Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w PolsceDrukuj

Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w PolsceMinisterstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ)zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało projekt strategii, której celem jest rozwój dróg wodnych w Polsce do 2020 roku z perspektywą do roku 2030.

– Przede wszystkim chodzi o dostosowanie tych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności – podkreśla minister Marek Gróbarczyk, szef resortu MGMiŻŚ.

Przypomina, iż w sieci dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu (określa je ONZ-etowska Konwencja AGN) ujęte są trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez terytorium Polski:

E-30, łączący Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmując na terenie Polski rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami;
E-40, łączący Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmując na terenie Polski rzekę Wisłę od Gdańska do Warszawy, rzekę Narew oraz rzekę Bug do Brześcia;
E-70, łączący Holandię z Rosją i Litwą, a na terenie Polski obejmujący Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej już prowadzi działania mające na celu przystąpienie Polski do Porozumienia AGN. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku.
Priorytety strategii:

Odrzańska Droga Wodna (E-30) – osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych.
Droga wodna rzeki Wisły – uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych.
Połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć – rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40.
Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

Szacunkowe koszty budowy i modernizacji wybranych polskich śródlądowych dróg wodnych w zakresie przystosowującym je do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym są zróżnicowane w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów i wynoszą: Odrzańskiej Drogi Wodnej, wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra-Dunaj – od 16,5 do 22,6 mld zł; Środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska – ok. 31,5mld zł; Kanału Śląskiego – ok. 11,0 mld zł; Drogi wodnej Warszawa-Brześć – od 8,1 do 25,5 mld zł.

Zainwestowane w drogę wodną środki służyć będą nie tylko żegludze, ale także innym ważnym funkcjom gospodarczym – podkreśla Jerzy Materna, wiceminister MGMiŻŚ – Chodzi o funkcje przeciwpowodziowe, przemysłowe, komunalne, rolnicze i leśne, wykorzystanie stopnia wodnego jako przeprawy drogowej czy też energii przepływającej wody do produkcji energii elektrycznej. Dodajmy funkcje sportowo-rekreacyjnej, społeczne.

Odrzańska Droga Wodna dzięki odpowiednim inwestycjom napędzi gospodarkę, ożywi rzekę i pomoże samorządom w dalszym rozwoju - mówi wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak. Atrakcyjność gospodarcza Odry jest bezdyskusyjna – walory przyrodnicze to jedno, zróżnicowanie i nieograniczone możliwości dla regionu to drugie – dodaje wojewoda dolnośląski.

Wraz z poprawą parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych, wzrośnie znaczenie i udział żeglugi śródlądowej w rynku usług transportowych.

Według szacunków ekspertów do roku 2020 przewozy te wzrosną do 20 mln ton na Odrzańskiej Drodze Wodnej. W perspektywie długoterminowej szacuje się wzrost przewozów na drodze wodnej E-30 do 25 mln ton.

Według ekspertów już po pierwszym etapie modernizacji regulacyjnej Dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków żeglugą śródlądową mogą wynosić ok. 7,8 mln ton, w relacji z portami morskimi.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ




"Szacunkowe koszty budowy i modernizacji wybranych polskich śródlądowych dróg wodnych w zakresie przystosowującym je do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym są zróżnicowane w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów i wynoszą:

Odrzańskiej Drogi Wodnej, wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra-Dunaj – od 16,5 do 22,6 mld zł;
Środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska – ok. 31,5 mld zł;
Kanału Śląskiego – ok. 11,0 mld zł;
Drogi wodnej Warszawa-Brześć – od 8,1 do 25,5 mld zł."

Jeśli umiem czytać - nie wspomina się tu o połączeniu Wisły i Odry MDW E-70. Cały czas przygotowywane są warianty dla obecnej drogi Kanałem Bydgoskim i Notecią, lateralnie. W epoce rozbiorów była to droga wodna między Berlinem a Gdańskiem i Królewcem - nie uwzględniająca Warszawy, będącej w innym już zaborze...

Dla mnie jest to dziś droga wodna o strategicznym znaczeniu - lecz dla turystyki. I chyba gminy nadnoteckie całkiem są zadowolone z takiej szansy na rozwój. Nie zaś na kanał lateralny, odbierający wodę i prowadzący ruch towarowy daleko od obecnych miast, ew. portów...

Zapraszam do dyskusji o innych wariantach. Gdy w raporcie Ecorysu czytałem o możliwości połączenia Wisły z Gopłem, i dalej, Wartą i/lub Notecią do Odry, potraktowałem to jako rzecz nierealną. Dokształciłem się od tego czasu. Przed budową Kanału Bydgoskiego przez kilka wieków było połączenie Wisły i Odry Kanałem Piastowskim. Tak - o niewielkiej i zmiennej w kolejnych wiekach przepustowości, nieporównywalnej do dzisiejszych potrzeb.

Ten kanał zwany jest też Bachorze (na zdjęciu - fot. A. L. Janowski) - dziś nieco więcej niż rów melioracyjny, na upartego szlak kajakowy. Jego średni przepływ przy ujściu do Zgłowiączki wynosi zaledwie 0,15 m3/s. Od Gopła do ujścia rzeki Zgłowiączki poniżej Włocławka tylko 46,4 km. Kanał Bydgoski to ok. 25 km.

Ale już serio rozważane połączenie Wisły z Brześciem nad Bugiem to sporo ponad sto kilometrów... Rozważmy początek kanału nie poniżej Włocławka, lecz powyżej zapory. Zbiornik zapewniałby stabilne zaopatrzenie w wodę. Od Gopła mamy całkiem niezły stan dróg wodnych zarówno do Noteci Górnej jak i do Konina nad Wartą. Oczywiście "niezły" na wczoraj, a nie na jutro...

Niezależnie od tego, który wariant będzie wybrany, ja nie dożyję żeglugi nim. Przecież obecnie nie wiek XIX czy początki wieku XX, gdy na polskich ziemiach kanały budowano w kilka-kilkanaście lat...Jak E-70 poprowadzić?Już 15 lat minęło od wystawy w Brukseli, w Europejskim Parlamencie, o wirtualnej podróży z irlandzkiego Limeric przez Francję, Benelux, Niemcy, Polskę od Kostrzyna do Bydgoszczy i z Bydgoszczy przez Warszawę do Brześcia. I dalej, Prypecią, Dnieprem, nad Morze Czarne, przez Kijów.Ponieważ robiącemu wystawę (i kolejny przewodnik European Waterways) Davidowi David Edwardds-May konsultowałem opis polskich odcinków, potem dostawałem maile z pytaniami, gdzie kupić bilety na rejs z Berlina do Kijowa, albo o wykaz śluz i przystani między Warszawą a Chersoniem....

Mirosław Czerny
#1 | ango dnia 03.06.2019 22:24
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej już prowadzi działania mające na celu przystąpienie Polski do Porozumienia AGN. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku.

- to z publikacji dokumentu MGMiŻŚ (opublikowanej 25.01.2018 : https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/konferencja-prasowa-strategia-rozwoju-srodladowych-drog-wodnych-w-polsce) - czy RP nie ratyfikowała zatem jeszcze tej konwencji ? Ale wyjaśnienie tego jest także na stronie MGMiŻŚ (https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/prezydent-podpisal-ustawe-o-ratyfikacji-konwencji-agn z dn. 24.01.2018) - po co zatem zamieszczać w "Aktualnościach" dane sprzed blisko 1,5 roku - po upływie tego czasu, one chyba już tak aktualne nie są ... a kto zainteresowany, znajdzie co trzeba w necie ...
#2 | Apis dnia 05.06.2019 06:58
Treścią główną jest wypowiedź Mirka Czernego, która się do tego dokumentu odnosi. Mogłem zamiast przytaczania całości informacji Ministerstwa dać link do niej, ale chyba lepiej było przypomnieć ją w całości PRZED wypowiedzią Mirka.

Ponadto chciałbym też przypomnieć, że zgodnie z tą informacją w roku 2020 na Odrze miało się przewozić 20 mln ton:

Według szacunków ekspertów do roku 2020 przewozy te wzrosną do 20 mln ton na Odrzańskiej Drodze Wodnej. W perspektywie długoterminowej szacuje się wzrost przewozów na drodze wodnej E-30 do 25 mln ton.

Mamy rok 2019 i na Odrze nie przewozi się nawet 20 tys ton... Zawieszono przewozy węgla z Gliwic do Wrocławia, które generowały ok. 200 tys ton.

Nadal nie podjęto działań w sprawie nowelizacji ustawy o Funduszu Promocji Żeglugi Śródlądowej.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL