Hydepark

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Seehund
09.11.2019

mkrakowiak74
03.10.2019
ZARZĄDZENIE NR 1/2019 DYREKTORA U Ż Ś WE WROCŁAWIU http://edziennik.m
alopolska.uw.gov.p
l/WDU_K/2019/6873/
akt.pdf

mkrakowiak74
01.10.2019
Pracownicy Centrum Operacyjnego w Poznaniu stworzyli graficzną prezentację aktualnych warunków żeglugowych. http://www.poznan.
rzgw.gov.pl/szlaki
-zeglowne/aktualne
-warunki-zeglugowe

Ziomal
27.09.2019

mkrakowiak74
24.09.2019

Słowo staje się ciałem czyli odrzański kontenerowiecDrukuj

Słowo staje się ciałem czyli odrzański kontenerowiecJeszcze w zeszłym roku, gdy w kręgach biznesu żeglugowego zaczęto mówić o rozpoczęciu prac nad realizacją projektu budowy "studyjnego" statku rzecznego do przewozu kontenerów z przeznaczeniem na rzekę Odrę - uśmiechałem się pod wąsem, a w rozmowach pomiędzy ludźmi z branży słyszało się komentarze o "bujaniu w obłokach" i o tym, że to projekt nie do zrealizowania.

A jednak wczoraj, będąc w Kędzierzynie Koźlu u prezesa Stoczni Damen w zupełnie innej sprawie - tradycyjnie już, tak jak to bywało za czasów prezesa Janusza - zaprezentowano mi prace, które aktualnie stocznia wykonuje. Na nabrzeżu "Stoczni Koźle Sp. z o.o." zobaczyłem coś, na widok czego stanąłem jak wryty z niedowierzaniem w oczach. Otóż stał przede mną ów "mityczny" kadłub kontenerowca - w znacznym stopniu zaawansowania budowy.





W tym momencie dotarło do mnie, że po 29 latach od wybudowania ostatnich jednostek na Odrę (pomijając pasażerki "Zefira" i "Lagunę") czyli pchaczy Karibu 01 i Reniferów 01 i 02 - w końcu tworzy się coś nowego, coś przemyślanego i przeznaczonego dla przyszłościowej struktury przewozu towarów transportem wodnym śródlądowym. Ale dość peanów na cześć projektu - czas na nieco konkretów.

Kontenerowiec to efekt prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez Stocznię Koźle Sp. z o.o. w ramach projektu pn.: „Badania przemysłowe i prace rozwojowe dotyczące opracowania technologii budowy kontenerowca z innowacyjnym systemem balastowania i napędem LNG w firmie Stocznia Koźle Sp. z o.o.” Nr: RPOP.01.01.00-16-0060/16, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020; Oś priorytetowa 01 Innowacje w Gospodarce, Działanie 1.1 Innowacje w przedsiębiorstwach.

W ramach tego projektu firma Navishipproject, opracowała założenia do projektu technicznego budowy prototypu w skali półtechnicznej nowej generacji kontenerowca oraz dokumentacji technicznej technologii obliczeń, projektowania i budowy w przyszłości kontenerowca na 4 rejon drogi wodnej z innowacyjnym systemem balastowania, napędem LNG (skroplony gaz ziemny) oraz nowatorskim zastosowaniem przegubowego łączenia w zestaw typu KOMBI.

W konsekwencji realizacji projektu badawczo-rozwojowego, firma Navishipproject we współpracy z Wrocławskim Centrum Akademickim zrealizowała projekt w ramach programu Mozart na opracowanie projektu wzorniczego kontenerowca.

Sylwetka statku pomimo swego użytkowego przeznaczenia mnie (i myślę, że nie tylko mnie) swoim futurystycznym wzornictwem nieco szokuje - wizualizację możemy zobaczyć pod tym linkiem: http://www.wwdesign.eu/html/kontenerowiec.html

Ale co tam wzornictwo, szokować niewątpliwie będzie jego zaawansowane w znacznym stopniu wyposażenie techniczne. Dla zaostrzenia apetytu - kilka podstawowych danych tego obiektu:

  • długość 70 m (ze względu na parametry śluz na kanale Gliwickim)
  • szerokość 9,0 m
  • zanurzenie 1,60 m
  • silniki 2 x 300 KM typu dual fuel (https://pl.wikipedia.org/wiki/Gazodiesel) zupełnie nowatorskie zastosowanie na polskim śródlądziu.
  • ładowność 42 jednostki TEU

Pomieszczenia załogowe zaprojektowano dla trzech osób. Na dziobie przewidziano pomieszczenia badawcze dla czterech osób w kontenerach mieszkalnych. Po ich demontażu można uzyskać miejsce na dodatkowy ładunek 2 jednostek TEU.

Jednostka będzie opcjonalnie przystosowana do dziobowego połączenia z barką pchaną poprzez system umożliwiający wychylenie kursowe barki w zależności od potrzeby bezpiecznego pokonywania ostrych zakoli.

Innowacyjny będzie system automatycznego, szybkiego balastowania jednostki podczas przechodzenia pod mostami i innymi ograniczeniami prześwitu pod przeszkodami przewieszonymi nad drogą wodną.

No i najważniejsze: armatorem kontenerowca będzie STOCZNIA KOŹLE Sp. z o.o. Wypada więc na koniec życzyć dyrektorowi Rudolfowi Kowalczykowi i zarządowi stoczni dużo wytrwałości i pomyślnej realizacji budowy tak nowatorskiej i nowoczesnej jednostki pływającej dla żeglugi odrzańskiej.

Materiały źródłowe Stocznia Koźle Sp. z o.o.
Tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | koj dnia 09.05.2019 11:44
Panie Januszu mam nadzieję, że już za niedługo napisze Pan sprawozdanie z rejsu tą barką.
#2 | marek56 dnia 09.05.2019 12:20
Moi Drodzy ! Po prostu jestem w szoku, ale nie z powodu wyglądu jednostki Smile Statek wygląda jak... normalny, nowoczesny, rzeczny statek Smile Szokiem dla mnie jest, że wreszcie zaczyna się coś naprawdę dobrego dziać.
Panie Januszu, więcej takich wspaniałych newsów !
#3 | ango dnia 09.05.2019 19:02
Brawo Stocznia DAMEN w Koźlu ! A tak swoją drogą, to robi (projektuje) Navicentrum dla krajowej żeglugi śródlądowej ?
#4 | Apis dnia 10.05.2019 08:14
To nie stocznia DAMEN buduje kontenerowiec lecz 'Stocznia Koźle Sp. z o. o." (to nie jest to samo). Przecież w tekście jest to napisane. Podobnie jak to, że projekt opracowano nie w Navicentrum lecz w Navishipproject. Statek ma pływać na Odrze a armatorem jest "Stocznia Koźle Sp. z o. o." - co także napisano.
#5 | ango dnia 10.05.2019 21:42
Podobnie jak to, że projekt opracowano nie w Navicentrum lecz w Navishipproject
O.K. - to jest jasne, ale nadal istnieje (po różnych przekształceniach) wspomniane Navicentrum, które kiedyś było wiodąca firmą projektową taboru pływającego dla żegl. śródl., ale jakoś nie słychać o ich projektach i to mnie głównie interesowało - czy cokolwiek jeszcze projektują ? Kto z forumowiczów ma wiedzę na ten temat ?
http://navicentrum.pl/o-nas, https://pl.wikipedia.org/wiki/Navicentrum
#6 | Apis dnia 12.05.2019 09:06
Nieporozumienie wywołało to sformułowanie:
A tak swoją drogą, to robi (projektuje) Navicentrum dla krajowej żeglugi śródlądowej ?

Jeśli zamiast "to" miało być "co" - oto odpowiedź: Navicentrum również w ramach programu Mozart zaprojektowało katamaran pasażerski dla Wrocławia http://www.wwdesi...odra1.html
www.wwdesign.eu/images/foto/odra1.jpg
#7 | pingwin dnia 15.05.2019 16:58
Wizualnie bardzo fajny. W miejsce szatni powinni zainstalowac oddzielne lazienki dla zalogi. Pralnia i spizarnia w pomieszczeniu pomiedzy mesa i kabina kapitana. "Zaawansowane wyposazenie techniczne" to : 600 HP na przewidywany zestaw ok 120m.( u mnie jest 2x1000HP na 110m.) Nie widze strumieniowki ( u mnie 500 HP 360°) Zwykle stery ( u mnie system Z-Drive 2x 2 sruby 360°). Mam nadzieje, ze przewidzieli oczyszczalnie sciekow, bo o klimatyzacji centralnej zapomnieli ( jakies smieszne kaloryferki zauwazylem tylko)
Kontenerowce maja smigac po wodzie. Ten sie nieco poslimaczy Wink
#8 | baca_young dnia 16.05.2019 00:19
Miło,że dzieje się coś konkretnego.Jednak nie... żebym się czepiał ale Odra pretenduje do klasy IV a nawet Va więc zanurzenie 1,6m nie wróży temu projektowi dobrze na przyszłość (no chyba,że o czymś nie wiemy i ma zostać jak jest).Drugi szczegół to po co brnąć w silniki (aż )dual fuel? to przecież nie miejski autobus by się spinać w kierunku niskich emisji.Ten wariant jest zasadny tylko w przypadku tankowca LNG.
#9 | Apis dnia 16.05.2019 08:33
Studyjna (koncepcyjna) wersja statku służyć będzie do zdobywania doświadczeń. Zanim Odra będzie w IV czy V klasie - ten statek może "przetrzeć szlaki" - głównie w mentalności spedytorów, którzy wszystko pchają na samochody, bo to nie wymaga umysłowego wysiłku. Być może terminal w Gliwicach w końcu zainwestuje w suwnicę do załadunku statków, a wzdłuż Odry powstaną punkty przeładunkowe kontenerów a to mogłoby stać się wcześniej niż klasa międzynarodowa na ODW.

Moc jak na "kombi" za mała, choć z tym zanurzeniem nie ma co porównywać do mocy reńskich kontenerowców wożących 5 warstw pudełek. System dual fuel w sytuacji braku porządnych miejsc tankowania nawet zwykłego diesla też przedwczesny. Ster strumieniowy jest (widać kanały na zdjęciach z budowy), współczesne klimatyzatory przypominają nieco "kaloryferki" - mam takie na "Wratislavii", ale tu ich nie przewidziano co nie oznacza, że ich nie będzie.
#10 | marek56 dnia 16.05.2019 10:52
Panowie, nie wybrzydzajcie Wink Jak zauważył @Apis to wersja koncepcyjna. Prototyp. Eksploatacja i życie pokaże co należy poprawić, a co zbędne. Zresztą co ja Wam, znawcom rzeczy będę tłumaczył Smile. Cieszmy się, że wreszcie coś dobrego się dzieje.
Pozdrawiam Wszystkich.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [2 głosy]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL