O planach żeglownego połączenia D-O-L w Sejmie ŚląskimDrukuj

O planach żeglownego połączenia D-O-L w Sejmie ŚląskimW sali Sejmu Śląskiego odbyło się polsko-czeskie spotkanie konsultacyjne w sprawie prac nad studium wykonalności dla żeglownego połączenia Dunaj-Odra-Łaba. W spotkaniu, którego gospodarzami są wojewoda śląski Jarosław Wieczorek i wojewoda opolski Adrian Czubak, udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej, Opolskiego i Śląskiego Urzędów Wojewódzkich, czeski wykonawca studium oraz eksperci Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Obecny był też II wicewojewoda śląski Mariusz Trepka.

- Żegluga śródlądowa przez ostatnich kilkadziesiąt lat była bardzo zaniedbana. Rada Ministrów podjęła decyzję o tym, aby przygotować kompleksową strategię wodnych dróg śródlądowych w Polsce, która wiąże się z podobnymi planami w Europie – mówił wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, otwierając spotkanie. Wojewoda podkreślił, że w projekt ten zostanie zainwestowanych w perspektywie kilkunastu lat ok. 100 mld złotych. – Życzyłbym sobie, by po latach wspominali Państwo ten dzień jako jeden z początkowych, ale przełomowych momentów dla żeglugi śródlądowej – powiedział wojewoda Jarosław Wieczorek.

Polska chce aktywnie uczestniczyć w inicjatywach na rzecz rozwoju transeuropejskich korytarzy transportowych. W czerwcu ubiegłego roku rząd przyjął „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”. Strategia rozwoju wodnych dróg śródlądowych zakłada rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Program obejmuje również budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę. Na dofinansowanie mogą liczyć dwie największe polskie rzeki: Odra, na całej długości i Wisła między Warszawą a trójmiejskimi portami. Pierwsze efekty programu będą widoczne na Odrze do 2019 roku. Koszty inwestycji pokryją m.in. samorządy, firmy energetyczne i prywatni przedsiębiorcy. Część środków będzie pochodzić od zagranicznych instytucji.

Priorytetem jest też połączenie, we współpracy z południowymi sąsiadami, Odry, Łaby i Dunaju. Na zlecenie Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej od lipca 2016 r. trwają prace nad studium wykonalności dla połączenia Dunaj-Odra-Łaba na terenie Republiki Czeskiej oraz na odcinkach przygranicznych krajów sąsiednich (w Polsce od granicy polsko-czeskiej do Koźla). Celem opracowania jest oszacowanie potencjalnych kosztów i korzyści realizacji tego projektu w wariancie „Łabskim” (zachodnim – łączącym rzekę Morawę z Łabą w okolicach Pardubic) i „Odrzańskim (wschodnim – obejmującym m.in. połączenie Ostrawa-Koźle). Wyniki studium mają stanowić podstawę dla decyzji rządu czeskiego o wyborze jednego z dwóch wymienionych wariantów przebiegu połączenia Dunaj-Odra-Łaba. Dla polskiej administracji czeskie opracowanie będzie jednym z dokumentów, który należy uwzględnić w studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, do którego przygotowania trwają w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Celem spotkania było uzyskanie informacji o dostępnych materiałach planistycznych w obszarze potencjalnych wariantów drogi wodnej Koźle-Ostrawa, a także o innych dokumentach mogących mieć wpływ na tworzone przez stronę czeską studium wykonalności.

źródło: Śląski Urząd Wojewódzki,
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL