Szeroki tor do portów Odry? MIB widzi przeszkodyDrukuj

Szeroki tor do portów Odry? MIB widzi przeszkodyZdaniem Jerzego Polaczka, należy pilnie podjąć decyzję o przeprowadzeniu analiz nad odnowieniem żeglugi śródlądowej w Polsce z wykorzystaniem Odry.

– Zasadnym jest pilne podjęcie analiz i decyzji gwarantujących odnowienie i konkurencyjność żeglugi śródlądowej w Polsce z wykorzystaniem rzeki Odry – napisał w interpelacji do Pani Premier, były minister transportu Jerzy Polaczek. Zdaniem posła kluczowe będzie odbudowanie pozycji śródlądowych portów – Portu Gliwice i Portu Kędzierzyn-Koźle.

– Porty te charakteryzują się atrakcyjną lokalizacją na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych pomiędzy dużymi aglomeracjami Górnego i Dolnego Śląska. Atutem jest ich położenie w centralnej części Europy, w stosunkowo niedalekiej odległości od sześciu stolic europejskich: Warszawy, Berlina, Pragi, Wiednia, Bratysławy i Budapesztu – wymienia.

Poprawa konkurencyjności portów i kolei

Położenie portów jest na tyle korzystne, że zbiegają się ważne szlaki komunikacyjne: kolejowe (trasa rudowo-węglowa na trasie Kędzierzyn-Koźle – Zespół Portów Szczecin – Świnoujście), Kanał Gliwicki (Port Gliwice) Śródlądowa droga wodna E-30 (na trasie Kędzierzyn–Koźle – Zespół Portów Szczecin – Świnoujście), bliska odległość autostrady A4 (20 km), połączenie w związku z tym z autostradą A1,
projekt połączenia Portu Kędzierzyn-Koźle ze śródlądowymi drogami wodnymi Czech i dalej z rzeką Dunaj (korytarz Morze Bałtyckie – Morze Czarne), międzynarodowe Porty Lotnicze Katowice i Wrocław.

– Wnioskuję o pilną analizę i podjęcie stosownych decyzji w celu rozważenia doprowadzenia linii szerokotorowej przez teren województw śląskiego i opolskiego ze Sławkowa do Portów w Gliwicach i w Kędzierzynie-Koźlu – pisze Jerzy Polaczek. Jak dodaje, skutkiem podjęcia m.in. takiej decyzji przez Radę Ministrów będzie powstanie w tych miastach regionalnych, centrów logistycznych o europejskim znaczeniu. Zdaniem posła, mogą one pełnić funkcję rozdrabniania i budowania ładunków celem ich dystrybucji i dalszego transportu drogą wodną z wykorzystaniem Odry w tej części Europy Środkowej i Basenu Morza Bałtyckiego.

– Takie połączenie szerokotorowe od Sławkowa poprzez Gliwice i Kędzierzyn-Koźle da lepszą gwarancję odbudowy gospodarczej tych portów i Morskiego Portu Szczecin – Świnoujście – przekonuje Polaczek. – Wykorzystanie w Polsce odcinka linii szerokotorowej i skomunikowanie jej z portami Gliwice i Kędzierzyn-Koźle zdecydowanie poprawi konkurencyjność dostarczanych z kierunku euroazjatyckiego produktów i surowców, które z wykorzystaniem sieci kolejowej rozpoczynając swój bieg z Władywostoku i Szanghaju mogą kończyć go w polskich portach śródlądowych a następnie morskich – podkreśla. Szerszy opis propozycji przedłużenia linii PKP LHS Jerzy Polaczek przedstawi na łamach następnego numeru miesięcznika "Rynek Kolejowy".

Planów brak

Odpowiedzi w imieniu Pani Premier udzielił wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel. Zaznaczył on, że w Krajowym Programie Kolejowym nie jest przewidywana realizacja przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej inwestycji polegającej na budowie nowej linii szerokotorowej ze Sławkowa w kierunku Gliwic i Kędzierzyna-Koźla. W przypadku spółki PKP LHS, tutaj wiceminister podkreśla, że przewoźnik i zarządca obecnie realizuje program inwestycyjny dla istniejącej linii kolejowej nr 65, zarówno w obszarze infrastrukturalnym, jak i taborowym.

– Przewozy do docelowych klientów i odbiorców realizowane są wydajnie i efektywnie za pośrednictwem sprawnych łańcuchów logistycznych – informuje Bittel. Dodaje, że PKP LHS wstąpiła w październiku roku 2016 r. do komitetu zarządzającego Transkaspijskim Międzynarodowym Korytarzem Transportowym (TMTM). – W najbliższym czasie powinno to umożliwić klientom korzystającym z usług tego przewoźnika na wykorzystanie alternatywnej trasy przy przesyłaniu ładunków w jednostkach intermodalnych w relacjach pomiędzy Chinami a Unią Europejską, co powinno pozwolić w większym stopniu wykorzystać, zarówno potencjał PKP LHS, jak i Euroterminala w Sławkowie – podaje Bittel.

Kolej bez potencjału?

Andrzej Bittel zauważa, że pomimo ożywienia wymiany handlowej Polski z Chinami, w dalszym ciągu śladowy odsetek towarów transportowanych z Azji do Europy przewożony jest z wykorzystaniem transportu kolejowego. Jak podaje wiceminister, stanowi to zaledwie ponad 1% całości wymiany towarowej.

– Wynika to z faktu, że transport morski, mimo dłuższego czasu dostawy, pozostaje efektywniejszy: jednorazowo jest w stanie przewieźć znacznie większą masę ładunków. Z tego powodu transport kolejowy nie będzie w stanie samodzielnie przejąć większości potoków na tym kierunku – mówi Bittel. Wskazuje, że korzystniejszy pozostaje model, w którym przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury współpracują z polskimi portami morskimi oraz uzupełniają ich ofertę zamiast dążyć do zajęcia ich pozycji rynkowej.

– Z przedstawionych powodów PKP LHS w najbliższych latach nie planuje innych inwestycji niż te związane z poprawą efektywności wykorzystania obecnej linii kolejowej nr 65. W związku z tym, nie planuje ona wydłużenia linii szerokotorowej nr 65 ze Sławkowa w kierunku portów śródlądowych w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu – podkreśla Bittel.

Przeszkody prawne

Andrzej Bittel dodatkowo wskazuje na przeszkody prawne, jakie wiązałyby się z wydłużeniem linii szerokotorowej nr 65 o ponad 105 km. – Oznaczałoby to konieczność rozdzielenia działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą – mówi wiceminister.

Inwestycja taka łączyłaby się z derogacjami przewidzianymi dla spółki PKP LHS w regulacjach Unii Europejskiej. – Derogacja w oparciu o którą spółka może funkcjonować w obecnej strukturze zawiera zapis stwierdzający, że przedmiotowe wyłączenie nie może dotyczyć linii dłuższych niż 500 km. Natomiast w zależności od potencjalnego przebiegu wydłużonej do Kędzierzyna-Koźla linii istnieje ryzyko osiągnięcia tego pułapu – wyjaśnia Bittel.

źródło: rynekinfrastruktury.pl
na zdjęciu Port Gliwice - foto: Janusz Fąfara
#1 | Jacek z Opola dnia 10.03.2017 02:54
Jak żegluga ruszy to jeszcze przyjdą po prośbie, że chcą do portu.
Dobry urzędnik nie widzi dalej niż koniec własnego nosa. - to znaczy jak zapytasz -
"Działamy tylko w granicach prawa" - odpowie.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL