Umowa ws. dostaw węgla drogą wodną z Gliwic do WrocławiaDrukuj

Umowa ws. dostaw węgla drogą wodną z Gliwic do WrocławiaUmowę umożliwiającą transport drogą wodną z Gliwic do Wrocławia ok. 20 tys. ton węgla miesięcznie podpisali w piątek przedstawiciele grupy OT Logistics, dysponującej m.in. własnymi barkami i pchaczami, oraz Śląskiego Centrum Logistyki, operatora Portu Gliwice.

Jak poinformował PAP w piątek dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki Robert Goc, po okresie prób barki z węglem pływają już Kanałem Gliwickim w pełni załadowane – po 500 ton ładunku na każdej. W piątek wieczorem w Porcie Gliwice trwał właśnie przeładunek drugiego już w tym tygodniu pociągu z węglem.

Pierwsze od pięciu lat barki wiozące to paliwo wypłynęły na Kanał Gliwicki 14 lipca br. Załadowane w dwóch trzecich z powodzeniem dowiozły tą drogą wodną i dalej Odrą węgiel do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu.

W kolejnych dniach przetestowano wykorzystanie pełnej ładowności barek – po 500 ton węgla na każdej. Także w tej konfiguracji rejs zakończył się powodzeniem. Równolegle trwały negocjacje większego kontraktu na usługę przeładunkową w Porcie Gliwice, dokąd OT Logistics dowozi węgiel wagonami jednej ze swych spółek-córek.

W piątek umowa ta została podpisana. Na jej podstawie do końca roku Kanałem Gliwickim i Odrą może zostać przetransportowane do Wrocławia 20 tys. ton węgla miesięcznie. Do gliwickiego portu spedytor zamierza podstawiać pociągi z 2 tys. ton węgla; każdy z nich będzie planowo przeładowywany na cztery barki.

Ze względu na wielkość śluz na Kanale Gliwickim, barki muszą być transportowane między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem oddzielnie. Na Odrze zestawy mogą płynąć w konfiguracji po dwie barki na każdy pchacz. Barki między Gliwicami a Wrocławiem mają do pokonania ok. 200 km. Rejs wymaga przepłynięcia przez 27 śluz.

Śląskie Centrum Logistyki zaakcentowało w piątek, że ponowne otwarcie tej drogi wodnej nie byłoby możliwe, gdyby nie doświadczeni kapitanowie pchaczy TUR oraz specjaliści wykonujący operacje portowe. W ostatnich tygodniach zarówno przedstawiciele operatora Portu Gliwice, jak i OT Logistics wyrażali nadzieję na znaczne zwiększenie wolumenu towarów transportowanych rzekami i przeładowywanych na barki.

Na początku lipca br. odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Zadeklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze w tym roku.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając 7 lipca br. w Sejmie na pytania posłów, zadeklarował starania, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na zapewnienie żeglowności Kanału Gliwickiego w podstawowym zakresie.

Materna wyjaśniał, powołując się na informacje przekazane przez zarządcę tej drogi wodnej – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – że pieniądze w tej wysokości umożliwią likwidację osadów dennych, zakwalifikowanych jako niebezpieczne, najbardziej zamulonego odcinka kanału Dzierżno – Port Gliwice, a także modernizację umocnień brzegowych.

W planach ministerstwa określonych w "Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030” znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacja tzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.

Obecnie na Kanale Gliwickim, przy wsparciu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzona jest modernizacja czterech z sześciu śluz (śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już przy wsparciu POIiŚ na lata 2007-2013 zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r.). Jeden z obecnych projektów ma trwać do końca 2018 r., a drugi – do końca 2020 r.

Dodatkowy zakres prac na Kanale Gliwickim ma określić planowane studium wykonalności dla modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Śląskie Centrum Logistyki obsługuje m.in. gliwicki port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura. Należy w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic. Mniejszościowi akcjonariusze to m.in. DB Cargo Polska oraz OT Logistics.

Grupa kapitałowa OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i jednym z największych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego w zakresie obsługi ładunków masowych, suchych i drobnicy. Zarządza flotą ok. 800 jednostek śródlądowych, to największa firma transportu śródlądowego w Niemczech Wschodnich i Polsce. Ponadto, grupa skupia podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, spedycji i logistyce.






foto: Janusz Fąfara
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL