Stopień wodny Děčín na Łabie - jak nasze MalczyceDrukuj

Stopień wodny Děčín na Łabie - jak nasze MalczyceMinisterstwo Transportu Republiki Czeskiej nadal promuje budowę śluzy i jazu w pobliżu Děčína, co zdaniem Urzędu ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju krajowego transportu wodnego. Budowa stopnia jest częścią nowej koncepcji transportu wodnego do roku 2023, która zostanie omówiona przez rząd w poniedziałek. Ministerstwo naciska na jego budowę pomimo opinii o negatywnych skutkach ekologicznych projektu na otaczający krajobraz.

Według Ministerstwa Transportu, w przypadku jazu Děčín, przeważa interes publiczny w przezwyciężaniu wszelkich ingerencji w otaczający krajobraz. Ekolodzy zwracają uwagę, że budowa byłaby nielegalna, a Czechy byłyby narażone na sankcje ze strony UE. Według Ministerstwa Transportu stopień piętrzący jest niezbędny dla przyszłości krajowego transportu wodnego. Powinno to znacznie poprawić żeglowność Łaby na odcinku, który jest przez znaczną częścią roku zamknięty dla statków. O jego budowę od wielu lat wnioskują armatorzy a realizację utrudniają ciągnące się także wiele lat problemy, związane z oceną jej wpływu na środowisko.

Rząd rok temu uzależnił budowę stopnia od ustalenia kompensacji ze ewentualne szkody w przyrodzie. Zadecydować o tym miała Administracja Parku Narodowego České Švýcarsko. W raporcie stwierdzono, że negatywne skutki budowy stopnia na krajobraz nie mogą być wystarczająco zrekompensowane w Republice Czeskiej. Państwo próbuje zatem negocjować z Komisją Europejską możliwość zrekompensowania negatywnych skutków budowy na krajobraz za granicą; Republika Czeska zainwestowałaby więc w ekologię za granicą. Odpowiedzi czy takie rozwiązanie jest możliwe władze państwowe od Komisji nie otrzymały.

Ekolodzy krytykują stanowisko Ministerstwa Transportu gdyż według nich koncepcja ta jest niezgodna z prawem i narusza przepisy krajowe i europejskie. Według organizacji ekologicznej "Arnika" Komisja Europejska nałożyłaby na Czechy wysokie kary lub wycofała część pieniędzy z europejskich dotacji.

- Jeśli rząd narusza swoje własne prawo oznacza to, że jest ono ważne tylko dla kogoś, komu to odpowiada. Oczywiste jest, że dla rządu nie jest ważna ochrona przyrody ani interes gospodarczy. Inwestując w budowę zapory Děčín za pięć miliardów koron zniszczy się cenne walory przyrodnicze za cenę całkowicie wątpliwego zwrotu - powiedział Jiří Káňa z Arniki.

Koncepcja przewiduje między innymi budowę stopnia w Přelouče oraz modernizację innych budowli wodnych w kraju. Celem jest przede wszystkim zwiększenie transportu ładunków na śródlądowych drogach wodnych. W 2017 roku armatorzy przewieźli 1.567.700 ton ładunków, czyli (średniorocznie) o około 210 tysięcy ton mniej. Spadek postępował w ubiegłym roku.

Stopień wodny pod Děčínem jak i ten projektowany w Přelouče jest na liście obiektów objętych nowelizacją ustawy, mającej przyspieszyć budowę transportowej i innej infrastruktury.

E15.cz
tłum. Andrzej Podgórski
#1 | koj dnia 05.02.2019 11:08
A może tą wiadomość należałoby napisać tak:
budowa i późniejsza eksploatacja stopnia wodnego pod Děčínem nie leży w interesie gospodarczym Niemiec, dlatego tzw. ekolodzy tj. funkcjonariusze służb (tajnych i jawnych) będą prowadzić (ciekawe jakie są źródła ich finansowania) szerokie działania przeciw tej inwestycji.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL