Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w 2021 rDrukuj

  • mkrakowiak74
  • 30.08.2019 07:38:15
  • 902 czytań
  •  5 komentarzy
Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w 2021 rProgram Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w I kw. 2021 r. - podali w środę w Katowicach przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wyrazili nadzieję, że Kanał Śląski, którego realizację zakłada Program, powstanie w ciągu kilkunastu lat.

W środę w katowickim Gmachu Sejmu Śląskiego zorganizowano III samorządowe konsultacje w ramach prac nad Programem Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, poświęcone koncepcji Kanału Śląskiego. Ta nowa droga wodna o długości ok. 90 km miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia.

Uczestniczący w spotkaniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonywał, że Kanał Śląski będzie "strategiczną inwestycją rządową", łączącą zindustrializowane tereny Górnego Śląska i zachodniej Małopolski z Bałtykiem drogą wodną - alternatywną wobec transportu kołowego.

Pytając zgromadzonych samorządowców, czy rząd może planować i realizować duże inwestycje wiceminister wskazał, że konsekwencją pozytywnej odpowiedzi na to pytanie jest "odpowiedź, że Kanał Śląski będziemy projektować, będziemy budować i w porozumieniu z samorządem (...) coś takiego możemy wybudować".

Witkowski akcentował, że w założeniach jeszcze sprzed stu lat Górny Śląsk miał być zapleczem portów w Szczecinie i Świnoujściu. Planowana teraz realizacja tych założeń będzie służyła m.in. zwiększeniu wolumenu przeładunku w polskich portach. "Nie ma najmniejszego powodu, dla którego mielibyśmy zrezygnować z tych planów; dla którego Górny Śląsk, Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Górna Odra, Górna Wisła miałyby z tego nie skorzystać" - uznał wiceminister.

Zaznaczył, że kwestię planowania Kanału Śląskiego należy "rozpatrywać całościowo", w kontekście planów budowy - przede wszystkim na terenie Czech - kanału Odra-Dunaj-Łaba. Jak dodał, tamtą inwestycję uczyniono jednym z tematów środowych polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych. Wśród innych argumentów za budową Kanału Śląskiego Witkowski wymienił związane z retencją i ograniczeniem zagrożenia powodziowego. Wyraził nadzieję, że Kanał Śląski uda się zrealizować „w perspektywie kilkunastu lat, może nieco szybciej.”

Zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ Przemysław Żukowski wyjaśniał, że analizy Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej obejmują nie tylko istniejącą drogę wodną na Odrze, lecz także planowane: Kanał Śląski oraz polski odcinek połączenia Odra-Dunaj-Łaba.

W pracach nad Programem MGMiŻŚ odpowiada za część transportową i analizy ekonomiczne, natomiast zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, w ramach którego działa biuro Odrzańskiej Drogi Wodnej, przygotowuje na potrzeby programu analizy techniczne, m.in. hydrotechniczne, wraz z niektórymi elementami środowiskowymi i transportowymi.

"Ministerstwo jest odpowiedzialne za przygotowanie dokumentu; w tym przygotowujemy się do najtrudniejszego elementu, którego najważniejszy etap będzie miał miejsce w przyszłym roku, to znaczy oceny środowiskowej. Przez cały okres pracy nad Programem konsultujemy się z samorządami, z podmiotami zainteresowanymi Odrzańską Drogą Wodną" - zapewnił wicedyrektor.

Zapowiedział, że za kilka tygodni resort odbierze wyniki analizy kosztów i korzyści pod kątem Programu; będą tam też wyniki regionalne, które będą konsultowane z samorządami na początku przyszłego roku. Trwa nadal konsultowanie analiz technicznych, z których wynika m.in. konieczność realizacji nowych piętrzeń na Odrze, aby osiągnąć głębokości wymagane dla międzynarodowych klas żeglowności.

"Czujemy presję z państwa strony, (…) państwo chcielibyście, żebyśmy już zaczynali inwestycje. Proces planowania tak wielkich inwestycji jest długi, również dlatego, że nigdy do tej pory w Polsce nie powstał tak kompleksowy program, a w wielu miejscach zaczynamy od zera, jeśli chodzi o transport śródlądowy. (…) Idziemy zgodnie z harmonogramem. (…) Naszą ambicją jest, aby w I kw. 2021 r. przedstawić projekt Programu Radzie Ministrów" - sygnalizował Żukowski.

"To będzie takiej samej rangi program, co Program Budowy Dróg Krajowych i Krajowy Program Kolejowy, czyli program przyjęty przez Radę Ministrów, aby on obowiązywał także państwa np. w planowaniu przestrzennym" - wskazał przedstawiciel MGMiŻŚ.

Gabriela Tomik z tego samego resortu przekazała, że na środę zaplanowano podpisanie przez ministra Marka Gróbarczyka memorandum z jego czeskim odpowiednikiem w zakresie rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenia Odra-Dunaj-Łaba.(PAP)

#1 | bizon53 dnia 31.08.2019 07:45
Kolejne przedwyborcze bajdurzenie. Ile już kawy i ciasteczek skonsumowano na dziesiątkach spotkań tego rodzaju. W ciągu 4 lat kilkuset metrów kanału przez mierzeje nie udało się wybudować a tu mowa o dziesiątkach kilometrów kanałów i zeglownej Odrze. Stepke promu rdza skonsumuje do zera a po Odrze wciąż będą pływać jedynie wiekowe statki pasażerskie w miejscach gdzie jeszcze da się utrzymać jako taki poziom wody. Przykre to ale już straciłem nadzieję, że doczekam jakiś pozytywnych zmian... no może kolejne pokolenia ?
#2 | marek56 dnia 31.08.2019 09:52
Plany, plany, plany i ... bicie piany. Jeszcze jakieś dwa lata temu miałem nadzieję, że coś się wreszcie ruszy. I nie tylko Odry to dotyczy, ale w ogóle żeglugi. Oj, naiwny ja, naiwny Sad
#3 | budro2 dnia 02.09.2019 08:35
Planować trzeba, ale najważniejsze jest użeglowienie Odry od Malczyc do Szczecina E30 . Plany zakładają 29stopni wodnych a na dzień dzisiejszy został rozstrzygnięty przetarg na projekt Lubiąża i rozstrzyga się przetarg na Ścinawę. Żegluga na Odrze zacznie być traktowana poważnie przez armatorów i przedsiębiorców dopiero gdy E30 będzie żeglowna przez ~300dni w roku kl. min IV. Do tego czasu budowa Kanału Śląskiego i do Dunaju to łabędzi śpiew.
#4 | darpo23 dnia 02.09.2019 14:01
I czytać między wierszami. Nawet jeśli , to w 21 szym będzie gotowy program. Potem założenia do projektu, później spec ustawa , dalej ogłoszenie o przetargu na dokumentację wykonawczą, minie kilka lat na uzyskiwaniu pozwoleń i opracowanie dokumentacji, i tak zastanie nas 2050 rok. Aha, przeoczyłem ekoterrorystów.. Kolejny poślizg, z 5 lat na kolejna przepławkę, tym razem dla rekinów Smile
#5 | koj dnia 05.09.2019 09:23
Narzekacie jak stare .... proszę Was popatrzcie co się działo w temacie żeglugi śródlądowej jak powstawał ten portal, a co się dzieje teraz. Pewnie, że chciałbym, aby pewne sprawy toczyły się szybciej, ale taka jest administracja.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL