Partnerstwo dla rozwoju żeglugi śródlądowejDrukuj

Partnerstwo dla rozwoju żeglugi śródlądowejDobiega końca realizacja międzynarodowego projektu EMMA, którego efektem jest między innymi wspólne opracowanie przez samorząd województwa i władze Bydgoszczy Studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.

Urząd Marszałkowski przystępuje do udziału w kontynuacji tego przedsięwzięcia, w którym planuje organizację kolejnych rejsów promujących korzyści płynące z rozwoju żeglugi śródlądowej. Uczestniczy też w międzynarodowym projekcie dotyczącym rozwoju transportu kombinowanego, czyli wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu.

- Budowa platformy multimodalnej, dobrze skomunikowanej z siecią drogową i kolejową oraz śródlądowymi drogami wodnymi, będzie niezwykle ważnym impulsem rozwojowym dla gospodarki regionu. Nasze centralnie w kraju położone województwo jest najlepszą lokalizacją dla takiej inwestycji. To szansa rozwojowa, której nie możemy stracić – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Celem realizowanego od 2016 roku międzynarodowego projektu EMMA było zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. Warte 4,4 miliona euro przedsięwzięcie jest współfinansowane w ramach transnarodowego programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Realizuje je 21 partnerów z Finlandii, Szwecji, Niemiec, Litwy i Polski oraz 43 partnerów stowarzyszonych z 6 krajów. W Kujawsko-Pomorskie projekt realizowały wspólnie władze Bydgoszczy oraz samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, którego budżet wyniósł 363 tysiące euro przy poziomie dofinansowania 85 procent.

Efektem realizacji projektu w Kujawsko-Pomorskiem jest opracowanie studium lokalizacyjnego dla położonej na terenie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Studium wskazuje lokalizację platformy między 768 a 769 kilometrem lewego brzegu Wisły. Szacunkowa docelowa prognoza przeładowanych towarów to 2,9 miliona ton rocznie, a roczne przychody operacyjne projektu szacowane są na 15 milionów złotych w 2028 roku (23 mln zł w 2054 r.) przy kosztach eksploatacji i utrzymania projektu na poziomie 4,5 miliona złotych (6,8 mln zł w 2054 r.)

Częścią projektu EMMA był też współorganizowany przez samorząd województwa i miasto Bydgoszcz rejs promocyjno-badawczy, w ramach którego załadowana kontenerami barka pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy, odwiedzając po drodze między innymi Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń i Włocławek. Rejs miał pokazać, że Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym, którym popłyną towary z przeładowanych portów trójmiejskich (więcej).

Inne efekty realizacji projektu EMMA to między innymi identyfikacja „wąskich gardeł” na śródlądowych drogach wodnych, opracowanie dokumentu charakteryzującego towarowe jednostki pływające po polskich rzekach i kanałach, udział w przygotowaniu Planu Poprawy Konkurencyjności, czyli diagnozy stanu żeglugi śródlądowej w obrębie Bałtyku, a także identyfikacja przedsiębiorstw zainteresowanych korzystaniem z transportu wodnego i analiza potencjału nowych usług żeglugowych. Podjęto też prace dotyczące sporządzenia studium przebiegu drogi wodnej E70 na odcinku Odra-Wisła, a przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy powstało Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych.

Projekt EMMA jest w ostatniej fazie realizacji. Samorząd województwa planuje udział w jego kontynuacji w postaci EMMA Extension, którego celem jest wdrożenie wypracowanych dotychczas rozwiązań. Budżet województwa kujawsko-pomorskiego to 114 tysięcy euro przy poziomie dofinansowania z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 85 procent. Trwa procedura oceny wniosku o dofinansowanie projektu. Decyzji możemy spodziewać się w kwietniu.

Działania w ramach EMMA Extension mają dotyczyć między innymi organizacji kolejnych - co najmniej dwóch - rejsów promocyjnych na odcinkach dróg wodnych E40 i E70. Tym razem będą to rejsy publiczno-komercyjne, co oznacza, że Wisłą, Notecią i Kanałem Bydgoskim popłyną barki wyładowane towarami. Chodzi też o kolejne działania promocyjne i lobbingowe na rzecz lokalizacji w Kujawsko-Pomorskiem platformy multimodalnej.

Rozszerzeniem dotychczasowej współpracy w ramach projektu EMMA jest udział samorządu województwa w realizowanym od stycznia międzynarodowym projekcie COMBINE, koncentrującym się przede wszystkim na rozwoju usług transportu kombinowanego, czyli wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu. W wartym 3,5 miliona euro i finansowanym z programu Interreg przedsięwzięciu uczestniczy 14 partnerów z 8 krajów. W ramach projektu samorząd województwa przygotuje kolejne opracowania dotyczące platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski. Chodzi przede wszystkim o włączenie planowanego portu multimodalnego w system krajowej i międzynarodowej dystrybucji towarów oraz koncepcję tzw. ostatniej mili, czyli dystrybucji towarów z i do platformy w jej bezpośrednim sąsiedztwie.

O rozwoju żeglugi śródlądowej będzie mowa podczas skierowanej do środowisk biznesowych konferencji „Użeglowienie rzek szansą dla przemysłu”. Dwudniowe spotkanie rozpocznie się jutro (20 lutego) w Hotelu Słoneczny Młyn w Bydgoszczy. W drugim dniu (21 lutego) zaplanowano wizytę studyjną w terminalu kontenerowym w Gdańsku.

Projekty dla rozwoju żeglugi śródlądowej w liczbach:

• 21 partnerów z Finlandii, Szwecji, Niemiec, Litwy i Polski oraz 43 partnerów stowarzyszonych z 6 krajów uczestniczy w projekcie EMMA, którego realizacja właśnie dobiega końca,
• 2,9 miliona ton przeładowywanych towarów rocznie to szacunkowa docelowa prognoza dla platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski, wskazywana w studium lokalizacyjnym opracowanym w ramach projektu EMMA,
• 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy pokonała załadowana kontenerami barka w ramach rejsu promującego żeglugę śródlądową,
• Co najmniej 2 rejsy towarowe zaplanowano w ramach kontynuacji projektu EMMA.

rel (Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL