Hydepark

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Apis
30.05.2020
Chodzi mi też o to, że "nasze" ministerium poza przekopem mierzei żadnych innych problemów żeglugi śródlądowej nie dostrzega. To boli...

Apis
30.05.2020
Proszę się nie obrażać. W Hydeparku można pisać wszystko. Zbudują kanał i śluzę - napiszemy o tym na pewno specjalnego newsa.

ango
30.05.2020
(...)Ile można pisać o Mierzei...(...) Ponieważ ostatnie informacje o Mierzei są zamieszczane przez mnie, rozumiem, że mam już nie "zaśmiecać" strony tym tematem ...

tiktak
29.05.2020

tiktak
29.05.2020

Niepołomicki skład solnyDrukuj

Niepołomicki skład solnyNiepołomski skład solny w XVIII i XIX wieku był tematem czerwcowego spotkania Klubu Poszukiwaczy Historii Niepołomic. Ten ciekawy i dla wielu niepołomiczan nieznany wątek dotyczący historii naszego miasta przybliżył nam Krzysztof Sojka - badacz lokalnej historii, prezes Grupy Poszukiwawczo-Eksploracyjnej „Orły historii”.

„Żupy Krakowskie były największym i najbardziej dochodowym przedsiębiorstwem Polski przedrozbiorowej. Sprzedaż soli generowała prawie jedną trzecią przychodów królewskiego skarbca. W Niepołomicach, nad brzegiem Wisły wzniesiono z początkiem XVIII w. potężne magazyny, z których wielickie złoto szkutami wiślanymi wysyłano w głąb Rzeczypospolitej.” – tym wstępem, a następnie przygotowaną prezentacją nasz gość wprowadził uczestników spotkania w temat polskich składów solnych oraz naszego.

Olbrzymi skład solny i budynki dodatkowe znajdowały się wzdłuż brzegu Wisły, mniej więcej w miejscu obecnego składu budowlanego i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego przy ul. Kolejowej. Na mapach, które pokazał w czasie spotkania Pan Krzysztof można było zobaczyć jak ważna była to inwestycja.

Skład niepołomicki należał obok składów w Kazimierzu, Uściu i Sierosławicach, do głównych składów solnych funkcjonujących w XVIII wieku. Przetrwał okres rozbiorów i rządów austriackich, funkcjonując do drugiej połowy XIX wieku. W 1811 r. rozpoczęto budowę nowego portu w Niepołomicach, która została ukończona w 1819 r. W lipcu 1817 r. Franciszek II Habsburg i Karolina Augusta Wittelsbach, podczas podróży po cyrkule bocheńskim, odwiedzili m.in. niepołomski skład solny. Wizyta ta świadczy o dużym znaczeniu naszego składu solnego w ówczesnej gospodarce.

Zachęcam do lektury całego artykułu: https://www.zegluga-rzeczna.pl/articles.php?article_id=536
#1 | marek56 dnia 10.10.2019 15:11
Zaglądam od czasu do czasu na miejsce dawnego składu. Ale Wisła już pusta. Czasem jakaś kaczka przepłynie, kajaczek, czasem wędkarz siedzi na brzegu. A jeszcze w latach 60-tych XXw. pojawiały się w tym miejscu pasażerskie statki. W roku chyba 1968 w ramach wycieczki szkolnej na Kopiec Grunwaldzki (jest taki w Niepołomicach) uczestniczyłem w rejsie statkiem Żeglugi Krakowskiej (nazwy już nie pamiętam).
#2 | mkrakowiak74 dnia 10.10.2019 15:44
Statki pasażerskie PP Żegluga Krakowska, tj."Nimfa", "Majka" i "Wanda" jeszcze w drugiej połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku pływały na kilku godzinne rejsy z pasażerami do Niepołomic.
Osobiście płynąłem do Niepołomic "Nimfą" w wakacje 1978 roku, jako kierownik maszyn. Co prawda były to rejsy sporadyczne, tzw. wynajmy z dwugodzinnym postojem na zwiedzanie Niepołomic.
#3 | mkrakowiak74 dnia 10.10.2019 16:06
Pod poniższym linkiem mapa części krakowskiego Podgórza i Zabłocia z widniejącą przy Bulwarze Podolskim ulicą ze znamienną nazwą PORT SOLNY ! oraz w pobliżu ulica SOLNA...
Miejsca to też związane z działalnością Żup Krakowskich i transportem soli galarami w dół rzeki Wisły ...

https://mapa.targ...0477796,18
#4 | marek56 dnia 10.10.2019 17:46
To były czasy. "To se ne vrati" jak mawiają nasi sąsiedzi. No chyba, że... Ale to już nie za naszego życia Sad

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL