Hydepark

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

mkrakowiak74
03.10.2019
ZARZĄDZENIE NR 1/2019 DYREKTORA U Ż Ś WE WROCŁAWIU http://edziennik.m
alopolska.uw.gov.p
l/WDU_K/2019/6873/
akt.pdf

mkrakowiak74
01.10.2019
Pracownicy Centrum Operacyjnego w Poznaniu stworzyli graficzną prezentację aktualnych warunków żeglugowych. http://www.poznan.
rzgw.gov.pl/szlaki
-zeglowne/aktualne
-warunki-zeglugowe

Ziomal
27.09.2019

mkrakowiak74
24.09.2019

Ziomal
20.09.2019

Niepołomicki skład solnyDrukuj

Niepołomicki skład solnyNiepołomski skład solny w XVIII i XIX wieku był tematem czerwcowego spotkania Klubu Poszukiwaczy Historii Niepołomic. Ten ciekawy i dla wielu niepołomiczan nieznany wątek dotyczący historii naszego miasta przybliżył nam Krzysztof Sojka - badacz lokalnej historii, prezes Grupy Poszukiwawczo-Eksploracyjnej „Orły historii”.

„Żupy Krakowskie były największym i najbardziej dochodowym przedsiębiorstwem Polski przedrozbiorowej. Sprzedaż soli generowała prawie jedną trzecią przychodów królewskiego skarbca. W Niepołomicach, nad brzegiem Wisły wzniesiono z początkiem XVIII w. potężne magazyny, z których wielickie złoto szkutami wiślanymi wysyłano w głąb Rzeczypospolitej.” – tym wstępem, a następnie przygotowaną prezentacją nasz gość wprowadził uczestników spotkania w temat polskich składów solnych oraz naszego.

Olbrzymi skład solny i budynki dodatkowe znajdowały się wzdłuż brzegu Wisły, mniej więcej w miejscu obecnego składu budowlanego i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego przy ul. Kolejowej. Na mapach, które pokazał w czasie spotkania Pan Krzysztof można było zobaczyć jak ważna była to inwestycja.

Skład niepołomicki należał obok składów w Kazimierzu, Uściu i Sierosławicach, do głównych składów solnych funkcjonujących w XVIII wieku. Przetrwał okres rozbiorów i rządów austriackich, funkcjonując do drugiej połowy XIX wieku. W 1811 r. rozpoczęto budowę nowego portu w Niepołomicach, która została ukończona w 1819 r. W lipcu 1817 r. Franciszek II Habsburg i Karolina Augusta Wittelsbach, podczas podróży po cyrkule bocheńskim, odwiedzili m.in. niepołomski skład solny. Wizyta ta świadczy o dużym znaczeniu naszego składu solnego w ówczesnej gospodarce.

Zachęcam do lektury całego artykułu: https://www.zegluga-rzeczna.pl/articles.php?article_id=536
#1 | marek56 dnia 10.10.2019 15:11
Zaglądam od czasu do czasu na miejsce dawnego składu. Ale Wisła już pusta. Czasem jakaś kaczka przepłynie, kajaczek, czasem wędkarz siedzi na brzegu. A jeszcze w latach 60-tych XXw. pojawiały się w tym miejscu pasażerskie statki. W roku chyba 1968 w ramach wycieczki szkolnej na Kopiec Grunwaldzki (jest taki w Niepołomicach) uczestniczyłem w rejsie statkiem Żeglugi Krakowskiej (nazwy już nie pamiętam).
#2 | mkrakowiak74 dnia 10.10.2019 15:44
Statki pasażerskie PP Żegluga Krakowska, tj."Nimfa", "Majka" i "Wanda" jeszcze w drugiej połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku pływały na kilku godzinne rejsy z pasażerami do Niepołomic.
Osobiście płynąłem do Niepołomic "Nimfą" w wakacje 1978 roku, jako kierownik maszyn. Co prawda były to rejsy sporadyczne, tzw. wynajmy z dwugodzinnym postojem na zwiedzanie Niepołomic.
#3 | mkrakowiak74 dnia 10.10.2019 16:06
Pod poniższym linkiem mapa części krakowskiego Podgórza i Zabłocia z widniejącą przy Bulwarze Podolskim ulicą ze znamienną nazwą PORT SOLNY ! oraz w pobliżu ulica SOLNA...
Miejsca to też związane z działalnością Żup Krakowskich i transportem soli galarami w dół rzeki Wisły ...

https://mapa.targ...0477796,18
#4 | marek56 dnia 10.10.2019 17:46
To były czasy. "To se ne vrati" jak mawiają nasi sąsiedzi. No chyba, że... Ale to już nie za naszego życia Sad

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL