów o inwestycjach było jeszcze więcej: - Żeby móc przeprowadzać swobodnie akcje lodołamania na Jeziorze Dąbie potrzebujemy pogłębienia toru wodnego na odległości 13 kilometrów od ujścia Regalicy. To jeden z istotniejszych kanałów przed Inoujściem. Pogłębienie ma wynieść 30 centymetrów i jest to bardzo istotne zadania z punktu widzenia żeglugi. Akcja lodołamania w ostatnich latach trwa nie dłużej niż 3 dni, ale trudno jest w tym znaleźć regułę, bo przecież pamiętamy lata gdzie akcja lodołamania trwała 30 dni. Kolejna sprawa to przebudowa mostu w Podjuchach, kończymy obecnie uzgodnienia dotyczące partycypacji kosztów z PKP. Potrzebujemy 6,25 m prześwitu nad mostem, a kolej potrzebuje drugiego toru, stąd też ważna jest współpraca i dogadanie odpowiednich warunków współpracy – mówił dyrektor Marek Duklanowski.

Michał Kaczmarek
Rzecznik prasowy
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie

#1 | Apis dnia 12.12.2019 12:21
Dla niektórych, "którym los Odry nie jest obojętny" - Odra to okolice Szczecina, Jezioro Dąbie i lodołamanie. A pewien ważny pan chce chyba latać nad Odrą skoro:

Potrzebujemy 6,25 m prześwitu nad mostem, a kolej potrzebuje drugiego toru, stąd też ważna jest współpraca i dogadanie odpowiednich warunków współpracy – mówił dyrektor Marek Duklanowski.

My potrzebujemy 7 m prześwitu pod mostem, dyrektorze (a może to Michał Kaczmarek rzecznik prasowy przekręcił wypowiedź). Na jedno wychodzi...
#2 | Ziomal dnia 12.12.2019 21:22
Konferencja goni konferencję i ponownie konferencja, panel dyskusyjny, rozmowy, konsultacje społeczne itd. Żenada od granicy czyli 542km ODW praktycznie ''TRUP'' na każdej prostej. Słubice-Kostrzyń pominę, praktycznie rzeki brak!!! Totalny bajzel na szczecińskim odcinku. Przykładów setki.... Gozdowice tak obojkowane że strach się bać, brzegi wymyte, tamy poprzeczne to wyspy umarlaka. Coś na deser panie dyrektorze...nie ogarnia pan tematu żeglugi śródlądowej. Myślenie nie BOLI??? Na granicznej kończy się Europa i tyle. Nie pozdrawiam bo nie widzę nawet dobrej woli. Rzeczny marynarz Ziomal

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL