"Westerplatte II" ....Drukuj

"Westerplatte II" ....Statek szkolny WESTERPLATTE od lat nie służył szkoleniu młodzieży. Po likwidacji Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu nowy armator, którym została gmina Wrocław, używał jednostki sporadycznie i wyłącznie do przewozu pasażerów. Przez długie lata nie było ani pieniędzy na remont jednostki ani pomysłu na dalszą jej eksploatację. Armator podejmował kilkukrotnie próby sprzedaży statku.

Dopiero powstanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zmieniło nastawienie dotychczasowego armatora. Od samego początku ministerstwo deklarowało chęć remontu statku i oddania go celom do jakich był zbudowany czyli do szkolenia przyszłych marynarzy żeglugi śródlądowej. Gmina postanowiła przekazać statek Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Umowa w sprawie przekazania Statku szkolnego WESTERPLATTE podpisana została 12 października 2017 r. w siedzibie dawnego Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej przy ul. Brucknera 10 we Wrocławiu. Umowę podpisali:

W imieniu gminy Wrocław Dyrektor Zespołu Szkół nr 14 we Wrocławiu Marek Łaźniak

W imieniu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pełnomocnik Paweł Zapart

Podczas podpisywania umowy obecni byli także Prezes Absolwentów TŻŚ Waldemar Rybicki oraz Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Jan Pyś. Pierwszy krok został zrobiony kolejny to remont statku. Stan techniczny WESTERPLATTE to wielkie wyzwanie zarówno techniczne jak i finansowe.
#1 | miroslaw rajski dnia 16.10.2017 20:20
Moja radość nie ma granic, że ten zestaw pchany znowóż stanie się statkiem szkolnym! Ale jak wyżej wspomniano to wyzwanie zarówno techniczne jak i finansowe. I to jakie, tutaj trzeba dobrych sponsorów!
Podczas pomiętnego Zjazdu Absolwentów 2012 mogłem zwiedzić "Westerplatte II", wrażenie przygnębiające - rdza i spustoszenie...
Pomieszczenia mieszkalne i sanitarne zniszczone przez ząb czasu. A wogóle zatrzymały się w latach gierkowskich. Technika zupełnie przestarzała i nie odpowiadająca dzisiejszym wymogom. Wątpię żeby coś z tego należycie jeszcze dzisiaj funkcjonowało. W zasadzie statek trzeba by od podstaw odbudować wyrzucając wszystko ze środka. A kadłub, nadbudówki i wyposażenie pokładowe to jeszcze większe wyzwanie.
Przy okazji planowanej przebudowy zastanawiam się czy nie było by dobrze zmienić nazwę statku na bardziej związaną ze śródlądziem, a przede wszystkim z historią Szkoły. Np. "Komandor Wróblewski", "Marian Szwarc" czy "Dyr. Cieśla". Ale to już tak na marginesie.
Te kilka zdjęć poniżej pstryknął wtedy, latem 2012 Andrzej Iwanow.

abload.de/img/nr10awsrv.jpg

abload.de/img/nr119gshe.jpg

abload.de/img/nr12stser.jpg

abload.de/img/nr13qhsfs.jpg

abload.de/img/nr154osut.jpg

abload.de/img/nr14k4sy5.jpg
#2 | Apis dnia 17.10.2017 18:31
O wiele starszy statek "Sucharski" (ex Młoda Gwardia) w roku 2009 kompletnie zmodernizowano w stoczni DAMEN w Koźlu. Wszystko jest więc możliwe pod warunkiem, ze istnieje wola. Pieniądze w kwocie kilkudziesięciu milionów z wpłat armatorów na tzw. Fundusz Żeglugowy (dysponuje nim Rada ds Promocji Żeglugi Śródlądowej) są i mogłyby w drobnej ich części posłużyć na ten remont. Zobaczcie jak nasza była Młoda Gwardia zyskała drugą młodość w Koźlu: http://www.zeglug...harski.ppt
#3 | miroslaw rajski dnia 18.10.2017 13:12
Piękna prezentacja. Nie widziałem jej do tej pory, chociaż niektóre zdjęcia są mi znajome. Rzeczywiście, "Młodą Gwardię" - pardon, "Majora Sucharskiego" - gruntownie wtedy zmodernizowano. Wnętrza nie do poznania, a i technika nowoczesna. Ale na pokładzie wiele się chyba się nie zmieniło?
Życzylibyśmy sobie wszyscy takiej kuracji odmładzającej także dla "Westerplatte II". Trzymamy kciuki, napewno klapnie!!

Będąc przy temacie (ex) "Młoda Gwardia". Te trzy zdjęcia poniżej wykonane 21 września tego roku w stoczni w Koźlu są autorstwa nieocenionego Bohdana Hurasa, który z ramienia Lloyda coś tam odbierał wtedy u Damena.

"Major Sucharski" w stoczni Koźle:

abload.de/img/nr10mnsyo.jpg

abload.de/img/nr11gos09.jpg

abload.de/img/nr124qsjc.jpg

A te historyczne windy kotwiczne na rufie pozostawiono zapewnie celowo aby pokazać młodym adeptom sztuki marynarskiej, jak mozolnie wyciągało się kiedyś kotwice płynąc z prądem rzeki...
#4 | Ziomal dnia 19.10.2017 00:19
Nadal pływam na PRL-wsikm łodziarskim wynalazku i daję radę !!! Szkoła łodziarska NR.1 Wewsterek to to kultowy statek i niech taki pozostanie.Idzie nowe lepsze ''NOWE'' adepci nowej szkoły ŻŚ we WROCKU dopieszczą swój statek ,zapewne sprzętem wyprzedzający statki Europy zachodniej. Pozdrawiam Ziomal marynarz żeglugi rzecznej
#5 | Fidelis dnia 23.10.2017 18:11
W końcu Statek szkolny " Westerplatte II", doczekał się szczęśliwych dni. To jest symptom odradzającej się Żeglugi Śródlądowej w Polsce i choć ten rodzaj transportu ma wielu przeciwników, to jednak nas wszystkich ludzi związanych z tym zawodem upór i trwanie i przekonywanie oportunistów w przekonywaniu naszych adwersarzy co do słuszności transportu wodnego, przynosi póki co nie wielkie, ale jednak sukcesy, czego dowodem jest postanowienie odbudowy tego skądinąd pięknego jak na ówczesne czasy szkolnego zestawu pchanego "Westerplatte II". Moi drodzy koledzy " Cierpliwość jest gorzka, ale owoce jej są i będą słodkie.
#6 | Odra dnia 29.10.2017 21:07
Początek zrobiony, ale nie słyszę ani słowa o rozpoczęciu roku szkolnego w Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu?? Trzymam kciuki za powrót Wrocławia do tradycji w zakresie kształcenia marynarzy śródlądowych.
pozdrawiam

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL