Komitet sterujący rozpoczął praceDrukuj

Komitet sterujący rozpoczął praceKomitetu Sterujący do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych rozpoczął prace. Pierwsze posiedzenie, pod przewodnictwem wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzego Materny odbyło się w środę.

- Cieszę się, że realizując plany resortu możemy współpracować z przedstawicielami różnych środowisk zainteresowanych rozwojem żeglugi śródlądowej – powiedział Jerzy Materna.

Wiceminister podkreślił, że ważnym krokiem realizacji celów będzie przyjęcie przez Polskę Konwencji AGN, czyli Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu. Obecnie jest ona procedowana przez Sejm. Jeszcze przed końcem roku dokument ma być ratyfikowany przez nasz kraj.

Konwencja AGN zobowiązuje Polskę do dostosowania naszych głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. 28 października tego roku dokument został przyjęty przez Radę Ministrów. Po zakończeniu prac w Sejmie, dokument zostanie podpisany przez Prezydenta, a informacja o ratyfikacji zostanie przekazana Sekretarzowi Generalnemu ONZ.

W europejskim systemie śródlądowych dróg wodnych, ujętych w konwencji AGN znajduje się 9 głównych ciągów transportowych. Łączą one ponad 37 krajów europejskich. Na terenie Polski są to: droga wodna E40, która łączy Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie, droga wodna E30, która biegnie Odrzańską Drogą Wodną i łączy Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie, a także szlak wodny E70. To droga łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym będąca częścią europejskiego szlaku wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Obecnie drogi wodne na terenie Polski nie spełniają warunków żeglowności określonych w Konwencji AGN. Wyjątkiem są krótkie odcinki na dolnej Odrze.

Żeglowność rzek w Polsce ma być przywrócona do 2030 roku. Mato kosztować nawet 70 mld zł.

We wczorajszym spotkaniu specjalnej grupy od inwestycji na sieci dróg wodnych uczestniczyli członkowie komitetu oraz grupy roboczej. Komitet tworzą wiceministrowie środowiska, rozwoju, energii oraz infrastruktury i budownictwa, a także przedstawiciele zarządów województw nadodrzańskich i nadwiślańskich i prezesi zarządów portów morskich. W skład komitetu wchodzą także szefowie firm sektora transportowego i logistycznego, członkowie zarządów największych firm energetycznych oraz przedstawiciel sektora pozarządowego.

Podczas spotkania, oprócz spraw organizacyjnych związanych z powołaniem grupy roboczej i przyjęcia regulaminu, omówiono m.in. wyniki inwentaryzacji części składowych śródlądowych dróg wodnych.

źródło: rynekinfrastruktury.pl
foto: Janusz Fąfara
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL