Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Kanał przez Mierzeję powstanie w Nowym ŚwiecieDrukuj

Kanał przez Mierzeję powstanie w Nowym ŚwiecieMinister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedział w Elblągu, że na ostateczną lokalizację tej inwestycji wybrano... Nowy Świat, znajdujący się w gminie Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, w powiecie nowodworskim. Gróbarczyk dodał, że liczy na rozpoczęcie budowy już w przyszłym roku, w jego drugiej połowie. Prace miałyby się rozpocząć od budowy mostów zwodzonych, które będą przebiegać nad kanałem, w ciągu wojewódzkiej trasy nr 501, prowadzącej przez Mierzeję Wiślaną. To jedyna trasa wiodąca do nadmorskich miejscowości turystycznych mierzei, m.in. Krynicy Morskiej, mająca kluczowe znaczenie dla gospodarki regionu. Dlatego minister Gróbarczyk podkreśla, że inwestycja zostanie zaplanowana tak, by jak najmniej zakłócać ruch.

Nowy Świat to jedno z najwęższych miejsc polskiej części Mierzei Wiślanej (ok. 1,5 km), więc planiści niemal automatycznie brali je pod uwagę jako lokalizację kanału. To okolica bez siedzib ludzkich (jedynie przedwojenne mapy wskazują, że była tam niegdyś wieś rybacka). Ponadto, jak podkreślał Marek Gróbarczyk, który gościł na sesji elbląskich radnych, Nowy Świat jest miejscem korzystnym dla budowy, ponieważ nie ma tu ograniczeń ekologicznych. Takie ograniczenia w postaci cennych przyrodniczo gatunków roślin i zwierząt pojawiłyby się w przypadku lokalizacji Skowronki, która pierwotnie brana była pod uwagę przez projektantów na lokalizację kanału (cała Mierzeja Wiślana jest objęta unijnym programem ochrony przyrodniczej Natura 2000).

Właśnie z uwagi na tzw. kompensacje przyrodnicze lokalizacja kanału została w planach już w 2013 r. zmieniona ze Skowronków na Nowy Świat. Nowe badania, zlecone już przez utworzone przez rząd w 2015 r. Ministerstwo GMiŻŚ, potwierdziły ten wybór.

Dzięki kanałowi przez mierzeję Polska ma zyskać drogę żeglugową z Bałtyku na Zalew Wiślany. Przekop ma mieć znaczenie obronne, ma też zapewnić rozwój polskich portów nad zalewem (Elbląga, Tolkmicka) oraz turystyki jachtowej. Budowie sprzeciwiają się m.in. mieszkańcy Krynicy Morskiej. Obawiają się oni m.in. zagrożeń dla środowiska, na którego atrakcyjności oparta jest turystyka. Tagi: Krynica Morska Nowy Świat przekop mierzei

źródło: www.dziennikbaltycki.pl
#1 | Black Hawk dnia 25.10.2017 16:22
Koszty przekopu Mierzei wyniosą 880 mln zł. To 2x mniej niż opłaty za niewykorzystany kredyt MFW zaciągnięty przez ekipę Tuska. Publiczne pieniądze mogą być wydawane zarówno na coś konkretnego, albo w zupełną próżnie. Najlepszym przykładem tego drugiego było podpisanie przez rząd PO (razem z Meksykiem i Kolumbią - nikt inny na to się nie zdecydował) umowy o linię kredytową w MFW. Z linii tej nasz kraj nigdy nie skorzystał, a mimo to musieliśmy płacić za nią olbrzymie opłaty. W efekcie przepadło co najmniej 1,4-1,6 mld zł, za które nie uzyskaliśmy nic w zamian. Za te pieniądze można by zbudować nowy kanał przez Mierzeję Wiślaną i pokryć koszty jego funkcjonowania na 50 lat do przodu.

Przypomnijmy - rok temu Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie projektu przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja ma kosztować ok. 880 milionów złotych. Obejmuje budowę kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym m.in. śluzy z konstrukcją zamknięć, portu postojowego od strony Zalewu, nowych połączeń drogowych, dwóch mostów. Dodatkowo zmodernizowane ma być wejście do portu w Elblągu. W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło dokładną lokalizację przekopu (miejscowość Nowy Świat).

W dyskursie publicznym funkcjonują różne opinie na temat projektu przekopu Mierzei. Jedno jest jednak pewne - kwota 880 mln zł nie zostanie wyrzucona w próżnie. Powstanie nowa droga wodna, która w istotny sposób wpłynie na funkcjonowanie portu w Elblągu. Będą mogły tam wpływać statki do 4 metrów zanurzenia, 100 metrów długości i 20 metrów szerokości. Obecnie do Elbląga mogą wpływać statki dwukrotnie mniejsze. Powyższe będzie miało znaczenie na ilość przeładunków w elbląskim porcie. W tej chwili to zaledwie 300 tys. ton w ciągu roku, jednak po wybudowaniu przekopu terminal ten mógłby przeładowywać nawet 3,5 mln ton towarów rocznie.

Budowa nowego kanału przez Mierzeję Wiślaną, pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu oraz sama jego rozbudowa będą realną konsekwencją wydania 880 mln zł. Za te pieniądze powstanie konkretna infrastruktura, która będzie mogła wpłynąć na rozwój gospodarczy Elbląga oraz całego regionu.

Publiczne pieniądze można też wydawać w zupełnie inny sposób. Przykładem jest tutaj słynna już umowa między polskim rządem, a Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) na specjalną linię kredytową. Zgodnie z treścią tej umowy międzynarodowi bankierzy zobowiązali się, że udzielą nam wielomiliardowej pożyczki, gdy tylko o to poprosimy. Za to zobowiązanie do udzielenia pożyczki mieliśmy płacić po kilkaset milionów złotych rocznie.

W ten sposób przez 9 lat (umowa zaczęła funkcjonować w 2009 roku) na poczet opłat za utrzymywanie tej linii kredytowej (a w istocie na podtrzymywanie zobowiązania międzynarodowych bankierów, że w razie czego udzielą nam odpowiednio wysokiego kredytu) wydaliśmy od 1,4 do 1,6 mld zł. W zamian nie otrzymaliśmy nic, bo ani razu nie wnieśliśmy o uruchomienie kredytu w MFW. W podobny sposób sfrajerowały się jeszcze tylko dwa rządy na świecie - Meksyku i Kolumbii. Nikt inny nie nabrał się na "elastyczną linię kredytową" serwowaną przez MFW.

Pieniądze przepadały i nic z tego nie mieliśmy. I pomyśleć, że za te środki mogliśmy już dawno wybudować przekop przez Mierzeję oraz pokryć koszty jego funkcjonowania na 50 lat do przodu. Rząd Tuska wolał jednak wydać je w próżnię międzynarodowej finansjery.

Źródło: Stanislas Balcerac (Twitter.com)
Źródło: Przekop przez Mierzeję Wiślaną ruszy w Nowym Świecie najpóźniej za rok (PolskieRadio.pl)
#2 | Szaflik dnia 25.10.2017 21:02
kopiuj-wklej...
linia kredytowa się przyda,a nuż Umiłowanemu Przywódcy zamarzy się np.kosmodrom.Do spółki z Meksykiem i Kolumbią.
#3 | baca_young dnia 25.10.2017 21:48
Ta "linia kredytowa"o ile dobrze pamiętam została nam zorganizowana po którymś z kolei spekulacyjnym ataku na złotego (szło o niemal histeryczne skoki kursów złotego względem innych walut).Po wzięciu owej linii ataki ustały.Po mojemu był to regularny haracz na rzecz złodziejskiej międzynarodówki finansowych grandziarzy.
Te wspomniane wyżej 1,4-1,6 mld złotych to cena (jak rzekł to pewien klasyk) "Państwa działającego teoretycznie".Nie jedyna niestety.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL