A więc tylko dolna Odra...Drukuj

A więc tylko  dolna Odra... Włączenie odcinka śródlądowej drogi wodnej Szczecin - Berlin do korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, otwiera możliwości ubiegania się o środki z CEF (Łącząc Europę) na modernizację infrastruktury hydrotechnicznej jeszcze w ramach bieżącej perspektywy finansowej - poinformowało we wtorek Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Jak informuje resort chodzi o odcinek Odry w okolicach Szczecina, który był wprawdzie elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej - PAP), jednak nie został włączony do żadnego z tzw. +korytarzy bazowych", co stanowiło formalną barierę dla starania się o środki finansowe na rozwój sieci TEN-T.

Ministerstwo poinformowało, że uwzględnienie fragmentu Odrzańskiej Drogi Wodnej w korytarzu Morze Północne - Bałtyk jest efektem wspólnego polsko-niemieckiego wniosku i dialogu z Komisją Europejską. MGMiŻŚ liczy, że to kolejny krok prowadzący do uwzględnienia całej Odrzańskiej Drogi Wodnej w korytarzach TEN-T.

MGMiŻŚ przypomina, że na początku czerwca Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia regulującego działanie instrumentu CEF. W Załączniku pierwszym do rozporządzenia, w korytarzu sieci bazowej TEN-T "Morze Północne-Bałtyk", wpisane zostało połączenie wodne śródlądowe Świnoujście/Szczecin – Berlin.

#1 | koj dnia 20.06.2018 15:02
Wychodzi na to, że międzynarodowe instytucje finansowe zgodziły się na to co na mapce. Ciekawy jestem gdzie zostaną wyznaczone porty, bo przecież wiemy, że zgodnie z definicją "PORT - jest to miejsce kumulacji kapitału i władzy".
#2 | kolo dnia 21.06.2018 21:50
Koniec szumnych zapowiedzi ministerstwa o włączenie Odry do sieci TEN-T do roku 2023. Zamiast Odry włączamy do sieci TEN-T Kanał Morze Błtyckie-Berlin.
Stanisław i Andrzej (lodołamacze) nie tylko dumnie pływają po Odrze ale także Stanisław Gawłowski i Andrzej Kreft triumfują i mają kolejny pomnik w postaci realizacji zapisów umowy Polsko-Niemieckiej o Odrze granicznej.
Jeszcze kilka miesięcy temu mówiło się, że umowa jest do renegocjacji. Teraz jej zapisy będą realizowane. Oczywiście nie dość, że koniec marzeń o Odrze w sieci TEN-T to umowa nie jest korzystna dla nas i traktuje nas podobnie jak Nord Stream żeglugę morską.

Treść umowy
http://prawo.sejm...151273.pdf

W rzeczonej umowie w zapisach art. 9 i 10 zobowiązujemy się do wykopania dla połączenia Morze Bałtyckie-Schwedt (po Polskiej stronie) kanału dla statków rzeczno-morskich. W ten sposób Niemcy uzyskają:
1. bardzo dobre nawigacyjnie z co za tym idzie rentowne połączenie Berlin-Morze Bałtyckie
2. port w Schwedt będzie mógł przyjmować statki morskie i zostanie drugim po Rostoku niemieckim portem Bałtyckim
3. a zgodnie z obecnym porozumieniem inwestycja ta będzie dotowana (środki bezzwrotne) w dużej mierze (ok 50%) przez UE

My (Polska) w zamian za to uzyskamy:
1. do roku 2028 na Odrze osiągniemy na Odrze graniczne, na której poza Kostrzynem nie mamy żadnego portu, mało rentowną głębokość 1,8 m (art 6 umowy)
2. poprawa głębokości wyłącznie na Odrze granicznej nie ma znaczenia dla gospodarki naszego kraju gdyż nie łączy Polskiego przemysłu na Śląsku z portami morskim Odry Szczecin-Świnoujście.
3. Wszelkie działania na rzece, podobnie jak Malczyce, będziemy musieli finansować sami oraz z oprocentowanych pożyczek np. Banku Światowego
4. w związku z rozwojem portu morskiego w Schwedt istnienie duża szansa na marginalizację Polskich portów morskich Szczecin-Świnoujście

Wychodzi na to, że zamiast renegocjować niekorzystną dla nas umowę Polsko-Niemiecką o Odrze granicznej będziemy wspierać Niemców by mogli uzyskać dotacje dla swojego połączenia Morze Bałtyckie-Berlin.

Pójście na takie ustępstwa (wspieranie wpisania kanału Morze Bałtyckie-Berlin) do sieci TEN=T wytrąca na z rąk jedyny argument. Przebiegające częściowo przez Polskę połączenia Morze Bałtyckie-Berlin i jego ew. blokowanie jest naszym jedynym atutem dla negocjacji umowy Polsko-Niemieckiej dotyczące całej Odry do klasy IV.

Czegoś tu nie rozumiem. Czy nastąpiła zmiana polityki ministerstwa czy ministra ktoś wprowadza w maliny?
#3 | eka dnia 21.06.2018 23:11
Z komunikatu ministerstwa:
"MGMiŻŚ liczy, że jest to kolejny krok prowadzący do uwzględnienia całej Odrzańskiej Drogi Wodnej w korytarzach TEN-T".
https://www.gov.p...dze-wodnej
#4 | Odra dnia 18.08.2018 21:40
Obawiam się, że to sugestia lobby szczecińskiego, przywołuję cytat z artykułu, który 08.03.2016r na łamach mediów przedstawił swoje cele : Tymczasem prezesi spółek portowych założyli stowarzyszenie "Odrą w Świat". Wśród założycieli organizacji są m.in. przedstawiciele biznesu, nauki i administracji wodnej. Będą walczyć o pogłębienie rzeki, tak aby uzyskała III klasę żeglowności.
#5 | Maciek1 dnia 26.08.2018 23:23
Zaintrygowany artykułem i komentarzami przejrzałem co wiadomo o tym kanale. Znalazłem, że był budowany juz przed IWS, bo chyba prowadzenie drogi Odrą było trudniejsze. Chyba Niemcy nam nie robia jakoś specjalnie na złość. I gdyby nie było środków na pogłebiebie Odry Granicznej, to moze bez żadnych strat żegluga mogłaby sie odbywac kanałem. Moze waznejsze byłoby udrożnić inne odcinki Odry. Tu pod pretekstem lodołamania pogłebia sie jednak Odrę. A na odcinkiu Schwedt- Szczecin nie ma żadnych portów, wiec przeładunki i tak beda w Szczecinie(?). Chyba porozumienie jest jednak dla nas korzystne?
#6 | Maciek1 dnia 26.08.2018 23:25
Co więcej droga E 30 wyraźnie biegnie Odrą, a nie kanałem, wiec chyba jednak bedzie możliwe jej udrożnienie, a połaczenie z Hawela i dalej... jest dla nas korzystne.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL