Budowa(!) śluz na Kanale Gliwickim?Drukuj

Budowa(!) śluz na Kanale Gliwickim?Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach zmodernizuje dwie śluzy odrzańskie na Kanale Gliwickim. Śluzy zlokalizowane są w okolicach Kędzierzyna-Koźla w województwie opolskim. Chodzi o śluzę Nowa Wieś w km 7,8 Kanału Gliwickiego oraz śluzę Sławęcice w km 15,19. Projekt właśnie uzyskał dofinansowanie.

Wśród pięciu umów, które podpisano 20 grudnia w Centrum Unijnym Projektów Transportowych, znalazła się inwestycja pod tytułem „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice. Przystosowanie do trzeciej klasy drogi wodnej , etap II”. Wartość inwestycji to ponad 110 mln zł. Dofinansowanie UE wyniesie prawie 94 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisał Tomasza Cywiński, zastępca dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

– Jest to kolejny etap szerszego działania realizowanego przez RZGW w Gliwicach, czyli modernizacji całego Kanału Gliwickiego – rozpoczął swoje przemówienie Cywiński. – Oprócz zmodernizowanych już wcześniej czterech śluz, teraz zmodernizujemy kolejne dwie. W planach mamy także dwa etapy modernizacji samego szlaku wodnego i modernizacji wszystkich urządzeń, które muszą funkcjonować dla całego szlaku żeglownego.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną prace budowlano-montażowe oraz modernizacja elementów. Przewidziano budowę śluz, wrót oraz mechanizmów służących do śluzowania, budynków maszynowni oraz budynków technicznych, budynku głównego śluzy oraz awanportów.

– Głównym celem jest przede wszystkim poprawa warunków transportu wodnego i zwiększenie atrakcyjności samego regionu – ocenia Tomasza Cywiński. – Cele, które założono na samym początku, już przynoszą efekty, bo poprzez modernizację pierwszego etapu, już widzimy dużo większe zainteresowanie Kanałem Gliwickim, niż to było do tej pory. Jak podkreśla, nowe budynki, w tym kanał oszczędnościowy, pozwolą na bardziej efektywne wykorzystywanie wody do śluzowania.

W zamierzeniach inwestycje mają poprawić również przepustowość kanału, a także bezpieczeństwo ruchu. Znaczna poprawa ma nastąpić w przypadku działania urządzeń.

#1 | Seehund dnia 21.12.2016 20:10
?
#2 | bizon53 dnia 21.12.2016 21:00
Suuuper... ???
#3 | Apis dnia 22.12.2016 07:46
Robią sobie Prima Aprilis w grudniu. Budowa (sic!) śluz za 110 mln? Jedna w Malczycach kosztować miała 350 mln. Dostosowanie do III klasy? A którą klasę ma teraz Kanał Gliwicki? Co to za MODERNIZACJA, która pozostawia bez zmian parametry śluzy (z klasy III na klasę III). Odrapanie mchu?

https://scontent.fwaw3-1.fna.fbcdn.ne...e=58E1CDAA
#4 | Szaflik dnia 22.12.2016 10:29
No jak to bez zmian? To przecież Dobra Zmiana...
#5 | edek76 dnia 23.12.2016 05:23
Młodzi to i zdziwieni :-),a ŻYĆ trzeba za społeczną kase...
#6 | hydrogeo dnia 17.01.2017 21:38
Zapewne przejęzyczenie, miała być modernizacja z zachowaniem obecnych parametrów. Chyba, że jest zmiana planów na dłuższe 120m śluzy klasy IV lub Va.
A tak dla wiadomości, wszystkie poza Kłodnickimi śluzami trzeb było dostosować do III klasy bo przed modernizacją sprzed POIiŚ miały/mają długość 71,40 (Nowa Wieś i Sławęcice) oraz 71,50 (Rudzieniec, Dzierżno, Łabędy).
#7 | hydrogeo dnia 17.01.2017 21:52
Kwoty też są analogiczne, dla przykładu przebudowa śluz małych Opole, Januszkowice oraz śluzy pociągowej Krapkowice na parametry do min IV klasy, oraz modernizacja śluz pociągowych Opole, Januszkowice i małej Krapkowice z zachowaniem parametrów śluz wraz z modernizacją infrastruktury towarzyszącej (czyli łącznie 6 obiektów) definiowane są w POIiŚ na koszt 185 mln zł. Co do Malczyc to budowa śluzy to koszt poniesiony to 61,7 mln zł a całego kanału skracającego wraz z wyposażeniem to 46 mln zł (łącznie ponad 107 mln zł) -- zapewniam, że nie 350 mln zł. Budowa nowej śluzy o parametrach zapewniających IV klasę oraz długości około 190m (takiej jak śluzy pociągowe - żeby nie powodować wąskich gardeł) to przedział od 30 do 60 mln zł i w dużej mierze zależy od parametrów gruntowych jej posadowienia a nie od ilości betonu czy wielkości wrót. Istotną kwotą dla budowy nowy śluz są koszty budowy/poszerzenia kanałów skracających z ich infrastrukturą (ubezpieczenie kanału, masy ziemne od wybrania i odwiezienia oraz infrastruktura).

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL