Hydepark

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

mkrakowiak74
03.10.2019
ZARZĄDZENIE NR 1/2019 DYREKTORA U Ż Ś WE WROCŁAWIU http://edziennik.m
alopolska.uw.gov.p
l/WDU_K/2019/6873/
akt.pdf

mkrakowiak74
01.10.2019
Pracownicy Centrum Operacyjnego w Poznaniu stworzyli graficzną prezentację aktualnych warunków żeglugowych. http://www.poznan.
rzgw.gov.pl/szlaki
-zeglowne/aktualne
-warunki-zeglugowe

Ziomal
27.09.2019

mkrakowiak74
24.09.2019

Ziomal
20.09.2019

Projekt stopnia wodnego Ścinawa na OdrzeDrukuj

Projekt stopnia wodnego Ścinawa na OdrzePodczas II Kongresu Żeglugi Śródlądowej w Opolu została podpisana umowa na zaprojektowanie nowego stopnia wodnego Ścinawa na Odrze w województwie dolnośląskim. Podpis złożył Prezes Wód Polskich Przemysław Daca. W wydarzeniu brał udział Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zakres inwestycji obejmie budowę nowego stopnia wodnego Ścinawa na Odrze o konstrukcji modułowej, który ma na celu ochronę przeciwpowodziową mieszkańców powiatu lubińskiego i terenów przyległych, powstrzymanie procesów erozyjnych w korycie rzeki, poprawę stosunków wodnych i gruntowo-wodnych oraz produkcję ekologicznej energii elektrycznej. Ponadto nastąpi poprawa warunków żeglugowych poprzez przystosowanie rzeki do Va klasy drogi wodnej.

Przedmiotem zamówienia jest zadanie pod nazwą: „Projekt budowlany i projekt wykonawczy na budowę stopnia wodnego „Ścinawa” na rzece Odrze wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji”. W postępowaniu przetargowym wyłoniono konsorcjum złożone z firm DHV Hydroprojekt Sp. z o.o. z Warszawy − jako lider − wraz z partnerami Energoprojekt Warszawa SA i Hydroprojekt Wrocław Sp. z o.o., które zaoferowały za wykonanie prac prawie 15 mln złotych. Podpisy pod umową w obecności uczestników II Kongresu Żeglugi Śródlądowej w Opolu złożyli Przemysław Daca – Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz ze strony wykonawcy Sławomir Gappa i Tomasz Ratigowski – członkowie zarządu firmy DHV Hydroprojekt.

Od wykonawcy projektu oczekuje się zrealizowania zamówienia w terminie 43 miesięcy od daty podpisania umowy – tj. do 18.04.2023 roku. Nadzór autorski w okresie realizacji robót budowlanych na podstawie przedmiotu niniejszej umowy wyznaczono do 31.12.2027 roku. Po zakończeniu budowy, stopień wodny Ścinawa będzie kolejnym po Lubiążu stopniem wodnym na Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Podstawowymi elementami stopnia wodnego Ścinawa będą między innymi: jaz ruchomy klapowy min. czteroprzęsłowy z mostem umożliwiającym komunikację pomiędzy brzegiem prawym i lewym; śluza żeglugowa o szerokości 12 m, długości 190 m i głębokości na progu dolnym min. 4 m z głową pośrednią (podział komory na dwie części 135 m i 55 m); elektrownia wodna wyposażona w min. 3 turbiny o przełyku instalowanym w przedziale 240÷280 m sześciennych na sekundę. Zakładana moc instalowana na poziomie 7,5 MW, produkcja energii na poziomie 45 MWh/rok.




foto ilustracyjne: Port Ścinawa - autor Janusz Fąfara
#1 | mkrakowiak74 dnia 24.09.2019 16:46
Miło czytać takie informacje... w tym też o planowanym oszczędnościowym procesie śluzowania jednostek pływających przy zastosowaniu podziału komory śluzowej na dwie części 135 m i 55 m...
Niemniej jednak takie rozwiązanie nie zapewnia oczekiwanego wysokiego stopnia niezawodności w eksploatacji śluzy ... rozwiązaniem było by wybudowanie drugiej identycznej równoległej komory śluzowej !

W takim systemie w przypadku awarii jednej, druga komora mogła by przejąć i obsługiwać jednostki pływające ...w tym też kwestia organizacji remontów okresowych.
Przy systemie dwukomorowym był by też wysoki poziom oszczędzania wody w trakcie śluzowań wykorzystując cześć wodę z sąsiedniej komory!

Proszę zwrócić uwagę na śluzy na Kanale Gliwickim wybudowanym około sto lat temu, tam już wtedy zainwestowano w system dwukomorowy z elementami oszczędzania wody w trakcie śluzowania statków...

I jeszcze uwaga do projektantów Kanału Śląskiego... w przedstawionym do konsultacji projekcie stopnie wodne są wyposażone tylko w jedną komorę ... bez systemu oszczędzania wody tj. bez podziału komór na dwie części 135 m i 55 m oraz bez budowy drugiej komory o tych samych parametrach.

Drugie komory winny budowane równocześnie z pierwszymi ... bo wiecie jak to bywało, że zbuduje się później... tzn nigdy...

Wody będzie coraz mniej! I trzeba o tym pamiętać...

Budując nowe stopnie wodne należy o tym pamiętać, że oszczędność wody i niezawodność systemów transportowych to podstawowe parametry, w których koszt budowy podwójnych komór śluzowych zwróci się znacznie szybciej niż dziś planujemy!

pozdrawiam Wink
#2 | budro2 dnia 25.09.2019 08:11
Nie od razu Rzym zbudowano, a kasy nie ma za dużo, więc spokojnie. W Ścinawie ma być przewidziany teren pod drugą śluzę w przyszłości. Jeżeli chodzi o śluzowanie oszczędnościowe z przepustami pomiędzy komorami to NIKT na świecie nie robi tego na rzekach (tylko na kanałach), ponieważ przy ciągłym śluzowaniu w górę i w dół z tym systemem oszczędność wody wynosi 1,5-2m3/s a śluzowanie wydłuża się o 4-5min (niżówki na Odrze to średnio ~30m3/s). Będzie to kosztować kilka milionów więcej i tak jak na wspomnianym Kanale Gliwickim nie będzie używane. Ludzie!! bez pazerności i wodotrysków!! Najpierw baza później rozbudowa. Potrzeba nam jeszcze 27stopni wodnych poniżej Ścinawy w tym 8 na Odrze granicznej !!
Temat drugiej śluzy i oszczędnościówki uważam za zakończony, chyba? .... że ktoś napisze: " Dam kasę, budujcie"
#3 | Apis dnia 26.09.2019 10:59
Moim zdaniem równoczesne budowanie drugiej komory jest... tańsze niż późniejsze jej dobudowanie. Nie trzeba po raz drugi sprowadzać sprzętu, zwozić materiału, a często-gęsto budować jakiegoś prowizorycznego mostu aby z tym wszystkim dojechać. O ponownych przetargach nie wspomnę.
#4 | budro2 dnia 01.10.2019 09:36
Budowanie podwójnych śluz opóźni użeglownienie Odry, a dopóki to nie nastąpi to żegluga nie ma racji bytu. Trzeba budować szybko, z dobrych ale niedrogich materiałów , to co jest niezbędne (tylko beton i stal).
Każda nadgorliwość będzie szkodliwa!!!
Wody Polskie powinny finansować jaz, jedną śluzę, przepławkę potokową i niezbędne regulacje koryta i wałów. Inne zadania jak mosty, drogi, elektrownie wodne i inne , finansować mają ci którzy się tym zajmują. Jeżeli tak nie będzie to będzie powtórka z Malczyc.
Wszystko razem i od razu to za duży kąsek dla Wód Polskich i się udławi.
#5 | marek56 dnia 02.10.2019 12:34
Śmiała i dość ciekawa teoria. Być może warta zastanowienia. Na pewno byłoby szybko. Tylko czy w ostatecznym rozrachunku taniej ? |Sprawa dyskusyjna. Jeszcze szybciej byłoby gdyby projektować kilka stopni na raz, a nie czekać na ukończenie jednego. Ścinawa miałaby być gotowa na kiedy ? 2027 ? Następny stopień, projekt 3-4 lata, budowa minimum 5. Więc mamy rok 2036. Co dalej ? To wszystko za długo !.
#6 | miroslaw rajski dnia 02.10.2019 19:42
Powiedzmy sobie szczerze, budowa nowoczesnych obiektów wodnych takich jak śluzy trwa długo, chociaż nie musi aż tak długo jak Malczyce. Moim zdaniem tak pracochłonne budowle muszą być solidne, kompleksowe a nie budowane szybko i połowicznie z niedrogich (!) materiałów. Powinny służyć następnym pokoleniom i nie rozwalić się po dwudziestu latach. Tutaj przyszło mi do głowy bardzo trafne polskie przysłowie: "Szkłem d... się nie utrze". Przepraszam za dosadność.
Spójrzmy na Zachód. Tam nikt niedrogą, szybką budową nie marnuje pieniędzy podatników...
#7 | budro2 dnia 03.10.2019 09:47
Niedrogo nie znaczy źle. Trzeba budować z dobrych i trwałych materiałów i wybierać rozwiązania optymalne. No bo po co w Malczycach zbudowano gigantyczną suwnicę 32T do szandorów 28t skoro powszechnie stosowane zamknięcie kozłowo- zastawkowe jest znacznie tańsze. Na dodatek suwnica nie może pracować gdy średnio wieje a nad wodą zawsze wieje. Po co w maszynowniach śluzy są po dwa zasilacze 2x 7.2kW skoro wystarczyłby jeden do wrót i zasuw. Po co na jazie Odra-Widawa maszynownie są kryte blachą miedzianą, po co budować perony śluz z granitu a komory i sterówki z cegły? O takie oszczędności mi chodzi. Obecne technologie w budownictwie dają duże możliwości trwałego i taniego budowania. Bogaci właśnie tak budują.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL