Mazury: Jachty na tory?Drukuj

Mazury: Jachty na tory?Poseł PiS Jerzy Gosiewski chciałby włączyć linię kolejową do systemu żeglugowego krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Na razie na większości linii nie kursują nawet pociągi. Pomysł posła Gosiewskiego, przedstawiony w interpelacji poselskiej, jest, biorąc pod uwagę obecny stan linii, ekscentryczny. Poseł PiS widzi w nim pomysł na ożywienie regionu Wielkich Jezior Mazurskich.

– Wnoszę (…) aby w planie modernizacji tej linii uwzględnić możliwość jej wykorzystania do udrożnienia połączeń żeglownych na Mazurach. Wykorzystanie tej linii do zwiększenia połączeń żeglownych zwiększy szanse rozwojowe regionu Warmii i Mazur. (…) Jeziora, które na Mazurach są istotne, a których połączenie żeglowne byłoby wskazane, znajdują się tuż przy linii kolejowej lub co najwyżej w odległości kilkuset metrów od tej linii. Dlatego też istnieje możliwość wykorzystania wskazanej przeze mnie linii kolejowej jako głównej magistrali do transportu jednostek pływających pomiędzy rynnami.

Jachty na wagony

W dużym skrócie: poseł proponuje adaptację linii kolejowej w sposób umożliwiający transport jednostek pływających poprzez budowę bocznic, pochylni i stanowisk dokowania (rozładunek/załadunek) i niewielkie poszerzenie niektórych wiaduktów kolejowych. Koncepcja ta jest podobna nieco do tej, w jaki zorganizowano transport na Kanale Elbląskim, gdzie na części trasy działa wyciągarka na szynach, która przeprawia statki na różne poziomy. Poseł przedstawia nawet wstępny kosztorys, choć zwraca uwagę, że pochodzi z 2006 roku. Oprócz wykorzystania linii kolejowej 223 planuje on włączenie w kolej transportującą jachty np. Ełckiej Kolei Wąskotorowej. Na nabrzeżach szeregu jezior, np. Śniardw, Dadaj, czy ełckiego, powstać miałby system pochylni do transportu jachtów na wagony.

– Kluczowe znaczenie będzie tu miała sprawność systemu rozładowczo-załadunkowego. I tak przemieszczenie jednostki pływającej z Mikołajek do Mrągowa lub odwrotnie, łącznie z załadunkiem i rozładunkiem, nie powinno trwać dłużej niż 2 godziny (przyjęta średnia prędkość pociągu 35 km/h). Zbliżony czas można by przyjąć dla połączenia Ełku z Okartowem. Składy transportowe (platformy i wagon pasażerski) powinny oddawać charakter regionu – pisze poseł i proponuje, by linia kolejowa, przynajmniej na odcinku Mrągowo – Ełk, uzyskała status drogi wodnej. Znalazłaby się wtedy w gestii zarządu gospodarki wodnej. – Pozwoliłoby to utrzymywać trasę z funduszy centralnych – zauważa poseł Gosiewski, nie wykluczając jednak innych źródeł finansowania.

– Po ewentualnym zbudowaniu tego systemu do szlaku Wielkich Jezior Mazurskich przyłączonoby 50 nowych miejscowości zamieszkałych przez mniej więcej 130 tys. ludzi. Jednocześnie przybyłoby ok. 100 km nowych szlaków żeglownych. Obecnie w tej części Mazur dostępnych jest ok. 170 km szlaków żeglownych – czytamy w interpelacji.

Zła i dobra wiadomość z ministerstwa

Ministerstwo Infrastruktury na bardzo długi list posła odpowiedziało w „żołnierskich słowach”. – Kwestie związane z udrożnieniem dróg wodnych pozostają poza kompetencjami Ministra Infrastruktury – napisał podsekretarz stanu Andrzej Bittel, nie wdając się w dyskusję na temat sensowności inwestycji. Ale w odpowiedzi znalazł się cień nadziei na przywrócenie linii 223 statusu ważnej, szczególnie w sezonie turystycznym, linii którą do Mikołajek i Mrągowa dojeżdżaliby turyści.

Województwo warmińsko-mazurskie widzi szansę dla modernizacji linii do Mrągowa i Mikołajek, choć nie ma na to szans do 2023 roku.

– Wśród propozycji inwestycji rozważane są prace na linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz. Propozycję tę zgłosił samorząd województwa warmińsko-mazurskiego. Ostateczna lista projektów będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych, w tym możliwością finansowania ww. prac w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Obecnie nie jest znana kwota dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe w ramach kolejnej perspektywy finansowej. W związku z powyższym, analiza zaproponowanych w interpelacji rozwiązań będzie mogła nastąpić w przypadku podjęcia decyzji o realizacji ww. projektu – napisał Andrzej Bittel.

Rynek kolejowy
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL