Hydepark

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

mkrakowiak74
03.10.2019
ZARZĄDZENIE NR 1/2019 DYREKTORA U Ż Ś WE WROCŁAWIU http://edziennik.m
alopolska.uw.gov.p
l/WDU_K/2019/6873/
akt.pdf

mkrakowiak74
01.10.2019
Pracownicy Centrum Operacyjnego w Poznaniu stworzyli graficzną prezentację aktualnych warunków żeglugowych. http://www.poznan.
rzgw.gov.pl/szlaki
-zeglowne/aktualne
-warunki-zeglugowe

Ziomal
27.09.2019

mkrakowiak74
24.09.2019

Ziomal
20.09.2019

Port Hamburg: Inwestycje w żeglugę śródlądową są możliwe dzięki rozwiniętej koleiDrukuj

Port Hamburg: Inwestycje w żeglugę śródlądową są możliwe dzięki rozwiniętej koleiPort Hamburg w tym roku rozpoczął prace nad pogłębieniem toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. – Jest to wydarzenie, na które czekaliśmy od lat – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktutry.pl” Axel Mattern, CEO Hafen Hamburg Marketing. Inwestycje w żeglugę śródlądową nie byłyby jednak możliwe w Hamburgu, gdyby nie rozwinięta sieć transportu kolejowego.

Brakujący element sieci transportowej

Obecnie w przewozie towarów do/z portu drogą lądową największy udział w Hamburgu ma kolej – 45%. Ok. 44% przypada na transport kołowy, a 11% na żeglugę śródlądową.

Transport szynowy jest najważniejszy jeśli chodzi o przewóz towarów na dużą odległość, z kolei w przypadku tzw. „transportu ostatniej mili” nie da się uniknąć wykorzystania ciężarówek i mniejszych pojazdów dostawczych.

Obie te gałęzie są już mocno rozwinięte w porcie Hamburg, dlatego może on sobie pozwolić na inwestowanie i próbę rozwoju rzecznego. – Transport rzeczny jest najbardziej ekologicznym sposobem przewozu towarów, a w dzisiejszych dniach został on trochę zapomniany. Zarówno z tego powodu, oraz dlatego, że nikt nie chce rosnącej ilości ciężarówek, a kolej jest już u nas bardzo mocno rozwinięta, ma on duże możliwości wysokich wzrostów w najbliższych latach. Dlatego widzimy szansę w transporcie towarów barkami – mówi Axel Mattern.

Hamburg chce korzystać z Łaby

Inwestowanie w żeglugę śródlądową nie jest jednak łatwe. Zależy to od bardzo wielu czynników, zarówno ekonomicznych jak i środowiskowych. – Zastosowanie wodnego transportu śródlądowego bardzo mocno zależy od zlokalizowania portu. Nigdy nie będziemy mogli skorzystać z niego w tak dużym stopniu jak np. Rotterdam, który ma w swoim zasięgu dużo głębszą i szerszą rzekę dającą większe możliwości – podkreśla przedstawiciel portu w Hamburgu.

– Udaje nam się jednak zrealizować to, na co czekamy od dawana. Rozpoczęte zostały prace mające na celu pogłębienie Łaby. Chcemy maksymalnie wykorzystać możliwości, które nam daje. Chcemy nie tylko ulepszyć koryto rzeki, ale wprowadzić pływające po niej barki na wyższy poziom. Włączyliśmy jednostki rzeczne do naszego systemu nawigacyjnego wyposażając je w odpowiednie nadajniki. To proste rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować ich działanie – informuje Mattern.

Czy podobnie można działać w Polsce?

Obecnie również w Polsce dużo mówi się o tym żeby „ożywić” transport rzeczny, który miałby pozwolić polskim portom na większy rozwój. Należy jednak zadać pytanie, czy jest to dobry moment na tego typu przedsięwzięcia?

W naszym kraju zarówno infrastruktura drogowa jak i kolejowa ma duże braki i potrzebuje realizacji wielomilionowych projektów. W tej sytuacji, przy dużej ilości wąskich gardeł na istniejącej sieci transportowej, które sprawiają problemy zarządom portów w Gdańsku, Gdyni, czy Szczecinie i Świnoujściu, pilniejsze wydaje się rozwiązanie tego problemu, a w dalszych krokach ulepszanie sieci dostępowej tych miejsc o żeglugę śródlądową.

#1 | Apis dnia 03.10.2019 08:26
We wszystkich normalnych transportowo krajach wszystkie gałęzie transportu się uzupełniają - u nas się zwalczają. Zwłaszcza szczególnie ostro zwalczana jest żegluga śródlądowa, która gdzie indziej jest rozwijana i modernizowana. Czy my jesteśmy w tej samej Unii Europejskiej co Niemcy, Holendrzy, Belgowie, Francuzi?
#2 | marek56 dnia 03.10.2019 12:35
Bo w normalnych krajach patrzy się na gospodarkę całościowo, a nie tylko na czubek własnego nosa. I tu potrzebny jest ze strony rządu interwencjonizm organizacyjny. Nie może być tak, że jedni drugim podkładają kłody. Tak jak choćby w przypadku 0.5 km toru w Kędzierzynie-Koźlu. Gra idzie o coś więcej, a nie tylko o wąski interes jednej grupy.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL