Autonomiczne barki na drodze wodnej Odra-SzprewaDrukuj

Autonomiczne barki na drodze wodnej Odra-SzprewaNiemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) planuje utworzenie cyfrowego obszaru testowego dla autonomicznych statków żeglugi śródlądowej na drodze wodnej Odra-Szprewa. Partnerzy z przemysłu i rządu federalnego mają w tym pomagać.

Małe, zwrotne barki, które mogą komunikować się ze sobą, samodzielnie obliczać trasy, ładować i rozładowywać własne ładunki - wszystko bez kapitana - tak eksperci widzą przyszłość sieciowego ruchu towarowego na wodzie. Automatyzacja statku żeglugi śródlądowej jest sposobem na wzmocnienie wielkiego potencjału tego środka transportu - dotychczas niewykorzystanego.

Pole testowe będzie budowane od 2020 roku

Pierwszym krokiem Niemieckiego Centrum Kosmicznego (DLR) wraz z partnerami z przemysłu i rządu federalnego jest stworzenie cyfrowego pola testowego dla barek na szlaku wodnym Szprewa-Odra w Brandenburgii między portami Königs Wusterhausen i Eisenhüttenstadt. Budowa powinna rozpocząć się od 2020 roku.

- Mamy okazję przetestować poszczególne podstawowe technologie, które krok po kroku zautomatyzują statek żeglugi śródlądowej - mówi Ralf Ziebold z DLR Institute for Communications and Navigation w Neustrelitz.

Wraz ze swoim zespołem wniósł już istotny wkład w rozwój systemów pomocy dla statków żeglugi śródlądowej. Naukowcy pracują obecnie nad techniką, która pozwala statkowi automatycznie wejść i wyjść ze śluzy bez ingerencji kapitana.

Takie lub podobne technologie mogą być badane w przyszłości w drodze testów. W tym kontekście nawigacja z wykorzystaniem globalnych systemów nawigacji satelitarnej - takich jak Galileo - powinna odgrywać ważną rolę. W oparciu o zdobytą wiedzę całkowicie autonomiczne statki żeglugi śródlądowej będą w przyszłości poruszać się na polu testowym.

Zintegruj barkę z łańcuchami logistycznymi

Ponadto naukowcy chcą zbadać, gdzie można wykorzystać statki śródlądowe w określonych łańcuchach transportu towarowego. Do tej pory większość ładunków była przewożona ciężarówkami i jeśli część transportu towarowego będzie przenoszona do wodę, może to znacznie zmniejszyć ruch drogowy.

- Federalny plan infrastruktury transportowej stanowi, że transport towarowy statkami żeglugi śródlądowej powinien wzrosnąć o 23% do 2030 r. Aby to zrobić, musimy uczynić ten tryb transportu bardziej konkurencyjnym - mówi Ziebold.

Według Federalnego Urzędu Statystycznego w 2017 r. tylko 5% towarów przewożono barką. Transport po drogach wodnych może odciążyć zatłoczone drogi i autostrady od ruchu ciężarówek, emituje mniej zanieczyszczeń i prawie nie generuje hałasu.

Obecnie statek śródlądowy jest często wykorzystywany do transportu towarów masowych, takich jak węgiel lub ruda. W konsekwencji statki stały się w ostatnich latach dłuższe, szersze i cięższe.

- Ponieważ transport towarów masowych - na przykład ze względu na spadek udziału węgla - maleje, a liczba ładunków kontenerowych i ładunków ciężkich stale rośnie, statek żeglugi śródlądowej musi stać się bardziej wszechstronny - wyjaśnia Ziebold.

Naukowcy chcą zbadać, czy również inne rozwiązania są możliwe, takie jak mniejsze jednostki kontenerowe, które można niezależnie ładować i rozładowywać. Systemy pomocy cyfrowej mogłyby zdefiniować najbardziej efektywny energetycznie i zasobooszczędny styl jazdy oraz rozpoznać zagrożenia wypadkowe na wczesnym etapie.

Droga wodna Szprewa-Odra jako idealna lokalizacja testowa

Partnerzy zgadzają się, że droga wodna Szprewa-Odra jest „idealną lokalizacją dla pola testowego”. Ruch żeglugi śródlądowej jest tu niewielki, a tym samym małe jest ryzyko kolizji z transportem towarów niebezpiecznych. Ponadto region znajduje się w zlewni stolicy, a trasa ma ważną infrastrukturę, taką jak porty i śluzy.

Oprócz DLR w projekt zaangażowany jest również port Königs Wusterhausen, port Eisenhüttenstadt, Federalne Stowarzyszenie Publicznych Portów Śródlądowych (BÖB), Alberding i HPC Hamburg Port Consulting.



tłum. Andrzej Podgórski
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL