Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Kanał Śląski przegrał z "500+" czy z... Portem Centralnym?Drukuj

Kanał Śląski przegrał z "500+" czy z... Portem Centralnym?Budowa Kanału Śląskiego łączącego Wisłę z Odrą miała być kluczowym elementem "ofensywy inwestycyjnej" rządu Prawa i Sprawiedliwości w naszym regionie. Okazuje się jednak, że pieniędzy na tę inwestycję nie będzie, bo rząd przeznacza już "olbrzymie środki na cele społeczne". Chodzi o kwotę niebagatelną, bo według rządowych szacunków budowa Kanału Śląskiego miała kosztować około 11 mld zł. Nowa droga wodna łącząca Wisłę z Odrą ma prowadzić przez Rudy, Rybnik, Żory, Tychy i Zalew Paprocański, a następnie Bieruń Nowy.

To nie jest nowe rozwiązanie. Było brane pod uwagę już ćwierć wieku temu. Teraz rząd Prawa i Sprawiedliwości odkurzył je przy okazji tzw. planu Junckera. Przed trzema laty przewodniczący Komisji Europejskiej mówił, że chodzi o „uruchomienie ofensywy inwestycyjnej, której efektem ma być przywrócenie wzrostu gospodarczego i walka z wysokim bezrobociem, które dotyka zwłaszcza młodych”. Plan ma być również odpowiedzią na poprawę słabnącej konkurencyjności Europy na tle państw z innych kontynentów, a pieniądze na jego realizację mają w części pochodzić z nowo utworzonego Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Na krajowym podwórku wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki precyzował, że inwestycje mają być jednym z narządzi do realizacji Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (ostatnio przekształconego w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju).

To właśnie resort rozwoju przygotował listę potencjalnych projektów, które mają zostać zrealizowane w ramach planu. Kluczowym projektem w przypadku województwa śląskiego (ale również jednym z największych w skali całej Polski) jest właśnie budowa Kanału Śląskiego. Ministerialni urzędnicy podkreślali, że to odpowiedź na wymagania Unii Europejskiej, która nakazuje przenoszenie transportu drogowego na drogi wodne lub tory (do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce), a dla Górnego Śląska inwestycja będzie impulsem rozwojowym i alternatywą dla transportu węgla.

Jednak podczas ostatniej wizyty w Katowicach wicepremier Morawiecki powiedział wprost, że w budżecie nie ma pieniędzy na budowę Kanału Śląskiego. Argumentował, że „budżet nie jest z gumy”, tym bardziej teraz, kiedy rząd przeznacza ogromne kwoty na wydatki społeczne.

– Podchodzimy do tego projektu odważnie, ale też rozważnie, mając na uwadze, że będziemy odrabiać zapóźnienie nie tylko z ostatnich 20 lat, ale z ostatnich 120 lat – powiedział Polskiej Agencji Prasowej Morawiecki, podając przykład Niemiec, gdzie drogą wodną transportuje się 14 proc. towarów, podczas gdy w Polsce ten wskaźnik wynosi 0,4 proc. Wicepremier nie udzielił jasnej odpowiedzi, kiedy w ogóle Kanał Śląski mógłby powstać.

– To nie znaczy, że w ogóle do tego nie przystępujemy. Przystępujemy, ale efekty będą za 5, 10, 25 i 50 lat. Tak trzeba na to popatrzeć, to są takie zapóźnienia – dodał.

Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego, podkreśla, że rezygnacja z budowy kanału to duża strata dla regionu.

– To nie tylko impuls rozwojowy w postaci nowych miejsc pracy i kontraktów przy budowie kanału, ale również później, kiedy byłby już żeglowny. Jeśli chodzi o strategiczną rolę jako droga wodna, to oczywiście większe znaczenie Kanał Śląski miałby dla Małopolski. Dzięki temu nasz sąsiad przez Odrę zyskałby połączenie z całą Europą Zachodnią – argumentuje Mercik.

Jak dodaje, na początku tego tygodnia radni Sejmiku Śląskiego przyjęli apel w sprawie modernizacji i rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.

– To pokazuje, jak ważny dla nas jest ten kierunek rozwoju. Moim zdaniem modernizacja tego szlaku, który zaczyna się Kanałem Gliwickim, a dalej biegnie Odrą i umożliwia połączenie z całą Europą Zachodnią, to kluczowy element reindustrializacji Górnego Śląska. Dopełnieniem byłaby również budowa kanału Odra – Dunaj oraz wspomnianego Kanału Śląskiego. Szkoda, że ministerstwo skupia się na tak mało realnych planach, jak budowa samochodów elektrycznych. To trochę bujanie w obłokach, podczas gdy w zasięgu ręki mamy inwestycje, które można zrealizować i które rzeczywiście przyczynią się do rozwoju regionu – dodaje Mercik.

Wydaje nam sie jednak (redakcji ŻŚ), że Kanał Śląski nie przegrał z "500+" a z... kolejnym wielkim projektem rządu. Tym razem ma powstać Centralny Port w Gdańsku. Kilka miliardów euro - tyle ma kosztować nowy pomysł rządu Prawa i Sprawiedliwości. Po Centralnym Porcie Lotniczym czas na Centralny Port w Gdańsku. Budowa ma rozpocząć się do 2020 r.

Rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, a przede wszystkim utworzenie Portu Centralnego to zadania, jakie stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk - donosi portal trojmiasto.pl. Jak ma wyglądać nowa centralna inwestycja rządu? Jak czytamy w portalu, port ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.

Z kolei "DGP" dopowiada, że port ma obsługiwać 100 mln ton ładunków rocznie. Na nowych terenach powstać ma wiele nowoczesnych terminali m.in.:

- drobnicowy,
- pasażerski,
- baza przeładunku kontenerów.

Rząd zakłada również budowę nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich.

Problemem są koszty. Resort przewiduje, że budowa może pochłonąć kilka miliardów euro.

- Nie jest wykluczona żadna forma finansowania, łącznie z modelem PPP, wykorzystaniem funduszy europejskich lub zastosowaniem innych instrumentów finansowych – przekonuje w "DGP" Ministerstwo Gospodarki Wodnej. Z kolei prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke mówi, że jedyną opcją jest poszukanie prywatnych inwestorów. W grę ma wchodzić model "wybuduj, operuj, transferuj".

źródła: katowice.wyborcza.pl, businessinsider.com.pl
foto: Janusz Fąfara
#1 | Szaflik dnia 26.05.2017 22:42
Port Centralny im.Prezydenta wszystkich prezydentów,naturalnie.A rozczarowanym niespełnionymi obietnicami 'rząd' przyzna darmową działkę na Księżycu,worek gruszek z wierzby i koło od roweru.A tak na serio-ktoś brednie tego 'rządu' wziął na poważnie???
#2 | Jacek z Opola dnia 27.05.2017 02:09
Tekst jest z gw, a tam nie są w stanie napisać nic pozytywnego o tym co się teraz dzieje.

Gorzej, że Chińczyki chciały się do tego biznesu dołączyć. Podobno była gotowa jakaś umowa, ale po stanowczej interwencji ambasadora USA "sprawa się rypła".
Jeśli rzeczywiście Odrę się udrożni i połączy z Dunajem, to Kanał Śląski stanie się oczywiście konieczny.

Jeśli ...
#3 | RobertM dnia 28.05.2017 21:15
"- Podchodzimy do tego projektu odważnie, ale też rozważnie, mając na uwadze, że będziemy odrabiać zapóźnienie nie tylko z ostatnich 20 lat, ale z ostatnich 120 lat - powiedział Polskiej Agencji Prasowej Morawiecki,"

mądre słowa, niech to będzie w drugiej albo trzeciej kadencji ale niech to wystartuje. A tak na marginesie to nie można by zrobić zrzutki na kanał śląski ? Może będzie szybciej ? Na wszystko robi się zrzutki to czemu by nie na kanał :-)

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL