Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Wytypowano już miejsce przekopu przez Mierzeję WiślanąDrukuj

  • mkrakowiak74
  • 16.10.2017 21:45:47
  • 1358 czytań
  •  4 komentarze
Wytypowano już miejsce przekopu przez Mierzeję WiślanąPierwsza, najważniejsza inwestycja otwierająca strategię dotyczącą rozbudowy polskich portów, zostanie ogłoszona w najbliższy poniedziałek w rocznicę 95-lecia Gdyni – poinformował w programie „Gość Wiadomości” Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej zdradził też, że konsorcjum projektowe powołane do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w zasadzie zakończyło już podstawowe prace i wybrało miejsce przekopu. Szczegóły tego projektu mają zostać ogłoszone w czwartek.

Minister był pytany o Morski Fundusz Inwestycyjny. W odpowiedzi odparł, że zakończono już prace nad dwoma pierwszymi elementami projektu pomocy polskim stoczniom: kumulacją przemysłu i organizacją struktur oraz nad pracami legislacyjnymi. – Zasadnicza kwestia, tzw. ustawa stoczniowa, która likwiduje VAT w przemyśle stoczniowym, jest przygotowana – powiedział. – Fundusz, trzeci element – finansowy – bez tych dwóch poprzednich nie mógłby istnieć – dodał gość TVP.

– Morski Fundusz Inwestycyjny musi dotyczyć armatora i stoczni. Dzisiaj największą bolączką jest brak pieniędzy w stoczni. Przykładem Stocznia Szczecińska Gryfia. Miała co roku w zasadzie po 30 mln zł straty. Nagle, od kilku miesięcy, stocznia przynosi zyski. Ucięliśmy tylko wypływ środków. Program finansowy dotyczy wsparcia przede wszystkim stoczni, ale ruszamy przecież z budową nowych promów. Armatorzy polscy poszukują pieniędzy. Trudno je znaleźć na rynku. Od 10 lat nie działały te mechanizmy, które rządziły rynkami finansowymi w zakresie finansowania przemysły stoczniowego. Utworzenie funduszu skraca procedury – mówił minister Gróbarczyk.
Na pytanie o rozbudowę portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu polityk odparł, że niebawem ogłoszone zostaną trzy komplementarne strategie.

– Pierwsza, najważniejsza inwestycja otwierająca strategię dotyczącą rozbudowy polskich portów zostanie ogłoszona w najbliższy poniedziałek w rocznicę 95-lecia Gdyni. Chcemy ten port przebudować w sposób zdecydowany i nowoczesny. To ma być nowe otwarcie dla Gdyni – powiedział minister.

Zapewnił że porty nie będą stanowiły dla siebie konkurencji. Dał również do zrozumienia, że nie zagrożą portom niemieckim. – Cały potencjał polskich portów jest mniejszy niż portu w Hamburgu – zauważył Gróbarczyk.

Minister mówił też o pracach nad projektem budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Powiedział, że powołane konsorcjum projektowe „w zasadzie” zakończyło już podstawowe prace w zakresie badań geologicznych, wstępnych raportów, oddziaływania na środowisko i projektu. Wybrało już miejsce tego przekopu. Szczegóły mają zostać ogłoszone w czwartek. – Zostaną zachowane wszelkiego rodzaju obostrzenia w zakresie ochrony środowiska – zapewnił minister.

– Dzisiaj najbardziej istotną kwestię stanowi bezpieczeństwo. Nie może być tak, żeby o polskiej Straży Granicznej decydowała Federacja Rosyjska – dodał gość TVP Info, nawiązując do ukształtowania i geograficznego położenia mierzei, która otwiera się na Bałtyk na wysokości Kaliningradu.

http://fakty.elbl...e-wislana/
#1 | Black Hawk dnia 25.10.2017 16:23
Koszty przekopu Mierzei wyniosą 880 mln zł. To 2x mniej niż opłaty za niewykorzystany kredyt MFW zaciągnięty przez ekipę Tuska. Publiczne pieniądze mogą być wydawane zarówno na coś konkretnego, albo w zupełną próżnie. Najlepszym przykładem tego drugiego było podpisanie przez rząd PO (razem z Meksykiem i Kolumbią - nikt inny na to się nie zdecydował) umowy o linię kredytową w MFW. Z linii tej nasz kraj nigdy nie skorzystał, a mimo to musieliśmy płacić za nią olbrzymie opłaty. W efekcie przepadło co najmniej 1,4-1,6 mld zł, za które nie uzyskaliśmy nic w zamian. Za te pieniądze można by zbudować nowy kanał przez Mierzeję Wiślaną i pokryć koszty jego funkcjonowania na 50 lat do przodu.

Przypomnijmy - rok temu Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie projektu przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja ma kosztować ok. 880 milionów złotych. Obejmuje budowę kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym m.in. śluzy z konstrukcją zamknięć, portu postojowego od strony Zalewu, nowych połączeń drogowych, dwóch mostów. Dodatkowo zmodernizowane ma być wejście do portu w Elblągu. W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło dokładną lokalizację przekopu (miejscowość Nowy Świat).

W dyskursie publicznym funkcjonują różne opinie na temat projektu przekopu Mierzei. Jedno jest jednak pewne - kwota 880 mln zł nie zostanie wyrzucona w próżnie. Powstanie nowa droga wodna, która w istotny sposób wpłynie na funkcjonowanie portu w Elblągu. Będą mogły tam wpływać statki do 4 metrów zanurzenia, 100 metrów długości i 20 metrów szerokości. Obecnie do Elbląga mogą wpływać statki dwukrotnie mniejsze. Powyższe będzie miało znaczenie na ilość przeładunków w elbląskim porcie. W tej chwili to zaledwie 300 tys. ton w ciągu roku, jednak po wybudowaniu przekopu terminal ten mógłby przeładowywać nawet 3,5 mln ton towarów rocznie.

Budowa nowego kanału przez Mierzeję Wiślaną, pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu oraz sama jego rozbudowa będą realną konsekwencją wydania 880 mln zł. Za te pieniądze powstanie konkretna infrastruktura, która będzie mogła wpłynąć na rozwój gospodarczy Elbląga oraz całego regionu.

Publiczne pieniądze można też wydawać w zupełnie inny sposób. Przykładem jest tutaj słynna już umowa między polskim rządem, a Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) na specjalną linię kredytową. Zgodnie z treścią tej umowy międzynarodowi bankierzy zobowiązali się, że udzielą nam wielomiliardowej pożyczki, gdy tylko o to poprosimy. Za to zobowiązanie do udzielenia pożyczki mieliśmy płacić po kilkaset milionów złotych rocznie.

W ten sposób przez 9 lat (umowa zaczęła funkcjonować w 2009 roku) na poczet opłat za utrzymywanie tej linii kredytowej (a w istocie na podtrzymywanie zobowiązania międzynarodowych bankierów, że w razie czego udzielą nam odpowiednio wysokiego kredytu) wydaliśmy od 1,4 do 1,6 mld zł. W zamian nie otrzymaliśmy nic, bo ani razu nie wnieśliśmy o uruchomienie kredytu w MFW. W podobny sposób sfrajerowały się jeszcze tylko dwa rządy na świecie - Meksyku i Kolumbii. Nikt inny nie nabrał się na "elastyczną linię kredytową" serwowaną przez MFW.

Pieniądze przepadały i nic z tego nie mieliśmy. I pomyśleć, że za te środki mogliśmy już dawno wybudować przekop przez Mierzeję oraz pokryć koszty jego funkcjonowania na 50 lat do przodu. Rząd Tuska wolał jednak wydać je w próżnię międzynarodowej finansjery.

Źródło: Stanislas Balcerac (Twitter.com)
Źródło: Przekop przez Mierzeję Wiślaną ruszy w Nowym Świecie najpóźniej za rok (PolskieRadio.pl)
#2 | ted dnia 25.10.2017 22:23
Rozumiem komentarze " szczurów lądowych " ,że traktują ten projekt przekopu poważnie . Ale od ludzi związanych od lat z transportem wodnym ( vide łodziarze ) popieranie tego pomysłu jest kuriozalne jak i zresztą całe to przedsięwzięcie
#3 | darekv dnia 26.10.2017 09:16
Ted zgadzam się z Tobą w 100%. Nie bardzo rozumiem całego komentarza Black Hawk .przecież to forum marynarsko- łodziarski a nie polityczna kloaka.
#4 | ted dnia 26.10.2017 10:09
Dareky . Słuszna uwaga . Rzecz w tym ,ze ten cały pomysł z tym przekopem to czystej wody polityka ( niestety ) . Maił to być " pierwszy cios " zadany gospodarce Rosji a teraz głupio się z tego wycofać bo lud już to łyknął . No chyba ,że wchodzi w to " element " NATO wski a wtedy to już inna bajka .

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL