Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Rozpoczął się sezon nawigacyjny na Kanale GliwickimDrukuj

Rozpoczął się sezon nawigacyjny na Kanale GliwickimRegionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) – administrator Kanału Gliwickiego – rozpoczął kolejny sezon nawigacyjny na tej drodze wodnej po zimowej przerwie. Przeprawa jednostek pływających przez śluzy kanału będzie możliwa siedem dni w tygodniu.

Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, od lat 30. XX wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Dzięki sześciu śluzom na odcinku 41 km między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem umożliwia żeglugę transportową i turystyczną. Powstał w miejsce starego Kanału Kłodnickiego. Droga wodna ma szerokość od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m. Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m).

Jednostki pływające wracają na wody kanału położonego w dolinie rzeki Kłodnicy po zimowej przerwie na początku kwietnia. Już obecnie śluzowanie odbywa się w dni robocze od godz. 6 do 22. Od 30 kwietnia aż do końca października przeprawa barek transportowych oraz mniejszych turystycznych statków i łodzi, podobnie jak w minionych latach, będzie możliwa siedem dni w tygodniu między godz. 6 i 22.

– To kolejny sezon nawigacyjny na wodach Kanału Gliwickiego, kiedy śluzowania będą odbywały się siedem dni w tygodniu. Oznacza to, że zwłaszcza latem, gdy zainteresowanie żeglugą jest największe, ta droga wodna będzie dostępna również w niedziele i święta – poinformowała rzeczniczka RZGW w Gliwicach Linda Hofman.

Przedstawiciele RZGW zaznaczają, że rozpoczynający się sezon żeglugowy będzie okazją do obejrzenia, jak zmieniają się zlokalizowane na kanale obiekty. Dwa lata temu zakończyła się modernizacja śluz Rudziniec i Kłodnica, w tym roku oddana do użytku zostanie śluza Dzierżno. Prace modernizacyjne będą kontynuowane na ostatniej śluzie kanału w gliwickich Łabędach. Roboty o podobnym zakresie rozpoczną się z kolei przy obiektach w Kędzierzynie-Koźlu – na śluzach Nowa Wieś i Sławięcice.

Modernizacja jest możliwa dzięki realizacji projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – Etap II”. Całość prac, współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, będzie prowadzona w taki sposób, by nie utrudniać żeglugi. Wartość inwestycji to ponad 110 mln zł.

Jak mówi Hofman, w tym sezonie mieszkańcy regionu i wszyscy korzystający z Kanału Gliwickiego będą mieli rzadką okazję, by zobaczyć śluzy – zwykle dostępne tylko od strony wody – również z lądu. Już w maju otwarta dla zwiedzających zostanie śluza Rudziniec. Wspólnie z obsługą obiektu będzie można przyjrzeć się z bliska maszynerii, która wprawia w ruch potężne wrota, poznać zasady działania urządzeń hydrotechnicznych, zaznajomić się z historią Kanału Gliwickiego czy wybrać się w rejs statkiem.

W poprzednim sezonie nawigacyjnym Kanał Górnośląski pokonało blisko 5 tys. jednostek pływających. Niecodziennym widokiem na tych wodach był wówczas „Major Sucharski” – statek szkoleniowy Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu.

#1 | Seehund dnia 05.04.2017 07:18
Z faktu modernizacji należałoby się cieszyć, a mnie jakoś smutno na duszy.
#2 | Janusz Fafara dnia 05.04.2017 09:40
Wg. obowiazującej do dziś klasyfikacji polskich śródladowych dróg wodnych (DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 18 czerwca 2002 r. Nr 77 ) K. Gliwicki był w przedziale III klasy drogi wodnej. Śmieszą mnie więc takie szumne informacje wobec "nowych trendów" nowego ministerstwa że nadal trwa na kanale "przystosowanie do III klasy drogi wodnej ". Pozostaje więc pytanie - jak się ma K.G. do nowych rządowych zamierzeń.
#3 | Seehund dnia 05.04.2017 13:45
Wygląda na to, że modernizacja została ograniczona do podniesienia walorów estetycznych. Kolejne przystosowanie, już przystosowanych oraz sprzedawanie tego jako sukces, jest klasycznym przykładem demagogii. Niedługo ktoś dojdzie do wniosku, że najlepszym sposobem podniesieni klasy, jest obłożenie śluz płytkami klinkierowymi. Przykład już jest.
#4 | ango dnia 05.04.2017 21:06
A może chodzi o przywrócenie Kanałowi jego dawnej, pierwotnej głębokości http://kk24.pl/poglebianie-kanalu-gli...wni-opole/
#5 | Odra dnia 06.04.2017 21:27
strach mysleć kto doradza w sprawie tej drogi wodnej
http://www.kzgw.g...kiego.html

zamiast dyskusji o "korekcie łuków" na kanale lepiej zauważyć nabrzeże turystyczne w dzielnicy Slawięcice i basen portowy przy Zakladach Chemicznych Blachownia do odbudowy. To natychmiast pozwoli na zwiększenie ilości uzytkowników drogi wodnej

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL