Cztery województwa będą współpracować na rzecz Dolnej WisłyDrukuj

Cztery województwa będą współpracować na rzecz Dolnej WisłyW Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim wojewodowie: mazowiecki, pomorski, warmińsko-mazurski i kujawsko-pomorski podpisali porozumienie zakładające współpracę na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu wodnego Dolnej Wisły.

– Celem tej cennej inicjatywy jest doprowadzenie do żeglowności rzek o znaczeniu międzynarodowym – mówił podczas wydarzenia wiceszef ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.

– Porozumienie jest możliwe dzięki decyzji ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, który zwrócił się do wojewodów o aktywne działania wspierające politykę ministerstwa w tej kwestii. Porozumienie wojewodów jest porozumieniem zespołów eksperckich, które będą pracowały nad dalszymi działaniami w zakresie dróg śródlądowych, aby ten projekt zrealizowany został jak najsprawniej – komentował wojewoda kujawsko pomorski Mikołaj Bogdanowicz.

Wspólne działanie

W podpisanym porozumieniu przedstawiciele czterech województw zobowiązują się do współdziałania zmierzającego do rozwoju regionu wodnego Dolnej Wisły. W jego ramach zadeklarowali rozbudowę żeglugi śródlądowej, realizację przedsięwzięć hydrotechnicznych na rzece Wiśle, w tym m.in. budowę stopni wodnych, rozwój gospodarczy obszaru Dolnej Wisły, ochronę przyrody oraz promocję przedsięwzięć kulturalnych, artystycznych i sportowych organizowanych w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły.

Aby te cele były lepiej realizowane, powołany ma zostać zespół ekspercki o charakterze opiniodawczo-doradczym. Porozumienie zakłada także spotkania wojewodów, które odbywać się będą w poszczególnych urzędach wojewódzkich.

Rządowa inicjatywa

– Inicjatywa na rzecz zrównoważonego rozwoju Dolnej Wisły jest bardzo cenna, a jej celem jest doprowadzenie do żeglowności rzek o znaczeniu międzynarodowym. 14 czerwca 2016 roku rada ministrów przyjęła założenia o rozwoju śródlądowych dróg wodnych na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030 roku. Element dotyczący żeglugi śródlądowej znajduje się także w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, trzy ważne inwestycje wpisane są w Planie Junckera – powiedział wiceszef Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Poruszony został nie tylko aspekt żeglowności. – Musimy zwrócić także uwagę na ochronę przeciwpowodziową, a regulacja i udrożnienie będzie miało bezpośredni wpływ na tę ochronę i na zmniejszenie strat i szkód wywołanych powodziami. W tej dziedzinie dużą inicjatywę muszą przejawiać właśnie wojewodowie. Muszą być łącznikiem między rządem i samorządem, tak aby wszystkie inicjatywy centralne były dobrze prowadzone w terenie – mówił podsekretarz MSWiA.

Intermodal

Wojewodowie widzą, w inwestycjach na rzecz rozwoju Wisły, szansę na wsparcie dla transportu intermodalnego. – Chciałbym, żebyśmy za 2-3 lata spotkali się w Tczewie, gdzie będzie pierwszy port, który może będzie częścią portu gdańskiego, gdzie będziemy mogli przeładowywać kontenery z barek na kolej – mówił wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

– Pokonywanie wykluczenia komunikacyjnego, także w tym wymiarze dróg wodnych jest niezwykle ważne i potrzebne. Cieszę się , że jako reprezentant rządu w województwie warmińsko-mazurskim mam także udział w tym naprawianiu i budowaniu szlaków komunikacyjnych na drogach wodnych, które dzisiaj tym porozumieniem inicjujemy – powiedział wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki.

rynekinfrastruktury.pl
foto: A.Mitschke
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL