Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Koniec sezonu na odrzańskie przewozyDrukuj

Koniec sezonu na odrzańskie przewozyOstatnie statki z ładunkami opuściły w ubiegłym tygodniu wodne rogatki Wrocławia i w zasadzie można już odtrąbić zakończenie sezonu żeglugowego na Odrze Skanalizowanej i powoli zacząć tradycyjnie już robić podsumowanie mijającego roku. Jaki on był dla żeglugowego światka? – na pewno przepełniony nadzieją. Nadzieją, że w końcu wyjdą z głębokiej „hibernacji” uśpione projekty modernizacji Odry, że obdarzone społecznym zaufaniem obecne władze i nowo powstałe Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wyjdzie z etapu wizji i planów przywrócenia właściwej roli wodnemu transportowi śródlądowemu w systemie transportowym Polski i Europy. Nie ma już właściwie sensu wałkować kolejne doniesienia z gabinetu ministra Marka Gróbarczyka o rządowych planach i zamierzeniach – nadszedł już czas aby zacząć spełniać obietnice i powoli wprowadzać je w czyn.
Tymczasem na Odrze końcówka roku zakończyła się znakomicie jak na odrzańskie standardy przystało. Jesień tak jak to zwyczajowo być powinno zaowocowała przyzwoitymi jak na Odrę stanami wód co z kolei przełożyło się momentalnie na wzrost zainteresowania przewozami.
Również iskierka nadziei zabłysła nad niekończącą się budową stopnia wodnego Malczyce. Już od miesiąca znad jazu elektrowni niosą się odgłosy prac ziemnych przy kultowej już przepławce, a i na śluzie Brzeg Dolny trwają intensywne prace przygotowawcze przy od dawna już planowanym remoncie komory.
Strukturę przewozów ostatnimi laty tradycyjnie już kształtuję dwa niezależne motory – jeden to gotowe produktu odrzańskich stoczni Malbo i Damen oraz coraz bardziej dominująca rola w transporcie ładunków ponadgabarytowych, jaką spełnia port rzeczny firmy Famet w Parku Przemysłowym Metalchem.
Podsumowując tegoroczne przewozy na trasie długiej nie są one rekordowe w historii żeglugi odrzańskiej, bywało tak, że te ilości statków ładownych przechodziło przez nowo oddany do użytku stopień wodny w Brzegu Dolnym w ciągu kilku dni. Te 29 ładownych jednostek pływających, które przeszły Brzeg Dolny w górę rzeki i 32 jednostki w dół rzeki i tak na przestrzeni ostatnich kilku lat są dobrym prognostykiem na przyszłość.






Należy przy tym wspomnieć, że dużą rolę w realizacji tych przewozów spełnia dobra współpraca z wrocławskim RZGW, a zwłaszcza z kierownictwem Nadzoru Wodnego w Brzegu Dolnym we wspomaganiu ubogich czasami przepływów naturalnych dodatkowymi zasilaniami ze zbiorników retencyjnych.
Na szczególną uwagę zwracają dwa precedensowe tegoroczne rejsy: jednostka „Joliba” od niepamiętnych już czasów pokonała Odrę graniczną i odrzańskie meandry od km 299 do 282 z zanurzeniem prawie 160 cm. Natomiast „Marlene R” dostarczyła ładunek do Grotowic aż z Bazylei, pokonując ponad 1700 kilometrów i zabierając w rejsie powrotnym stalowe elementy do portu we Vlissingen. Takich relacji należałoby życzyć wszystkim armatorom i spedytorom na przyszłoroczny sezon nawigacyjny.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL