Rozbudowa śluzy Eefde na TwentekanaalDrukuj

Rozbudowa śluzy Eefde na  TwentekanaalW dniu 21 listopada 2016 Rijkswaterstaat podało do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu rozbudowy śluzy Eefde. Budowa przeprowadzona zostanie przez specjalnie powstałą do tego grupę inwestycyjno-wykonawczą pod nazwą Lock To Twente (L2T). Przy rozbudowie zostaną zastosowane innowacyjne technologie, a po planowanym zakończeniu przeprowadzona zostanie modernizacja istniejących budowli śluzy.

Śluza Eefde rozpoczyna oddany do użytku w 1938 roku Twentekanaal, łączący miasta Enschede, Hengelo i Almelo poprzez rzekę Ijssel z portami morskimi Holandii oraz innymi drogami wodnymi Europy. Po wielokrotnych modernizacjach, kanałem pływają statki o długości do 110 metrów i zanurzeniu do 2,80 metra. Kanałem o długości 47 kilometrów i jego odnogą do Almelo o długości 15 kilometrów przewozi się rocznie ok. 6 milionów ton ładunków, między innymi kontenerów, soli, pasz i paliw płynnych.

Rozbudowa polegała będzie na budowie drugiej komory śluzy, nowego budynku obsługi śluzy, a następnie modernizacji istniejącej komory i urządzeń obsługi kanału. Rozpocznie się ona od prac przygotowawczych w pierwszym kwartale 2017 roku (między innymi od wycinki drzew, wzmocnienia nabrzeży i dróg dojazdowych dla ciężkiego sprzętu, przesiedlenie kolonii gawronów i budowa ekranów wytyczających nowe”ścieżki” dla nietoperzy. Start budowy samej komory planowany jest na początek 2018 roku, w połowie 2020 roku planowane jest jej oddanie do użytku, natomiast w 2021 planowane jest rozpoczęcie modernizacji istniejącej komory.

Nowa komora docelowo będzie miała podobne wymiary jak już istniejąca (długość 140 metrów, szerokość 12 metrów), jednak umożliwi śluzowanie statków o większym zanurzeniu (przy niskim stanie wody Ijssel próg starej komory ogranicza zanurzenie nawet do 2 metrów). Innowacyjna ma być również konstrukcja wrót śluzy zabezpieczających przed wysokimi stanami wody Ijssel oraz zasilanie urządzeń śluzy energią z paneli słonecznych. Grupa budująca nową komorę zajmie się również projektem, finansowaniem jak również obsługą i utrzymaniem kompleksu śluz przez kolejne 27 lat.

Impulsem do rozpoczęcia inwestycji były zwiększające się kolejki przed istniejącą śluzą, spowodowane wzrostem przewozów towarów kanałem, konieczność zamykania kanału podczas konserwacji i awarii, zmniejszenie natężenia ruchu drogowego w regionie, dzięki przeniesieniu ładunków na statki śródlądowe, dostępność drogi wodnej dla statków o większych wymiarach oraz ekonomiczny rozwój regionu dzięki rosnącym możliwościom transportowym i przeładunkowym.

Rozbudowa śluzy Eefde to już druga rozpoczęta tej wielkości inwestycja w infrastrukturę transportu śródlądowego w bardzo krótkim czasie. Niedawno rozpoczęto rozbudowę kompleksu śluz w Vreeswijk nad Lekiem.

Daniel Hellsztein

Źródła:
Rijkswaterstaat.nl
Portoftwente.com
Twentekanaal.com
foto: http://www.gorssel.nl/erop-uit/11-erop-uit/261-sluis-eefde
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL