Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

II Kongres żeglugi śródlądowej w OpoluDrukuj

II Kongres żeglugi śródlądowej w Opolu- Transport musi wrócić na polskie rzeki - powiedział podczas II Kongresu Żeglugi Śródlądowej w Opolu minister Marek Gróbarczyk. Kongres zgromadził kilkuset przedstawicieli władz rządowych, samorządowych, nauki i biznesu. Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ocenił, że tempo prac związanych z powrotem barek na rzeki nie jest zadowalające. Jednocześnie tłumaczył, że ministerstwo zmaga się z zapóźnieniami ostatnich 50 lat.

Marek Gróbarczyk zwrócił uwagę na proces realizacji inwestycji na rzekach. W tym przypadku należy spełnić wymagania prawne i środowiskowe. - Jeśli tego nie zrobimy, to spotka się to z blokadą Komisji Europejskiej.

Pytany o plany, które udało się zrealizować minister mówił o podpisaniu umowy na budowę stopnia wodnego w Ścinawie. - Jesteśmy zdeterminowani i nie zejdziemy z obranej drogi. Dekady zaniedbań muszą się skończyć.

Grzegorz Puda, sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju zapewnił, że na poprawę infrastruktury śródlądowej ma trafić 250 mln złotych, a pieniądze będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Głos zabrał również wiceminister przedsiębiorczości i infrastruktury. Marcin Ociepa przypomniał, że na powrót pełnego transportu na rzeki czeka polski biznes. - To także szansa i impuls dla rozwoju całej polskiej gospodarki, także pod kątem innowacyjności i nowoczesnych rozwiązań.

Zdaniem Marka Gróbarczyka dla powrotu żeglowności Odry najważniejsza jest rozbudowa portu kontenerowego Szczecin - Świnoujście. Przygotowanie pełnej dokumentacji w tej sprawie powinno zakończyć się w przyszłym roku. - Obecnie to główny inwestor w zakresie przygotowania dokumentacji i koncepcji, natomiast zbudowanie konsorcjum finansowego oprze się o firmy energetyczne i Wody Polskie, ale port będzie koordynatorem rozbudowy. Minister dodał, że po zakończeniu przetargu w sprawie budowy portu Szczecin - Świnoujście rozpocznie się budowa kolejnych stopni.

- Cztery lata temu wszyscy mówili zostawcie, bo to jest sprawa zaprzepaszczona, ale dzisiaj udało nam się stworzyć strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce - przekonuje wicewojewoda opolski Violetta Porowska.

Burmistrz Krapkowic Andrzej Kasiura ocenia, że w skali od jeden do dziesięciu pod względem zaawansowania poprawy żeglowności jesteśmy na "trójce". - Widać jakieś ruchy nad Odrą. Widziałem nawet plany przebudowy śluzy w Otmęcie. Imponujący projekt, na którym długość jednej śluzy wynosi 150 metrów. Wcześniej brakowało odwagi, pamiętam gdy byłem członkiem zarządu województwa opolskiego próbowaliśmy się przebić z tym tematem do Warszawy, natomiast w ministerstwach nie było wówczas zainteresowania. Decyzyjność związana z Odrą należała przedtem, częściowo do departamentu środowiska, częściowo komunikacji i był zauważalny bezwład. Natomiast po ostatnich wyborach powołanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dało nadzieję i jestem optymistą w tej kwestii.

- Dla grupy Azoty to jest wielka sprawa - mówi Bogdan Tomaszek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Azoty ZAK S.A. - Dzisiaj nie mogę zdradzić szczegółów. Jednak najważniejsza jest budowa stopni w Lubiążu i Ścinawie, ponieważ wczoraj w tym miejscach wodowskazy pokazywały 60 centymetrów głębokości wody, a w takich warunkach trudno transportować.

- Obecnie spławianie nawozów Odrą z Kędzierzyna do Polic się nie opłaca - dodaje Bogdan Tomaszek. - Zrobiliśmy kurs testowy, załadowaliśmy na barkę 250 ton. Aby taki przewóz był rentowny musielibyśmy ładunek zwiększyć do 500 ton, ale tu pojawia się kolejny problem: potrzebna jest większa ilość wody.

Spotkanie w Opolu było kontynuacją pierwszego kongresu z roku 2018. Głównym partnerem wydarzenia jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, partnerem merytorycznym jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, a organizatorem wojewoda opolski. Radio Opole jest patronem medialnym II Kongresu Żeglugi Śródlądowej.

Radio Opole
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL