RIS obejmie więcej OdryDrukuj

RIS obejmie więcej Odry– Pełne wdrożenie Systemu Informacji Rzecznej (RIS) Dolnej Odry to kolejny etap modernizacji dróg wodnych w Polsce – mówi Piotr Durajczyk, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. – To moment, kiedy żegluga śródlądowa jest włączana do multimedialnych łańcuchów transportowych – dodaje.

W ubiegłym tygodniu Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie otrzymał 17 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na projekt związany z pełnym wdrożeniem RIS dolnej Odry.

Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania wykorzystywany do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych, dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania.

– To system, który łączy użytkowników dróg wodnych, administrację, armatorów, spedytorów i użytkowników usług transportowych – mówi szef Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, podkreślając, że obejmuje on m.in. nowoczesne sposoby komunikacji z wykorzystaniem np. elektronicznych map nawigacyjnych, czy też system monitoringu drogi wodnej.

– System ten sprawi, że żegluga śródlądowa w Polsce będzie jeszcze bezpieczniejszą formą transportu, będzie bardziej przewidywalna i bardziej efektywna kosztowo – mówi Piotr Durajczyk.

Jego zdaniem to nieodłączny element inwestycji infrastrukturalnych na drogach wodnych, który czyni żeglugę śródlądową bardziej konkurencyjną.

– Żegluga śródlądowa jest nowoczesną formą transportu, która oprócz transportu drogowego i kolejowego może być alternatywnym sposobem transportu ładunków, prowadząc tym samym do zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki.

Dofinansowany projekt ma kosztować w sumie 32 mln zł. Jego celem jest rozszerzenie obszaru objętego RIS na Odrze oraz poprawa jakości funkcjonowania na tych jej fragmentach, na których system już funkcjonuje. Obecnie systemem RIS jest objęta Odra od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, gdzie Odra łączy się z Kanałem Schwedt.

Wskutek inwestycji system rozszerzy się również na teren rzeczny Odry od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia Warty.

Po realizacji projektu RIS będzie funkcjonował na blisko 243 km, na których zostaną zainstalowane czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF.

rynekinfrastruktury.pl
foto: Janusz Fąfara
#1 | Korsarz123 dnia 01.08.2018 17:43
Po co tyle kasy na kamerki i inne wynalazki a wejścia do Bielinka tyle lat nie potrafią pogłębić
#2 | pirydion dnia 05.08.2018 07:41
jedziesz po piasek po piasku jeżdzisz
#3 | Odra dnia 17.08.2018 09:48
Witam wszystkich, zgadzam się z pierwszym głosem. Najpierw poprawa warunków nawigacyjnych na drodze wodnej, pierwsze środki wydane na naprawę kilku odciętych ostróg na odcinku Nadzoru Wodnego Gozdowice (chociażby)....i włączenie funkcji alimentacyjnej na istniejących zbiornikach przy ODW. To poprawi warunki pływania a potem kamery obserwujące ruch jednostek.pozdrawiam
#4 | Korsarz123 dnia 25.08.2018 19:23
Kogo te kamery,radary obserwatorzy na teleekranach będą obserwować jak nikt nie będzie uprawiał żeglugi.Bo decydenci zamiast pogłębiać odcinki Odry wolą obserwować czy coś po niej pływa .Ornitologów więcej nie potrzeba .pozdrawiam

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet