Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Kaskada Dolnej Wisły potrzebna od zarazDrukuj

Kaskada Dolnej Wisły potrzebna od zaraz– To, ile dni w roku możemy pływać po Wiśle, zależy od jej uregulowania. Aby żegluga na najdłuższej z polskich rzek była możliwa, konieczna jest budowa Kaskady Dolnej Wisły i to jak najszybciej – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” dr hab. inż. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej.
Odpowiednie spojrzenie

– Jeśli nie patrzymy na rzekę jak na element gospodarczy, to nie wyniknie z tego nic dobrego. Aby żegluga śródlądowa była opłacalna, musi być prowadzona przez jak największą liczbę dni w roku. Oczywiście nie da się zrobić tak, aby przez wszystkie dni w roku można było pływać, ale przez odpowiednie inwestycje możemy maksymalizować ten czas – mówi Bolt. Według wielu projekt, który jest kluczowy dla rozwoju Wiślanej Drogi Wodnej, to budowa Kaskady Dolnej Wisły.

– Trzeba przeprowadzić tę inwestycję i to jak najszybciej – apeluje przedstawiciel Politechniki Gdańskiej. Nie jest to opinia tylko jednego eksperta.

– Jedynym sposobem na użeglownienie Wisły jest budowa kaskady – mówi w rozmowie z portalem „RynekInftrastruktury.pl” kapitan Czesław Błocki. – Obecnie po tej rzece da się pływać i można nawet przewozić kontenery, ale kiedy przyjdzie susza, to nie będzie już to możliwe – komentuje.

Rozwój żeglugi na Wiśle planują wspierać cztery województwa. Ma o tym świadczyć podpisane przez wojewodów: mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego, w ostatnich dniach porozumienie. Dodatkowo, w kwietniu odbył się rejs z Gdańska do Warszawy barki z kontenerami, który miał promować ten rodzaj transportu.

– Sama podróż przebiegła bez zarzutów. Czasami problemem był tylko wiatr z uwagi na to, że kontenery mają swoją powierzchnię – relacjonował Błocki.

Jakie zalety mogłyby wyniknąć z przerzucenia transportu kontenerów na Wisłę?

– Pojemność jednej barki to ok. 20 kontenerów. Oznacza to, że jest ona równa dwudziestu tirom. Zalety tego transportu są oczywiste – mówił ekspert.

Dr hab. inż. Adam Bolt zaznaczał, że potrzebne są także inwestycje w terminale przeładunkowe. – To, co obecnie mamy na Wiśle to są przeładownie, a nie porty. Oczywiście z takich przeładowni także możemy korzystać, ale ich wydajność jest znikoma. Potrzebne są porty śródlądowe na Wiśle i to takie, które będą miały infrastrukturę podobną do tych, które leżą nad Bałtykiem. Poza urządzeniami niezbędnymi do przeładowywania kontenerów, wymagane jest także doprowadzenie do nich dróg oraz kolei – zaznaczał przedstawiciel Politechniki Gdańskiej.

– Kolejną sprawą jest to, że cała infrastruktura związana z rzeką musi być dostosowana do potrzeb żeglugi. Np. aby barki mogły być maksymalnie załadowane, potrzebne są odpowiednie prześwity pod mostami – podkreśla ekspert.

rynekinfrastruktury.pl
foto: Andrzej Mitschke
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL