Szeroki tor aż do portu śródlądowegoDrukuj

Szeroki tor aż do portu śródlądowegoPoseł PiS Jerzy Polaczek przedstawił bardzo interesującą koncepcję planistyczną. W interpelacji do premier Szydło proponuje połączenie zapowiadanych koncepcji przywrócenia żeglugi na Odrze z rozwojem kolei. Propozycja Jerzego Polaczka, posła PiS i byłego ministra infrastruktury, łączy działania podejmowane przez Ministrów Rozwoju, Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Infrastruktury i Budownictwa, których celem jest odnowienie i konkurencyjność żeglugi śródlądowej w Polsce z wykorzystaniem rzeki Odry.

Polaczek odnosi się do dokumentów rządowych: Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030, planu ratyfikacji Konwencji AGN (Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg o Międzynarodowym Znaczeniu), Krajowego Programu Kolejowego i Programu Budowy Dróg Krajowych.

Zdaniem Jerzego Polaczka, w kontekście wymienionych dokumentów kluczowe będzie odbudowanie pozycji śródlądowych portów – Portu Gliwice i Portu Kędzierzyn-Koźle. Jak wymienia poseł, porty te charakteryzują się atrakcyjną lokalizacją na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych pomiędzy dużymi aglomeracjami Górnego i Dolnego Śląska. Atutem Portów jest ich położenie w centralnej części Europy, w stosunkowo niedalekiej odległości (300-400 km) od sześciu stolic europejskich: Warszawy, Berlina, Pragi, Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Korzystna jest ich lokalizacja u zbiegu ważnych szlaków komunikacyjnych kolejowych, wodnych i drogowych.

– Biorąc pod uwagę powyższe podstawowe informacje, wnioskuję do kierowanej przez Panią Premier Rady Ministrów o pilną analizę i podjęcie stosownych decyzji w celu rozważenia doprowadzenia linii szerokotorowej przez teren województw śląskiego i opolskiego ze Sławkowa do Portów w Gliwicach i w Kędzierzynie-Koźlu – pisze były minister w interpelacji.

Skomunikowanie z portami poprawi konkurencyjność

Zdaniem Jerzego Polaczka, skutkiem podjęcia takiej decyzji byłoby powstanie w tych miastach regionalnych centrów logistycznych o europejskim znaczeniu, które mogą pełnić funkcję rozdrabniania i budowania ładunków celem ich dystrybucji i dalszego transportu drogą wodną z wykorzystaniem rzeki Odry w tej części Europy Środkowej i Basenu Morza Bałtyckiego. – Takie połączenie szerokotorowe od Sławkowa poprzez Gliwice i Kędzierzyn-Koźle da lepszą gwarancję odbudowy gospodarczej tych portów i Morskiego Portu Szczecin – Świnoujście – zapewnia Jerzy Polaczek

– Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że wykorzystanie w Polsce odcinka linii szerokotorowej i skomunikowanie jej z portami Gliwice i Kędzierzyn-Koźle zdecydowanie poprawi konkurencyjność dostarczanych produktów i surowców z kierunku euroazjatyckiego, które z wykorzystaniem sieci kolejowej, rozpoczynając swój bieg z Władywostoku i Szanghaju, mogą kończyć go w polskich portach śródlądowych, a następnie morskich – dodaje były minister. Jak podsumowuje, podjęcie takiej decyzji przeważyłoby o kierunku strumienia ładunków do polskich portów.

Rosjanie konkurencją

Warto zauważyć, że Polska nie jest jedynym krajem, który rozważa wydłużenie kolei o prześwicie 1520 mm w kierunku zachodnim. Cele takie ma bowiem Rosja. W tym tygodniu premier Słowacji Robert Fico i prezes Kolei Rosyjskich Oleg Biełoziorow rozmawiali o budowie szerokotorowej linii kolejowej do Bratysławy i dalej w kierunku Wiednia. Byłaby to bezpośrednia konkurencja dla polskiej linii PKP LHS.

Przygotowanie studium do budowy takiej linii kolejowej Koleje Rosyjskie rozpoczęły już w 2012 roku. Prace budowlane powinny zająć około 5 lat, a inwestycja ma się zwrócić w ciągu 40 lat.

#1 | Bogdan Balawender dnia 06.02.2017 22:59
Panie Posle Kochany a może by tak w pierwszej kolejnosci
ukończyć dwudziestoletnią budowę stopnia Malczyce ?
#2 | bolo dnia 13.02.2017 19:57
Przecież brak ukończenia budowy stopnia wodnego w Malczycach jest przysłowiową "kością w gardle" odrzańskiej drogi wodnej. Koszty tej budowy już wielokrotnie przekroczyły koszty planowane. Oby następne przedsięwzięcia nie kończyły się w ten sposób. Inaczej czarno widzę wszelkie planowane i tak szeroko dyskutowane zamiary.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL