BDB i BÖB: przyspieszyć wdrażanie "Masterplanu żeglugi śródlądowej"Drukuj

BDB i BÖB: przyspieszyć wdrażanie "Masterplanu żeglugi śródlądowej"Berlin. Parlamentarna Grupa Żeglugi Śródlądowej (Parlamentarische Gruppe Binnenschifffahrt - PG BiSchi) - stowarzyszenie członków Bundestagu ze szczególnym odniesieniem do systemu dróg wodnych - zorganizowała we wtorek 05.11.2019 w Berlinie Wieczór parlamentarny p.t. „Przesunięcie modalne i odnowienie floty: przyczynianie się do większej ochrony klimatu” . Ponad 100 gości z polityki, administracji oraz branży żeglugowej i portowej przyjęło zaproszenie na wydarzenie, które zostało ponownie zorganizowane przez Federalne Stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (BDB) i Federalne Stowarzyszenie Publicznych Portów Śródlądowych (BÖB).

Najważniejszy temat wieczoru: szybkie wdrożenie "Masterplanu żeglugi śródlądowej" („Masterplan Binnenschifffahrt”). PG BiSchi domaga się szybkiego wdrożenia środków zawartych w „Masterplanie śródlądowych dróg wodnych” w celu wzmocnienia systemu dróg wodnych.

Więcej pieniędzy na federalne drogi wodne

Prezydent BDB Martin Staats przedstawił aktualne wyzwania, przed którymi stoi branża żeglugi śródlądowej. Dochodzi do tego obecnie słabnąca koniunktura gospodarcza, która ma również wpływ na tę gałąź transportu - objawiająca się zwłaszcza malejącymi ilościami przewożonego węgla. Dlatego pilnie potrzebne jest szybkie wdrożenie najważniejszych środków z „Masterplanu żeglugi śródlądowej”. Do bieżącej dyskusji na temat ochrony klimatu żegluga śródlądowa może wnieść znaczący wkład. Zwłaszcza, że około 1,4 miliarda euro jest dostępnych na inwestycje w federalne drogi wodne w 2020 roku. Staats z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że Komisja Budżetowa proponuje więcej stanowisk dla Federalnej Administracji Dróg Wodnych.

Prezes BÖB Joachim Zimmermann podkreślił, że cele klimatyczne można osiągnąć jedynie poprzez konsekwentne przenoszenie ruchu dalekobieżnego z dróg kołowych na kolej i śródlądowe drogi wodne. Wymaga to większej kombinacji i współpracy.

Dr. Norbert Salomon, szef Departamentu Dróg Wodnych i Żeglugi Federalnego Ministerstwa Transportu (BMVI), zgodził się, że BMVI powinna powołać grupę roboczą ds. certyfikacji negatywnej, aby zapewnić - w miarę możliwości - priorytet drogi wodnej w transporcie ciężkich towarów. Powinno to zapewnić znaczące wyniki do połowy przyszłego roku. Solomon podkreślił również, że cel określony w „Masterplanie śródlądowych dróg wodnych”, jakim jest zwiększenie w podziale modalnym udziału śródlądowego transportu wodnego z 8 do 12 procent do 2030 r., jest bardzo ambitny, biorąc pod uwagę spowolnienie w podaży towarów masowych. „W przyszłości musimy być bardziej kreatywni i innowacyjni” - powiedział.

Przyspieszenie projektów za pomocą środków prawnych jest właściwe

Zauważono również, że ze względu na pożądany wzrost transportu śródlądowego, przepustowość portów również musiałaby wzrosnąć. Polityka nie powinna blokować ważnych projektów rozbudowy portów. Martin Staats skarżył się również, że procedury planowania i zatwierdzania realizacji ważnych projektów budowlanych trwają obecnie zbyt długo. Ale chwali, że podejście rządu do przyspieszenia ważnych projektów (w tym pięciu projektów dotyczących dróg wodnych) za pomocą środków prawnych było prawidłowe.

Z kolei Claudia Müller z "Zielonych" skrytykowała fakt, że transport wodny śródlądowy był zbyt mało uwzględniany w rządowym pakiecie ochrony klimatu. Poza tym polityka nie powinna pozostawiać branży samej w dziedzinie wdrażania alternatywnych koncepcji napędu. Uczestnik konferencji Tobias Zöller podkreślił jednak, że śródlądowy transport wodny robi obecnie wiele dla przyjaznego klimatowi transportu towarowego. Jednak w przyszłości - poprzez bardziej atrakcyjny program finansowania - byłoby możliwe uczynić znacznie więcej.

źródło: verkehrsrundschau.de
tłum. A. Podgórski
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL