MGMiŻŚ: Drogi wodne mają duży potencjał, by odciążyć ruch kołowyDrukuj

MGMiŻŚ: Drogi wodne mają duży potencjał, by odciążyć ruch kołowyResort odpowiedzialny za żeglugę śródlądową zauważa, że transport towarów rzekami może istotnie odciążyć polskie drogi. Zamierza więc zwiększyć znaczenie dróg śródlądowych, przede wszystkim Odry i Wisły. Prace nad programem rozwoju tej gałęzi transportu mają zacząć się mniej więcej za rok.

– Nasza sieć śródlądowych dróg wodnych jest bardzo dobrze położona, jeśli chodzi o dostęp do portów morskich – mówiła podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Monika Niemiec-Butryn, dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zwróciła także uwagę na to, że na drodze wodnej E70 potoki ładunków występują na odcinku pomiędzy Wisłą a Odrą. – Drogi śródlądowe mają więc bardzo duży potencjał, by trochę wzmocnić sieć transportową w Polsce i odciążyć bardzo mocno przeładowane drogi kołowe – oceniła.

Po stu latach nadal widać wpływ polityki infrastrukturalnej zaborców

Wskazała też ramowe plany rządu dotyczące wzmocnienia niewielkiej dziś roli transportu rzecznego. Na mocy konwencji AGN Polska zobowiązała się do przywrócenia (bądź na niektórych odcinkach stworzenia) korytarzy o parametrach międzynarodowych dróg wodnych na ciągach E30, E40 i E70. – Jeśli chodzi o to, co zostało zrobione do tej pory, to skupiliśmy się na likwidacji wąskich gardeł – mówiła prelegentka.

Przedstawicielka MGMiŻŚ wskazała, że problem ich występowania dotyczy przede wszystkim Odry. – To droga wodna, która od lat jest użytkowana – podkreśliła i porównała wykorzystanie tej rzeki z wykorzystaniem Wisły, która – choć historycznie była kanałem transportowym – dziś nie pełni tej roli na większą skalę. Monika Niemiec-Butryn oceniła, że jest to efekt różnego podejścia zaborców do eksploatacji transportowej rzek.

Więcej polskich rzek na liście TEN-T

Ambicją resortu ma być rozszerzanie listy odcinków dróg wodnych wpisanych do programu TEN-T (dziś figuruje tam tylko jeden około stukilometrowy odcinek od Szczecina do połączenia z drogami wodnymi Niemiec). Rząd chciałby, by za korytarze międzynarodowe uznano m.in. kolejne polskie fragmenty połączenia Morze Północne – Bałtyk. Monika Niemiec-Butryn zauważyła, że na mapie międzynarodowych dróg wodnych Europy bardzo gęstą sieć można zaobserwować w okolicach dużych portów zachodnich. – To wskazuje nam kierunek działań – mówiła. Najbliższa rewizja sieci TEN-T zaplanowana jest na rok 2023.

Podkreślała też, że resort współpracuje z Portem Szczecin-Świnoujście przy modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z połączeniem z projektowanym Kanałem Śląskim, istniejącym Kanałem Gliwickim i górną Wisłą. – Projektowane jest także połączenie Dunaj – Odra – Łaba – wskazywała. Dodała, że modernizacja Odry polegać ma głównie na budowie nowych stopni wodnych, a rozmowy z gminami na temat tego, gdzie mają one powstać, są prowadzone zarówno przez port, jak i przez MGMiŻŚ.

Za rok rozpoczną się prace nad ogólnym programem rozwoju

– Jeśli zaś chodzi o drogę rzeki Wisły, to Port Gdańsk zlecił studium wykonalności inwestycji. Miało ono powstać do końca tego roku, zapewne proces ten będzie nieco przedłużony – referowała prelegentka. Po zakończeniu prac studialnych dotyczących obu rzek resort ma rozpocząć prace nad programem rozwoju śródlądowych dróg wodnych.

#1 | mkrakowiak74 dnia 24.06.2019 16:32
jak się ma powyższy news do wypowiedzi pana Premiera...? Czyli "nie wie lewica co czyni prawica" ???

Gorko to czytać... ;(

https://www.porta...na-baltyku

a co z zatwierdzoną już przez RM "Strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce" ...???
#2 | budro2 dnia 24.06.2019 17:17
Sądzę że lobby TIRowo-PKPowskie pod rękę z zielonymi ostro działają!!! "Wróg naszego wroga jest naszym przyjacielem"
Panuje zmowa milczenia w sieci i eterze. Informacje jak w temacie pojawiają się tylko na forach żeglugowych. Mały wyjątek stanowi TVP3 , ale tylko lokalnie. Generalnie społeczeństwo ma tylko "zielone" pojęcie o planach min. Gróbarczyka. Jak widać Pan Premier również.
#3 | Seehund dnia 28.06.2019 16:48
Czy ten Kongres odbył się cztery lata temu? Na to wygląda, gdyż wtedy nie było jeszcze sukcesu w postaci wycinki drzew na Mierzei Wiślanej, którym można było się pochwalić.
#4 | budro2 dnia 01.07.2019 12:07
Właściwie został już rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę projektu stopnia wodnego Lubiąż. Będzie nim DHV (Hydroprojekt) Warszawa (projektant Malczyc !!!!!) + Energoprojekt Warszawa . Umowa nie jest jeszcze podpisana ale zapewne będzie.
Z przetargiem na Ścinawę Inwestor ma problem ponieważ przetarg został realnie ustawiony pod warszawkę ale najniższą cenę dało biuro projektowe PBW z Wrocławia, współpracujące z firmami i projektantami osiadłymi przy ODW i dorzeczu.
Ciekawostką jest potwierdzenie faktu że w interesach nie ma sentymentów ani obrażania się ponieważ rok temu DHV nie zostawił na Energoprojekcie suchej nitki za projekt zamknięć głównych budowli zrzutowej Racibórz (na złom poszły już wykonane setki ton konstrukcji stalowych!!!!!!). Jeżeli się doda błędy projektowe popełnione przez Energoprojekt w Nsie to ta firma już nie powinna istnieć. No ale jest z warszawki i ma referencje na elektrownie wodne co było niezbędne dla DHV aby wygrać przetarg na Lubiąż i być może Ścinawę. W WARSZAWCE WIEDZĄ WSZYSTKO NAJLEPIEJ I BĘDZIEMY MIELI MALCZYCE II i MOŻE MALCZYCE III. Nie wiem czy pocieszający jest fakt że tego nie dożyjemy.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL