Pionierski rejs ?Drukuj

Pionierski rejs ?Nie, to nie był w dosłownym słowa znaczeniu pionierski rejs - to był rejs na tyle nietuzinkowy, że pomimo faktu, iż nie można dwa razy odkrywać Ameryki pozwolę sobie nazwać go jednak „pionierskim” . Po odrzańskim Rejsie Prawdy równolegle z trwającym na Wiśle promocyjnym rejsie z kontenerami - we Wrocławiu również odbył się w pewnym sensie przełomowy rejs z ładunkiem historycznym szlakiem wodnym, jakim jest Kanał Miejski.

Niewielu wie, jakie miał znaczenie ten kanał wybudowany w latach 1892-1897 dla żeglugi odrzańskiej w rejonie Wrocławia. Ta nowoczesna na owe czasy droga wodna umożliwiła przepływ statków z południa na północ przez Wrocław dla statków do 500 ton nośności. Po wybudowaniu w latach 1912-1917 Kanału Nawigacyjnego stracił jednak na znaczeniu transportowym, ale zawsze pozostał alternatywną drogą wodną na wypadek dłuższej awarii na śluzach Kanału Nawigacyjnego i niejednokrotnie był do tego celu wykorzystywany.

Sam kilkakrotnie miałem okazję pokonywać kanał po zamknięciu śluz na Kanale Nawigacyjnym i współcześnie wykorzystywany był do obsługi elewatora zbożowego, składu węgla, Browaru Piastowskiego i betoniarni. Ostatnim spektakularnym wykorzystaniem kanału był transport zbiorników browarnianych w roku 2006.

Obecnie po rewitalizacji kanału transport elementów rzeźby na wyspę Daliową udowodnił, że w przypadku jakiejkolwiek awarii na głównym szlaku żeglownym w ograniczonym zakresie jest kanałem Miejskim możliwość przewozu ładunków.

Niestety - „nie ma róży bez kolców” i tak jest też w przypadku zrewitalizowanego kanału. Szczególnie boli fuszerka budowlana na odcinku od mostu Osobowickiego do Trzebnickiego (przecieki przy normalnym piętrzeniu na teren szpitala psychiatrycznego). Również powoli odrażająco zaczyna wyglądać lewostronna ściana oporowa, obmurowana na długości całego kanału okładziną ceglaną, która miała za zadanie poprawienie estetyki brzegu kanału i już w tej chwili za sprawą grafik pseudo artystów zaczyna stwarzać odmienny efekt od zamierzonego – taki sam zapaćkany końcowy efekt miałby goły betonowy mur i byłby za to o wiele tańszy.

Również zdziwienie budzi oznakowanie skrajni szlaku żeglownego w rejonie sztucznej wyspy przy elewatorze. Skoro kilometraż i logika wyraźnie wskazuje, że szlak żeglowny od bramy powodziowej w kierunku śluzy Miejskiej przebiega w dół to przeszkody i skrajnie na jego lewym brzegu powinny być oznaczone bojami koloru zielonego a nie czerwonego tak jak oznakowano.

Myślę, że kanał po pełnym przekazaniu do eksploatacji będzie nie tylko szlakiem wodnym służącym uprawianiu sportów i rekreacji, do przepuszczania wód powodziowych ale również będzie spełniał rolę alternatywnej drogi wodnej służącej przemieszczaniu ładunków.






tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
#1 | ango dnia 22.04.2017 17:42
Pan Kapitan napisał :

Cytaj

"(...)Również zdziwienie budzi oznakowanie skrajni szlaku żeglownego w rejonie sztucznej wyspy przy elewatorze. Skoro kilometraż i logika wyraźnie wskazuje, że szlak żeglowny od bramy powodziowej w kierunku śluzy Miejskiej przebiega w dół to przeszkody i skrajnie na jego lewym brzegu powinny być oznaczone bojami koloru zielonego a nie czerwonego tak jak oznakowano.(...)"

A co na ten fakt UŻŚ we Wrocławiu - odwrotne oznakowanie szlaku żeglownego stwarza przecież niebezpieczeństwo dla innych użytkowników - a będą przecież tacy, którzy w sezonie letnim mogą się tam pojawić po raz pierwszy (Wrocław dla wodniaków zawsze będzie stanowił dużą atrakcję) i stracą orientację, czy płyną z nurtem Odry czy też płyną w górę rzeki (nawet, jeśli ma to miejsce na kanale).
#2 | Seehund dnia 22.04.2017 23:37
Kilka tygodni temu, fotografując Kanał w okolicy Mostów Warszawskich, zastanawiałem się kiedy straci "dziewictwo".
Panie Januszu, świetne zdjęcia i takiż artykuł. Pozdrawiam z Renu.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL